T. Macholdová, M. Ryšavý: Výtvarné práce s pohádkami

Dobrá pohádka děti často tak zaujme, že jsou doslova vtaženy do děje. Najednou se stanou princeznou, skřítkem nebo kouzelníkem, samy by chtěly přemoci zlého draka nebo porazit zákeřného černokněžníka. Zážitek z pohádky si pak přenášejí dál-staví si hrad, na kterém by se mohla schovat ohrožená princezna, nebo si vyrobí meč, kterým utnou i deset dračích hlav. Autoři knihy Výtvarné práce s pohádkami při její tvorbě využili právě dětské fantazie a sugestibility.

Už z názvu knihy je patrné, že v ní nenajdeme „jenom“ návody na výtvarné činnosti. Autoři připravili zajímavé projekty tvořené pohádkovým příběhem (jejich autorem je Martin Ryšavý), na který navazuje výtvarná činnost-kreslení, malování, modelování, barvení textilu, práce s drobným materiálem…Pohádka tak poslouží jako motivace a uvedení do tématu; můžeme ji ale využít také jako zajímavou formu odměny nebo ji dětem předčítat během výtvarného tvoření. Využití pohádky jako motivace mi ale připadá naprosto ideální.

Výtvarné činnosti, které v knize najdeme, jsou mnohokrát vyzkoušené ve Výtvarné dílničce Táni Macholdové. Jednoduché návody doplněné seznamem potřeb a informacemi, jak je možné postup modifikovat a na co je třeba si dát pozor, neskrývají žádná úskalí a je možné podle nich bez problémů pracovat. Určitým nedostatkem návodů je fakt, že autorka v knize nerozlišuje mezi akvarelovými a vodovými barvami (školní vodovky jsou úplně základní varianta akvarel. barev, ale ty pravé akvarelové barvy nabízejí při malování mnohem víc možností a jsou také mnohem dražší).

Velkou předností knihy je také její výborné výtvarné zpracování. Výtvarné práce s pohádkami zaujmou už na první pohled svojí barevností a výborným členěním jednotlivých projektů. Kniha je ilustrována dětmi z dílny Táni Macholdové; u jednotlivých obrázků je vždy uveden věk autora, proto čtenář získá reálnou představu o tom, zda může využít určitý projekt právě pro danou skupinu dětí. Autorka upozorňuje na skutečnost, že každý výtvor je autentický a vypovídá o svém tvůrci; dětem bychom proto neměli pomáhat víc než je nutné a hlavně nezasahovat do vlastní tvorby (i když se nám výtvor nelíbí).

I když je kniha určena především učitelům a vychovatelům, nic nebrání jejímu využití i v rodinách. A tak si užijme radost z tvoření spojenou s poslechem zajímavé pohádky, kdy se nám zachce. Díky knize Martina Ryšavého a Taťjany Macholdové a pochopitelně také chuti vyrobit si něco zajímavého a originálního můžeme mít výtvarnou dílničku u sebe doma, ve školce nebo třeba ve školní družině.

 

Mgr. Marie Těthalová