Užijte si Rok s pohádkami, hádankami a říkadly

Pracovní sešit pro komplexní zábavnou přípravu dětí na vstup do ZŠ je plný všestranných aktivit pro děti předškolního věku. Krátká úvodní pohádka každé z 12 kapitol je motivací pro mnoho navazující činností, úkolů a her vycházejícími z potřeb RVP pro plnění školních kompetencí dětí. Je určen převážně pedagogům MŠ, ale využijí ho také učitelé prvních ročníků ZŠ i rodiče předškolních dětí.

Rok s pohádkami, hádankami a říkadly, Eva Štanclová Fošenbauerová, pracovní listy pro MŠ, Patricie KoubskáPracovní sešit ROK S POHÁDKAMI, HÁDANKAMI A ŘÍKADLY nabízí řadu vyzkoušených a promyšlených aktivit na každý měsíc v průběhu školního roku, proto je členěn do 12 kapitol od září do srpna. Práce s pohádkou a další navazující aktivity jsou zaměřeny na rozvoj všech znalostí a dovedností a slouží k rozvoji školních kompetencí v souladu se základními oblastmi vzdělávání podle RVP PV.
Úvodním krátkým příběhem motivujete děti k následných úkolům, kterým by mělo vždy předcházet společné převyprávění a pochopení textu. Pak už se můžete pustit do hádanek, říkadel a pracovních listů, do nichž autorka zařadila také logopedické aktivity, opakovací sluchová a jazyková cvičení. 
Ke každému tématu jsou vytvořeny tři kopírovatelné pracovní listy k dokreslování, spojování, stříhání, skládání atd. Každé roční období je ukončeno dalším pracovním listem, kde děti budou řešit sudoku.
Autorka se v tomto uceleném souboru aktivit a činností pro děti v MŠ zaměřuje na rozvoj všeobecných znalostí dětí, poznávání a ochranu přírody, rozvoj slovní zásoby, výtvarných činností, poznávání časových pojmů, rozvoj hudebních dispozic a matematických představ. V publikaci nechybí ani smyslové hry, činnosti na procvičování hrubé a jemné motoriky, pohybové hry, didaktické hry a mnoho dalších námětů.

Eva Fošenbauerová  je učitelka v MŠ, je autorkou řady publikací. V Portále vyšly její knihy Pohádky a hry z kouzelné skříně (2010), Veselý rok s pohádkami (2016) a ŠPL 13, 17, 22.
Pracovní sešit ilustrovala Patricie Koubská.

UKÁZKA: LISTOPAD
Babička si taky ráda hraje
Začal měsíc listopad a děti si hrály pod velkým javorem na zahradě. Krásné zlaté listy se líbily všem dětem. Nosily je do školky na výstavu v chodbě. Paní učitelka Hanka měla také ráda barevné podzimní listy a při vycházce dětem ukazovala zajímavé stromy a keře. A protože listopad je poslední podzimní měsíc a některé stromy už měly málo listí, slíbila dětem, že si pro ně připraví barevné hádanky.
V pondělí přinesla do školky listy z různých stromů. Rozložila je na stoly a přidala obrázky. A hned se zeptala dětí: „Umíte najít obrázky a přiřadit je k listům?“
Hnědé dubové listy poznal jako první Karlík a pamatoval si i místo, kde duby rostou, protože si tam nasbíral při vycházce hodně žaludů.
Michal volal: „Já znám dub červený a na něm rostou tlusté žaludy.“ Děti se smály tlustým žaludům, ale paní učitelka Hanka Míšu pochválila: „To je dobře, že si pamatuješ dub červený. Na podzim má krásně červené listy. A žaludy má opravdu buclatější než dub letní, ze kterého jsem vám přinesla listy já.“
Gábina se pochlubila: „U hřiště, kde bydlíme, rostou platany. A ty mají větší listy než javory.“ Slíbila, že je přinese do školky na obkreslování.

Veselý rok s pohádkami, pracovní sešit do MŠ, Eva ŠtanclováVeselý rok s pohádkami je pracovní sešit od stejné autorky.

Helenka se také přidala: „Moje babička si ráda hraje. Udělala mi z kaštanů zvířátka. Mám je doma na výstavě ve svém pokojíčku. V neděli jsme byli s babičkou Kamilkou na procházce v aleji u rybníka a našli jsme plný košík kaštanů.“
Karlík se zasmál: „My taky sbíráme kaštany, ale usušíme je a pak je nosíme myslivcům do lesa. Dávají je v zimě zvířatům.“
Helenka se zarazila, ale pak chtěla vědět víc: „A víš, že nám nějaké kaštany zbyly? Jestli chceš, přinesu ti je pro zvířata. Karlíku, kdo si na nich v zimě pochutná?“
Karlík se usmíval, ale odpověď nechtěl prozradit: „Tak hádej, Helenko!“
Rok s pohádkami, hádankami a říkadly, Eva Štanclová Fošenbauerová, pracovní listy pro MŠ, Patricie Koubská


ŘÍKADLA
Červené korálky 
Zlaté listí na javoru
brzy spadne na zem dolů.
Šípky svítí do dálky
jak červené korálky. 

Zvířátka z kaštanů
Kaštany jsou pro babičky,
pro kluky i pro holčičky.
Kdo šikovné ruce má,
zvířátka z nich udělá.

Hepčí! 
Když mě rýma přepadne,
často kýchám: Hepčí!
Až sním mísu ovoce,
snad to bude lepší.

Logopedické hrátky – G, K, CH, H
Nachystáme si různé předměty, nebo obrázky těchto předmětů, které začínají na G, H, CH a H. Děti mezi nimi mají hledat dle zadání.

  • Najdi mezi obrázky, co začíná jednotlivými hláskami, a dej obrázek do správné skupiny.
  • Pamatuješ si, kteří kamarádi se v pohádce jmenují od prvních hlásek G, K, CH a H? (Od hlásky CH se nikdo nejmenoval.)

Poznáváme podobná slova (jazyková hra)
(rozvoj jazykového citu a poznávání synonym, slov stejného či podobného významu)

  • Jak jinak řekneš gumáky?
  • Umíš říci podobným slovem klobouk?
  • Jak jinak můžeš pojmenovat hodiny?
  • Jak jinak nazveš divočáka?
  • Víš, jak básníci nazývají nebe?
  • Umíš říci jinak les?

Hádanky o stromech (Dítě a společnost)
(logické myšlení, rozvoj mluvního projevu: mluva v souvislých větách, vyjádření vlastní myšlenky; všeobecné znalosti a zajímavosti o využití stromů, pochopit abstraktní pojmy a přirovnání, obohacení slovní zásoby)

  • Co všechno můžeme dělat s listím?
  • Proč a jak lidé využívají stromy?
  • Jaké stromy rostou ve smíšeném lese?
  • Co znamená název smíšený les?
  • Víš, jak se říká lesu, kde rostou jen duby?
  • Víš, co znamená, když řekneme, že někdo je dubová hlava nebo dubová palice? A proč?
  • Kdo a jak může v lese poškodit stromy?

Rok stromů, Vladimíra Ottomanská, program do MŠRok stromů je celoroční program pro práci s dětmi v MŠ.

Kdo žije v lese? (Dítě a svět)
(rozvoj pozornosti, orientace na ploše, rozvoj slovní zásoby, logické myšlení)

  • Poznáš a vysvětlíš rozdíly mezi lidskou postavou a zvířecí figurou?
  • Znáš počty nohou u zvířat a jejich typické znaky?
  • Víš, z čeho se skládá tělo ptáka? A co mají na těle čtyřnohá zvířata? Kde žijí?
  • Která zvířata poznáš na obrázku? (Můžeme využít publikace o zvířatech a učit děti s nimi pracovat: encyklopedie, atlasy zvířat.)

Hádanky (Dítě a ten druhý)
(rozvoj abstraktních představ a představivosti, soustředit se na mluvené slovo, možnost využití obrázků na tabuli k hledání méně známých živočichů)

  • Poznáš, na co myslím? Na podzim to dozraje na stromě, spadne na zem a pochutnají si na tom zvířata v lese. Je to hnědé, oblé a hladké.
  • Myslím na něco, co vidím na zemi pod jehličnatým stromem. Je to dlouhé a plné semínek, které ráda hledá veverka.
  • Myslím na ptáka, který má z peří červenou čepičku jako ostatní datlové, ale zelené peří. (žluna zelená)
  • Tvoříme podobné hádanky: datel, žalud, housenka, šípek atd.

Rozvoj slovní zásoby (Dítě a společnost)
(logické myšlení, pochopit souvislosti mezi změnou počasí, stravováním a oblékáním)

  • Proč se na podzim tepleji oblékáme?
  • Proč zůstává nemocný člověk doma a co má jíst?
  • Proč hodně pijeme, když se v době nemoci potíme?
  • Jaké ovoce je důležité při nachlazení a horečce?
  • Proč jíme raději čerstvé ovoce a zeleninu?
  • Co můžeme udělat z ovoce a zeleniny?

Pracovní list číslo 9: Z čeho se vyrábí? (didaktická hra)
(poznávání různých materiálů a rozvoj logického myšlení, určování první, poslední, 3. zepředu, 2. zezadu, uprostřed atd.)
Úkol: Najdi všechny výrobky ze dřeva a vybarvi je hnědou pastelkou. Vystříhej obrázky s výrobky ze dřeva a nalep je na pruh papíru. Z čeho jsou vyrobeny ostatní vyobrazené předměty?Rok s pohádkami, hádankami a říkadly, Eva Štanclová Fošenbauerová, pracovní listy pro MŠ, Patricie Koubská

Podzimní sudoku
(procvičení pozornosti, logického myšlení)
Úkol: Vystříhej obrázky a doplň v řadách i sloupcích ty, které chybějí. Obrázky musí být v každé řadě a sloupci jiné a nesmí se opakovat dva stejné vedle sebe. Obrázky na volná místa přilep.

Pracovní sešit Rok s pohádkami, hádankami a říkadly koupíte v našem e-shopu.

Nastavení cookies:Aby web fungoval, jak má

Chceme, aby pro vás bylo procházení webu co nejpříjemnější. Proto používáme soubory cookies, které ho pomáhají neustále rozvíjet a zlepšovat. Navíc nám a našim partnerům umožňují zobrazovat relevantní obsah jen pro vás. Ke zpracování některých cookies potřebujeme váš souhlas, který nám dáte kliknutím na „Povolit všechny cookies“. Nastavení si můžete kdykoliv upravit. Poskytnuté informace jsou v bezpečí a nedostane se k nim, kdo nemá. Více najdete na stránce Informace o cookies.