Soubor pracovních listů na podporu rozvoje řeči, resp. rozvoje souvisejících dovedností, jako je grafomotorika, smyslové vnímání, jemná i hrubá motorika aj. To je kniha Když jazýčkem zacvičíme, krásně se hned rozmluvíme.
Kniha Když jazýčkem zacvičíme, krásně se hned rozmluvíme, s podtitulem Pohádky pro logopedickou prevenci, sestává ze 14 kapitol. Každou z nich otvírá pohádková rozcvička, obsahující cvičení na rozvoj oromotoriky neboli motoriky mluvidel. Následuje obrázkové čtení a poté učení hrou, které zahrnuje například rozvoj koncentrace, logického myšlení, zrakové i sluchové paměti, fonematického sluchu a matematické pregramotnosti. Nechybí také důležitá grafomotorika a každou kapitolu pak uzavírá omalovánka. Zpracování vypovídá o tom, že autorka zúročuje své znalosti a dovednosti získané v praxi, představuje praktické nápady, které sama s dětmi uskutečňuje. Pracovní sešit využijí nejen mateřské školy, které se věnují rozvoji řečových schopností u dětí, ale také rodiče, kteří chtějí svému dítěti pomoci v přípravě na základní školu. Jeho využití je také možné při práci s dětmi s odlišným mateřským jazykem.
Knížku doplnila krásnými ilustracemi Vendula Hegerová, kterou děti znají nejen z časopisu Sluníčko, ale také z řady dalších knih, vydaných v nakladatelství Portál.
Marcela Kotová jako zkušená preprimární pedagožka u nás také vydala publikaci Knížka pro začínající učitelky mateřských škol.
Ukázka z knihy
CVIČÍME PUSINKU POHÁDKOU
V jednom pekle žil čertík Bonifác, který vůbec neuměl strašit. Jednoho dne se na něj Lucifer
rozzlobil (mračíme se) a poslal ho za trest na zem, aby se naučil strašit.
Brány pekla se otevřely (pusu do písmene O). Čertík vyletěl z pekla (jazyk rychle vysuneme
z pusy) a obletěl celý les (jazykem olizujeme rty kolem dokola). Potom vyletěl na nejvyšší
strom (jazykem se snažíme dostat směrem k nosu). Rozhlédl se vlevo (jazyk do levého
koutku), potom vpravo (jazyk do pravého koutku).
Na vedlejším stromě zahlédl sovu. Kulila na něj oči (vykulíme oči) a zahoukala (húúúú).
Čertík se lekl a spadl ze stromu na zem (bááác). Začal plakat (napodobujeme pláč). „Jsem
to ale motovidlo. Strašit neumím, všeho se leknu. Vždyť jsem úplně k ničemu!“
V tu chvíli z lesní studánky vyskočila žába (kvá kvá). „Kdopak to tu pláče? Co se ti stalo,
čertíku?“ zeptala se žabka. „To jsem ale nemehlo. Vyhnali mě z pekla, protože neumím strašit,“
smutnil čertík. „Neumíš strašit? To já ti pomohu,“ kvákla žabka a přivolala větřík: „Větříku!“
(VĚTŘÍKU). Větřík dorazil (silný dechový proud) a s sebou přinesl čertici Mefisku. „To
je Mefiska, moje kamarádka a čertí učitelka strašení,“ začervenal se Bonifác. Mefiska se mu
moc líbila, a tak se hodně snažil, aby se čertovskému strašení naučil. „Tak začneme se strašením.
Vyplázni jazyk a udělej BLÉ (BLÉ). Paráda, a teď zkus BUBUBU (BUBUBU). A teď BLLLLL
(BLLLLL). No páni, vždyť ti to jde báječně! Jsi moc šikovný, to bude lehká práce,“ pochválila
ho Mefiska. A čertík byl celý šťastný (široký úsměv).
Netrvalo dlouho, čertík se naučil strašit a mohl se vrátit do pekla. Brána pekla se otevřela
(pusa do písmeno O) a Bonifác i se svou Mefiskou vletěli do pekla. Potom se brána zavřela.
(zavřít pusu). Všechno dobře dopadlo. Zazvonil zvonec (rychle kmitáme jazykem z koutku do koutku nebo říkáme cilililink) a pohádky je konec.
Pohádkovou grafomotoriku také naleznete v publikaci - Šimonovy pracovní listy 27 od Ireny Novotné.
Krásné ilustrace Venduly Hegerové nabízejí knihy Pepo! Ty popleto! a Edo! Ty neposedo!
Autorka Marcela Kotová pracuje jako učitelka v mateřské škole. Práce s dětmi ji nejen baví a naplňuje, ale zároveň poskytuje nepřeberné množství námětů pro její knihy a pracovní listy. Ty jsou určené nejen dětem, ale i pedagogům mateřských škol.
Knihu Když jazýčkem zacvičíme, krásně se hned rozmluvíme zakoupíte na našem e-shopu.