Dobrá pohádka děti často tak zaujme, že jsou doslova vtaženy do děje. Najednou se stanou princeznou, skřítkem nebo kouzelníkem, samy by chtěly přemoci zlého draka nebo porazit zákeřného černokněžníka. Zážitek z pohádky si pak přenášejí dál-staví si hrad, na kterém by se mohla schovat ohrožená princezna, nebo si vyrobí meč, kterým utnou i deset dračích hlav. Autoři knihy Výtvarné práce s pohádkami při její tvorbě využili právě dětské fantazie a sugestibility.
Už z názvu knihy je patrné, že v ní nenajdeme „jenom“ návody na výtvarné činnosti. Autoři připravili zajímavé projekty tvořené pohádkovým příběhem (jejich autorem je Martin Ryšavý), na který navazuje výtvarná činnost-kreslení, malování, modelování, barvení textilu, práce s drobným materiálem…Pohádka tak poslouží jako motivace a uvedení do tématu; můžeme ji ale využít také jako zajímavou formu odměny nebo ji dětem předčítat během výtvarného tvoření. Využití pohádky jako motivace mi ale připadá naprosto ideální.
Výtvarné činnosti, které v knize najdeme, jsou mnohokrát vyzkoušené ve Výtvarné dílničce Táni Macholdové. Jednoduché návody doplněné seznamem potřeb a informacemi, jak je možné postup modifikovat a na co je třeba si dát pozor, neskrývají žádná úskalí a je možné podle nich bez problémů pracovat. Určitým nedostatkem návodů je fakt, že autorka v knize nerozlišuje mezi akvarelovými a vodovými barvami (školní vodovky jsou úplně základní varianta akvarel. barev, ale ty pravé akvarelové barvy nabízejí při malování mnohem víc možností a jsou také mnohem dražší).
Velkou předností knihy je také její výborné výtvarné zpracování. Výtvarné práce s pohádkami zaujmou už na první pohled svojí barevností a výborným členěním jednotlivých projektů. Kniha je ilustrována dětmi z dílny Táni Macholdové; u jednotlivých obrázků je vždy uveden věk autora, proto čtenář získá reálnou představu o tom, zda může využít určitý projekt právě pro danou skupinu dětí. Autorka upozorňuje na skutečnost, že každý výtvor je autentický a vypovídá o svém tvůrci; dětem bychom proto neměli pomáhat víc než je nutné a hlavně nezasahovat do vlastní tvorby (i když se nám výtvor nelíbí).
I když je kniha určena především učitelům a vychovatelům, nic nebrání jejímu využití i v rodinách. A tak si užijme radost z tvoření spojenou s poslechem zajímavé pohádky, kdy se nám zachce. Díky knize Martina Ryšavého a Taťjany Macholdové a pochopitelně také chuti vyrobit si něco zajímavého a originálního můžeme mít výtvarnou dílničku u sebe doma, ve školce nebo třeba ve školní družině.
Mgr. Marie Těthalová