Rozeznávání rozdílů ve výšce, tempu a přízvuku řeči je pro porozumění mluvené řeči nezbytné. Cvičení zaměřená na rozlišování slabik mají za cíl, aby si děti tyto rozdíly více uvědomily.
Ukázka je z knihy Cvičení pro rozvoj řeči. Na našem e-shopu naleznete i řadu novějších titulů věnovaných rozvoji řeči či logopedické prevenci.
Zvířata
Vyberte si dvě výrazně odlišná jména zvířat, například pták (jedna slabika) a nosorožec (čtyři slabiky).
Tato slova vypadají a znějí velmi odlišně. Když se dítě se slovy dobře seznámí, rozdělte si zvířátka mezi sebou a hrajte hru s dvojicemi. Požádejte dítě, aby nalezlo zvíře, které patří do dvojice s vaším zvířetem, a sledujte, zda je schopno najít to správné. Zpočátku používejte jako nápovědu obrázky nebo znaky.
Vyberte si různé dvojice jmen zvířat tak, aby byla hra obtížnější, a postupně k nim přidejte třetí jméno, například:
slon (jedna slabika) a krokodýl (tři slabiky),
pes (jedna slabika) a pták (jedna slabika),
pták (jedna slabika), králík (dvě slabiky) a opice (tři slabiky).
Pomůcky: dvojice figurek nebo obrázků zvířat.
Jídlo
Vyberte si dvě výrazně odlišná slova, třeba:
dort (jedna slabika) a zmrzlina (tři slabiky).
Nakreslete velký obrázek dortu a zmrzliny. Pak řekněte jedno ze slov a dítě může přilepit hvězdičku nebo nálepku na správný obrázek.
Snažte se používat slova ve větě: „Nalep hvězdičku na zmrzlinu“ nebo „Nalep hvězdičku na dort“.
Dopravní prostředky
Vyberte dvě slova s různým počtem slabik, například vlak (jedna slabika) a motocykl (čtyři slabiky).
Odpovídající obrázky nalepte na dvě krabice od bot. Dítě má vhodit kostku do správné krabice, podle toho, jaké slovo řeknete. Raději než jednotlivá slova používejte celé věty.
Další možností je, že dítě bude vhazovat do krabice obrázky.
Pomůcky: dvě krabice od bot, kostky, obrázky dvou dopravních prostředků
Domácnost
Vyberte si dvě slova s různým počtem slabik, například:
dům (jedna slabika) a televize (čtyři slabiky).
K oběma slovům vyrobte tři nebo čtyři obrázky. Připevněte na ně kancelářské svorky tak, aby je šlo zvednout magnetem.
Když dítě uslyší slovo, může správný obrázek „ulovit rybářským prutem“.
Pomůcky: obrázky věcí z domácnosti nalepené na čtvrtky, kancelářské svorky a „rybářský prut“ vyrobený z magnetu přivázaného na provázku.
Předměty
Vyberte dvě výrazně odlišná slova, například:
míč (jedna slabika) a telefon (tři slabiky).
Na dva papíry nakreslete jednoduché obrázky žebříku; na vrchol žebříků nakreslete vybrané předměty.
Na dolní konec žebříků umístěte figurky nebo hrací kameny. Podle toho, jaké slovo řeknete, dítě postoupí příslušnou figurkou na žebříku o stupeň dále. Když je figurka nahoře, dejte dítěti drobnou odměnu.
Pomůcky: dva listy papíru, tužky a pastelky, dvě figurky nebo dva hrací kameny.
Oblečení
Začněte tím, že vyberete dvě slova s různým počtem slabik, například:
šaty (dvě slabiky) a polobotky (čtyři slabiky).
Podle toho, jaké slovo řeknete, dítě přilepí příslušnou část oblečení na jednu z figurín.
Také může oblečení vybarvit nebo ho pověsit na prádelní šňůru.
Pomůcky: postavy chlapců a dívek vystřižené z tvrdého papíru a oblečky, které jim lze oblékat.
Dvojice s minimálním rozdílem
Dvojice s minimálním rozdílem jsou dvojice slov, které se liší pouze jednou hláskou. V tomto seznamu se vždy liší samohláskou, takže dítě se musí naučit slyšet či vidět rozdíly mezi těmito hláskami:
– sůl versus sál
– nos versus nes
– lak versus luk
– lyže versus louže.
Vyberte si jednu dvojici, se kterou budete pracovat, například:
lak versus luk.
Postavte na stůl dvě tyče; vedle jedné dejte obrázek plechovky s lakem a vedle druhé obrázek luku.
Když řeknete „lak“, pomozte dítěti navléknout kuličku na správnou tyč. Totéž zopakujte s „lukem“. Pokračujte, dokud nenavléknete všechny kuličky.
Pomůcky: obrázky dvojic slov, dvě tyče s navlékacími kroužky nebo kuličkami.