Kvalitní vypracování pracovní náplně pedagogických a ostatních zaměstnanců je jedním z předpokladů úspěšného řízení školy. Jedná se zejména o jasné a jednoznačné stanovení všech povinností, odpovědností a práv vyplývajících z obecně platné právní normy,31 rozpracovaných v různé míře a podobě podle konkrétních podmínek a možností školy. Pracovní náplně se týkají všech zaměstnanců školy – ředitelky školy, zástupkyně ředitelky, učitelek, vedoucí školní jídelny, kuchařek, ekonoma, školnice, uklízeček, popřípadě i civilní služby a dalších.
Ředitelka mateřské školy je povinna respektovat a postupovat podle obecně platných závazných právních norem ČR (zákony, vládní nařízení, vyhlášky, metodické pokyny, organizační směrnice) i právních norem přijatých naším státem. Ředitelka vykonává státní správu v oblasti školství, není však orgánem státní správy ve školství, je pouze pověřena výkonem některých funkcí ve státní správě, a to zákonem. Podle zákona je především povinna naplňovat základní poslání mateřské školy a dodržovat další ustanovení této právní normy.
Ředitelka řídí mateřskou školu a odpovídá za její chod ve všech oblastech. V případě, že je škola právnickou osobou, je jejím statutárním zástupcem a plní všechny povinnosti vedoucího organizace včetně jmenování a odvolávání svých zástupců. Jedná ve všech záležitostech jménem školy, pokud nepřenesla svoji pravomoc na jiné pracovníky.
V rámci řízení školy je ředitelka mateřské školy povinna (podle ZP i RVP PV):
Je odpovědná za náležité vedení povinné dokumentace školy podle zákona. V současné době jsou povinnou dokumentací explicitně stanovenou pro mateřskou školu tyto dokumenty:
Přihláška do mateřské školy (vzor SEVT 49 176 3) není povinnou dokumentací. Tiskopis byl vyřazen z povinné dokumentace škol, protože použití nevyplývá ze zákona. V nabídce vydavatelství SEVT tiskopis zůstává nadále.
K další dokumentaci patří personální dokumentace (přehled zaměstnanců včetně jejich pracovního zařazení, odbornosti, kvalifikace, aprobace a délky praxe, vymezení věcné náplně pracovních funkcí a dalších povinností všech kategorií pracovníků, přesné vymezení kompetencí, evidence docházky pedagogických i provozních zaměstnanců včetně evidence pracovních neschopností, čerpání dovolených, náhradního volna apod.), mzdová dokumentace, statistické výkazy, účetní a hospodářská dokumentace, inventarizace majetku, dokumentace SP a ZP, vedení dokumentace vyplývající z právních norem, dokumentace CO BOZP a PO včetně záznamů o úrazu apod.
Je odpovědná za vedení i další dokumentace, která vyplývá ze zákonů, vládních nařízení a vyhlášek. Jde zejména o hospodářskou dokumentaci a účetní evidenci, evidenci majetku, personální dokumentaci, které nemají určenou formu, o zřizovací listinu, dekret o jmenování do funkce ředitelky mateřské školy, výkaz o mateřské škole k 30. září každého roku, výroční zprávu (vyžaduje-li to zaměstnavatel nebo zřizovatel), zakládání inspekčních zpráv, výsledků kontrol, ale četné další dokumenty, které by si škola měla podle právních norem sama zpracovat (podrobněji viz kapitoly 4 a 5) a které by měly být, pokud je škola sama zpracovává, opatřeny podpisem, datem vyhotovení a platnosti. Počítá se s tím, že od 1. září 2003 bude z právních předpisů vyplývat povinnost zpracovávat v souladu s RVP PV vlastní školní vzdělávací program s řadou příloh.
Ředitelka školy je povinna stanovit:
Může dohodnout k zabezpečení provozu a výchovné péče pomoc dobrovolných pracovníků, kteří splňují zdravotní a morální předpoklady k těmto činnostem, určí ve spolupráci se zřizovatelem a odborem školství KÚ počet tříd v mateřské škole, počet dětí ve třídě, a to s přihlédnutím k pedagogickým, hygienickým a organizačním podmínkám, rozsah individuální péče, popřípadě stanoví výši nákladů individuální péče a způsob úhrady projedná se zřizovatelem.
Ředitelka též stanoví další zletilou osobu při počtu vyšším než 20 dětí a při jejich pobytu mimo území mateřské školy a specifických činnostech (plavání, sáňkování), může povolit po projednání se zřizovatelem a KÚ výjimku z počtu dětí stanoveného podle odst. 1 a 4, odst. 7, písm. c, výše citované vyhlášky, rozhoduje o zařazení dítěte do mateřské školy zpravidla k začátku školního roku (pokud počet dětí přihlášených nepřesahuje počet dětí, které lze přijmout), o zařazení postiženého dítěte do speciální třídy mateřské školy nebo do třídy mateřské školy na základě žádosti zástupce dítěte, vyjádření lékaře a PPP nebo SPC.
Může ukončit docházku dítěte do mateřské školy po dohodě se zřizovatelem a po předchozím písemném upozornění zástupce dítěte, jestliže: a) dítě bez omluvy zástupcem dítěte do mateřské školy nejméně jeden měsíc nedochází, b) zástupce dítěte závažným způsobem opakovaně narušuje provoz mateřské školy a jednání ředitele se zástupcem dítěte směřující ke sjednání nápravy byla bezúspěšná.
Může též ukončit docházku dítěte do mateřské školy v průběhu zkušební doby, zkušební dobu docházky dítěte do mateřské školy určí po dohodě se zástupcem dítěte nejdéle na dobu tří měsíců (při ukončení docházky dítěte do mateřské školy přihlédne vždy k sociální a výchovné situaci rodiny a k zájmu dítěte).
Ředitelka zajišťuje individuální odbornou péči, je-li do mateřské školy zařazeno nejméně 6 a méně než 10 dětí s postižením, individuální specializovanou péči (logopedie apod.), spolupracuje s rodiči dětí nebo jinými zástupci dětí, s PPP a SPC, s lékařem pediatrem a s dalšími odborníky, zabezpečuje, aby dítě bylo vydáno rodičům nebo zákonným zástupcům nebo jimi pověřeným osobám (pověření zákonným zástupcem), dále zabezpečuje dítě nevyzvednuté do konce provozní doby mateřské školy (kontakt s pracovnicí oddělení péče o mládež obecního úřadu a spolu s ní je protokolárně předává do nejbližšího dětského domova a písemně na tuto skutečnost upozorňuje rodiče), odpovídá za efektivní využívání finančních prostředků získávaných od obce – provozní záloha, investiční a neinvestiční výdaje, podklady na platy a náhrady platů, odměny, na odstupné apod. a na výdaje na učební pomůcky a učební potřeby, cestovné, další vzdělávání a má uzavřenou hmotnou odpovědnost.
Ředitelka speciální mateřské školy, mateřské školy se speciální třídou určí počty dětí v jednotlivých třídách, může dělit třídy na skupiny v souladu s učebním plánem a požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, počty skupin a počty dětí v nich s ohledem na specifika jejich postižení a podmínky školy, poměr mezi speciální péčí, logopedickou péčí a dalšími speciálními činnostmi, řídí speciálněpedagogické centrum, pokud je toto školské zařízení její součástí.
Nese odpovědnost za své jednání jako vedoucí organizace (statutární orgán) podle zákoníku práce v následujících oblastech:
Nese odpovědnost za pracovní poměry, pracovní dobu, nástup na dovolenou, péči o zaměstnance, BOZP, PO, pracovní podmínky žen, mladistvých, odpovědnost za škodu u zaměstnanců, pracovní úrazy, nemoci z povolání, odložené věci, zařazování do platových tříd stupňů, stanovuje výši příplatků a nenárokových složek platu.
Nese odpovědnost za daňové odvody, odvody sociálního, zdravotního a nemocenského pojištění a příspěvku na nezaměstnanost a za hospodaření školy s rozpočtovými prostředky a vlastními finančními fondy.
Nese odpovědnost za uzavírání kupních smluv, smluv o dílo, nájemní smlouvy, smlouvy o výpůjčce, smlouvy o koupi, nájmu věci, smlouvy o kontrolní činnosti (požární technika, BOZP, média), smlouvy o inkasu, o běžném účtu, pojistné smlouvy apod. Vedlejší hospodářská činnost se řídí živnostenským zákonem.
Vykonává přímou výchovně-vzdělávací práci s dětmi. Míra její přímé vyučovací povinnosti je dána nařízením vlády a odvíjí se od počtu tříd předškolního zařízení. V jednotřídní mateřské škole činí tato povinnost 24 hodin, ve dvoutřídní 21 hodin, ve tří- až čtyřtřídní 18 hodin, v pěti- až šestitřídní 16 hodin a v sedmi- a vícetřídní 13 hodin. Plní všechny povinnosti učitelky.
Zajišťuje styk s nadřízenými složkami a dalšími odborníky – ZŠ, PPP apod. Zajišťuje informovanost rodičovské veřejnosti o koncepci školy, vzdělávacím programu včetně všech akcí a aktivit, o průběhu a výsledcích výchovně-vzdělávací práce u dětí. Seznamuje rodiče s organizačními opatřeními, podmínkami personálními, materiálními, bezpečnostními a psychohygienickými. Zajišťuje prezentaci činnosti školy na veřejnosti – v obci, médiích, na internetu.
Odpovídá za plnění všech úkolů z oblastí BOZP, PO, CO.
Zástupkyní ředitelky se stává učitelka na základě jmenování ředitelkou. Jmenovaná zástupkyně má jako vedoucí pracovník nárok na všechny náležitosti, které tato funkce přináší, to znamená sníženou míru vyučovací a výchovné činnosti, příplatek za vedení apod. Pověření funkcí – např. vedoucí učitelkou, není platný termín ve smyslu zákoníku práce. V ostatních případech – mateřská škola s počtem 1–4 třídy, jde o delegování určitých pravomocí na učitelku zastupující ředitelku mateřské školy v době, kdy je nepřítomna. Do funkce zástupkyně si ředitelka vybírá většinou odborně fundovanou, odpovědnou učitelku s dobrými řídícími schopnostmi.
Funkci zástupkyně ředitelky můžeme chápat v několika podobách:
1. Jmenovaná zástupkyně v jednom objektu mateřské školy bude mít kompetence vymezené s ohledem na společné působení s ředitelkou na jednom pracovišti.
V případě v 5–6 třídní mateřské školy se snižuje míra její vyučovací a výchovné činnosti na 20 hodin, v sedmi- a vícetřídní mateřské škole na 17 hodin. Zástupkyně ředitelky školy má většinou, z důvodu zajištění této funkce v průběhu celého dne, protilehlou službu vzhledem k ředitelce školy.
2. Jmenované zástupkyně sloučených mateřských škol v dislokovaných objektech by měly mít kompetence zvolené s ohledem na počet sloučených škol, jejich velikost i vzdálenost. Míra jejich vyučovací a výchovné činnosti se řídí stejnými předpisy jako u ředitelky mateřské školy. Vhodné je jmenovat zástupkyni ředitelky na každé odloučené pracoviště. Kolik může mít sloučené pracoviště – právní subjekt – zástupkyň, není legislativně vymezeno. Nově jmenovaným zástupkyním musí být vystaven jmenovací dekret, bývalým ředitelkám sloučených mateřských škol, pracují-li dále jako učitelky, nebo pověřené, musí být vypracovány nové pracovní smlouvy, pokud nebyly jmenovány zástupkyněmi ředitelky.
3. Zástupkyně jmenovaná v případě sloučení dvou stupňů škol, nejspíše mateřské a základní školy, by měla mít kompetence výrazně vyšší než zástupkyně ředitelky uvedené v prvních dvou případech, a to z toho důvodu, že se jedná o zcela jinou problematiku výchovně-vzdělávací práce mateřské a základní školy. Míra její vyučovací a výchovné činnosti se řídí stejnými předpisy jako u ředitelky mateřské školy.
4. Pedagogické pracovnici, která není jmenována do funkce ředitelky, avšak řídí předškolní zařízení, které je součástí právnické osoby, může ředitelka snížit míru přímé vyučovací a výchovné činnosti až do výše stanovené pro ředitelku předškolního zařízení.
Kompetence, náplň práce, odpovědnost, povinnosti i práva zástupkyň jmenovaných i pověřených určuje ředitelka školy.
Odpovědnost za jmenované zástupkyně i pedagogické pracovnice pověřené řízením nese ve všech případech ředitelka.
Nejlépe po vzájemné dohodě určuje ředitelka školy zpravidla tyto funkce (návrh, který je třeba přizpůsobit specifickým možnostem, podmínkám a potřebám každé konkrétní mateřské školy):
Zástupkyně ředitelky školy úzce spolupracuje s ředitelkou v určených (převážně ve všech) oblastech řízení mateřské školy. Proto je velmi důležitý úzký a pravidelný kontakt pro průběžné konzultace, předávání informací, sdělování záměrů, průběhu i výsledků činností a jevů.
V oblasti odpovědnosti jde zejména o zastupování ředitelky v době její nepřítomnosti (přesný výčet delegovaných kompetencí je třeba konkrétně určit, včetně podpisového práva, užívání razítka), ale také o jasně písemně delegované kompetence – odpovědnost za konkrétní oblasti činností (rozhoduje o zajištění služeb učitelek včetně zástupů, spolurozhoduje o finančním ohodnocení zaměstnanců školy, odpovídá za formální i obsahovou správnost školní a třídní dokumentace, vede přehledy o průměrné docházce dětí, zpracovává statistické výkazy, provádí zápisy z porad, vede kroniku školy, požární knihu, knihu úrazů, evidenci klíčů, revizí, doplňuje lékárničky apod., pomáhá ředitelce školy při vedení CO, inventáře, inventarizace atd).
V oblasti plánování se např. výrazněji podílí na zpracování i na vyhodnocování koncepčních a programových materiálů – ŠVP, TVP, může se podílet na plánu složení tříd, počtu dětí ve třídách, integraci dětí s postižením či mladších tří let, pedagogickém obsazení tříd.
V oblasti organizování se např. podílí na vypracování školních norem – školní řád, pracovní řád, klíčový režim a další vnitřní směrnice. K plánování a organizování může patřit i významná pomoc či odpovědnost za organizační a obsahové zajištění dalších činností školy – plány a organizační zajištění porad, akcí, aktivit, výletů, škol v přírodě, dalšího vzdělávání pedagogů, spolupráce s rodiči, dalšími partnery, odborníky, ale také objednávky tiskopisů, předávání dokumentace apod.
V oblasti vedení a kontroly může jít např. o dílčí kontrolní, hospitační a rozborovou činnost (výchovně-vzdělávací, materiálně-technickou, dokumentační, BOZP atd.).
Zcela jistě je nutné vycházet z podmínek a možností školy. Jiné podmínky budou v mateřské škole umístěné v jedné budově či komplexu budov, jiné budou ve sloučených vzdálených mateřských školách, kde kompetence – práva i odpovědnost zástupkyně ředitelky školy – budou v obsahu i rozsahu výraznější, popř. téměř shodné s náplní práce, povinnostmi a kompetencemi ředitelky.
277 Kč
Sleva 20 %
221 Kč