RECENZE: Irvin Yalom: Existenciální psychoterapie (Helena Haškovcová)

Recenze profesorky Heleny Haškovcové na knihu Irvina D. Yaloma Existenciální psychoterapie.

Knihu Existenciální psychoterapie koupíte na našem e-shopu.

Pražské nakladatelství Portál uvedlo v závěru roku 2006 na knižní trh mimořádné dílo Irvina D.Yaloma s názvem Existenciální psychoterapie. Českému čtenáři se tak se značným zpožděním / původní anglické vydání vyšlo v roce 1980/ dostává do rukou cenný text, ve kterém se jeho autor zabývá čtyřmi velkými tématy lidského života, tedy smrtí, svobodou, existenciální izolací a nepřítomností smyslu, a to v kontextu dynamické, tedy existenciální psychoterapie. I když je kniha určena především psychologům, psychiatrům a všem, kteří „usilují o hlubší sebepoznání“, rozhodně by neměla uniknout pozornosti těm lékařům, zdravotním sestrám a ostatním reprezentantům pomáhajících profesí, kteří jsou často konfrontováni se smrtí svých pacientů či klientů. Důvod je prostý: značná část knihy tematizuje na vysoké teoretické a přitom srozumitelné úrovni, problematiku smrti. Bylo by chybou se domnívat, že pouze lidé, jejichž životní pouť končí v limitovaném čase, například z důvodu onkologických či jiných závažných nemocí, zažívají úzkost plynoucí ze zřejmé konečnosti a z problémů týkajících se smyslu konečného lidského života. Autor dokládá, že příčina existenciální úzkosti, která nás provází celý život a s kterou se také celý život nějakým způsobem vyrovnáváme, je spjata s vědomím smrti. To, že je každý člověk smrtelný a že jeho život je limitovaný, je zkušenost, poznávaná již v útlém věku /tedy mnohem dříve než se obecně soudí/, stejně tak, jako je popírána a vytěsňována způsoby, které „ovládají“ a nabízejí /právě dětem/ dospělí lidé, tedy ti, kteří ji již nějakým způsobem „zvládli“. Lze předpokládat, že poznatky a zkušenosti, které v celistvé formě Yalom nabízí čtenářům, umožní členům ošetřujících a pečujících týmů lépe porozumět a vhodněji reagovat i na existenciální a akcelerovanou úzkost ze smrti svých těžce nemocných nebo nevyléčitelně nemocných pacientů.

Objemná kniha /526 stran!!/ o existenciální psychologii je rozdělena ve shodě s vybranými tématy lidského života do čtyř velkých problémových celků.

Máte rádi knihy Irvina Yaloma? Přečtěte si i jeho vzpomínky Stávám se sám sebou.

Po nezbytném úvodu, kde jsou informace o existenciální orientaci a existenciální psychoterapii, je v první části tematizována smrt. Obsahem jednotlivých kapitol je život, smrt a úzkost, pojetí smrti u dětí, smrt a psychopatologie a konečně smrt a psychoterapie.

Druhý problémový celek je věnován svobodě, a to s důrazem na odpovědnost a vůli.
Obsahem třetího celku je osamělost, resp. existenciální osamělost, kde po jejím ozřejmění následuje například návod k pochopení mezilidských vztahů.

Závěrečný celek pojednává o ztrátě smyslu /problém smyslu, smysly života, ztráta smyslu v klinických implikacích a klinický výzkum/ a psychoterapeutických strategiích při oslabení nebo ztrátě smyslu.

V doslovu autor zdůrazňuje, že „každý z nás touží po trvalosti, zakořeněnosti, společenství a řádu: přesto všichni musíme čelit nevyhnutelné smrti, nezakořeněnosti, osamělosti a ztrátě smyslu. Existenciální psychoterapie je založena na modelu psychopatologie, který tvrdí, že úzkost a její maladaptivní důsledky jsou reakcí na tyto čtyři základní záležitosti“. Lze konstatovat, že stručněji a výstižněji nelze obsah knihy charakterizovat. Samozřejmě, že nechybí pečlivě vypracovaný poznámkový aparát /bibliografické odkazy/ a rejstřík. Je třeba ocenit též práci překladatele Ivo Millera, který se též významně podílel na výsledné kvalitě textu.

Zbývá doplnit, že Irvin D.Yalom je emeritním profesorem psychiatrie na Stanfordově univerzitě /USA/ a že se český čtenář mohl již v minulosti seznámit s celou řadou jeho kvalitních publikací. Za všechny jmenujme alespoň tyto tituly: Když Nietzsche plakal /2000, 2003/, Máma a smysl života /2001,2002/ a Láska a její kat /2004/. Všechny uvedené knihy, i řadu dalších, vydalo nakladatelství Portál.

Prof.PhDr. RNDr. Helena Haškovcová CSc.