Výběr organizátora kurzu

Ukázka z knihy Teambuilding (Eva Mohauptová, 2005, 2009)

Víte, co chcete, jak to chcete, pro koho to chcete, proč to chcete, ale nevíte s kým. Jak vybrat oranizátorskou firmu, která by splnila vaše požadavky a tak, aby lidé neodjížděli s pocitem, že outdoor je to nejhorší mučení nebo otrava pod sluncem?

Každý výběr je těžký. Dali jsme dohromady pár tipů, co je zajímavé vědět předem.


Podle čeho se orientovat v programu?

Každá firma má svůj postup, jak sestavovat program. Pro vás je důležité, jakým způsobem naplňují váš cíl. V outdooru je mnoho aktivit, a pokud nemáte speciální přání zažít určitou aktivitu, jako jsou například vysoká lana, není tak důležitá konkrétní skladba, ale způsob, jak je sestavena náročnost, jak odpovídá analýze skupiny, jak chce daná firma naplnit cíl kurzu a zda má představu, proč zařazuje tu kterou aktivitu.



Mohu ovlivnit skladbu organizátorského týmu?

Většinu kurzů pořádají různě veliké sehrané týmy. Určitě můžete ovlivnit aspoň vedoucího celého projektu, kterého byste měli poznat před kurzem. Zvláště v sezoně může organizátorská firma zajišťovat víc různých kurzů, a pokud máte oblíbený určitý tým, je vhodné se na něm přesně dohodnout. Setkala jsem se i s požadavkem zakotvit personální obsazení vedení kurzu do smlouvy. Proč ne?!


Co cena?

Ceny kurzů se u různých firem liší a závisejí také na délce a náročnosti programu. Zadávající firma velice těžko posuzuje, zda velikost týmu je odpovídající náročnosti programu, zda materiálová náročnost odpovídá ceně apod. Ani srovnání cen moc nevypovídá, protože nižší cena může znamenat nedostatečně vybavený kurz. Vždy se vyplatí nechat si dát rozpočet kurzu a srovnat rozpočty s ohledem na nabízený program. Setkala jsem se s velice předraženými kurzy, ale také s kurzy, jejichž cena byla na dolní hranici pro uspořádání kvalitního kurzu. Každopádně můžete počítat s tím, že cena se bude pohybovat podle velikosti skupiny a délky programu od několika desítek tisíc po statisícové rozpočty například u velkých zábavních akcí.


Navrhované programy konkurenčních firem jsou podobné. 

Ano, můžete dostat podobné programy od různých firem. Nebude to tím, že by opisovaly, ale hlavně proto, že zdrojů pro aktivity zážitkové pedagogiky je několik – Prázdninová škola Lipnice, publikace vydané v zahraničí a u nás, které často opět čerpají z podobných anglických nebo amerických zdrojů. Pravda je, že lidé v outdooru se znají, protože Čechy jsou dost malý rybník, a tak znají i podobné aktivity. Chtěla bych znovu zdůraznit, že více než konkrétní programy je důležité jejich využití a propojení jednotlivých částí tak, aby naplňovaly cíl kurzu.

Setkáte se i s aktivitami upravovanými a připravovanými na míru, podle zadání. Je vhodné se zeptat, který princip hra využívá a jak.


Jak posuzovat způsobilost navrhovaných instruktorů?

Vzdělání v České republice zvláště pro práci s firemními klienty není oficiálně stanoveno a nejdůležitější roli hraje praxe. Firemní akce, zvláště teambuilding, jsou něco jiného než skautské výpravy a organizace sportovních her. Doporučuji osobní setkání s organizátory, s vedoucím organizačního týmu, popřípadě s celým týmem, kde se o instruktorech můžete dozvědět více. Pokud máte zájem o teambuilding, je dobré, když váš instruktor má rozšířenou praxi, například jako konzultant nebo lektor daného tématu podle cíle kurzu a má praxi z firemního prostředí.


Jakými zákony je upravena činnost provozovatelů outdoorových akcí?

To je složitá otázka. Některé aktivity jako raing a horská kola nabízejí cestovní kanceláře a agentury. Na ně se vztahují příslušné zákony. Specializované programy, jako jsou lanové překážky, terénní čtyřkolky a jiné, připravují specializované outdoorové firmy, které mají různé odborné zaměření – může jít o vzdělávací činnost, pořádání odborných kurzů, sportovních soutěží apod. Tyto činnosti zatím nikdo podrobněji nezmapoval a nepopsal rizika, která přinášejí, takže legislativa upravena není. Současné zákony tak stanovují pouze činnost některých sportovních instruktorů. Žádná norma však neříká, co vše musí daná firma splňovat.



Tušíte, jak se v této situaci provozovatelé chovají…

V České republice stále ještě řada firem využívá toho, že na některé oblasti naše legislativa doposud nepamatovala. Vezměme například lanová centra a lanové aktivity – naši hlavní specializaci. Při jejich stavbě lze vycházet například z evropské normy pro stavbu umělých horolezeckých stěn, ale není to ideální řešení. Samozřejmě by měly být dodržovány dotčené stavební normy, které existují již desítky let. Ne vždy se tak děje! V lepším případě dochází k přebírání různých mezinárodních standardů a k jejich aplikaci pro české prostředí, v horším případě si provozovatelé tyto normy sami tvoří. Bohužel zatím nevím, že by došlo k nějakému sjednocení těchto pravidel. Pokud však nezačneme dodržovat aspoň elementární předpisy, nemá smysl zakládat jakoukoli definici legálně fungující agentury.


Bezpečnost klientů

Představa, že byste jako majitelé firmy svěřili své klienty někomu, kdo o adrenalinových či outdoorových aktivitách prakticky nic neví, může děsit. Podle čeho poznáte společnost, která vám klienty vrátí nepolámané?

Nemusíte být skeptičtí. Výběr je sice relativně složitý, ale úrazů je ve srovnání s jinými aktivitami velmi malé procento. Například podle jedné studie z USA je paintball bezpečnější než golf a i lanové aktivity spadají do skupiny s nejnižším rizikem. Riziko je menší než například u kolektivních her, jako je kopaná.

Při výběru jistě mnoho napoví dosavadní historie firmy a jejích instruktorů, a zejména pak reference. Podle mého názoru nezáleží tolik na počtu uspořádaných kurzů, spíše je důležité si zjistit, zda se klienti k firmě opakovaně vracejí. Získat a vzápětí klienta ztratit je velmi jednoduché. Klient, který se v průběhu let několikrát k firmě vrátí, je přece jen hodnověrnější referencí než cokoli jiného. Nedejte jen na to, co kdo uvádí na internetu, napsat se dá cokoli. Nebojte se proto požádat o kontakt na někoho z předešlých klientů a zeptat se na jeho spokojenost.

Neměli byste se také spokojit s tvrzením „jsme bezpeční“. Ptejte se, na základě čeho to firma o sobě tvrdí, co pro zajištění bezpečnosti klientů dělá, a to jak na úrovni fyzické bezpečnosti, tak i pro bezpečnost psychickou. A pochopitelně byste měli pátrat po tom, jak má firma vyřešeno pojištění.

Dalším zajímavým hlediskem je počet lidí, kteří se klientovi věnují. Je třeba pozitivní, je-li klient po celou dobu – od prvního jednání přes kurz až po jeho ukončení a vyhodnocení – v kontaktu s jednou osobou. Tím nedojde ke zkreslení vašich požadavků a program bude „ušit“ opravdu na míru vašim potřebám. Nemusí být dobré, když podmínky, rámcový program a cenu kurzu dojedná obchodní zástupce, pak nastupuje šéf kurzu, který dává pokyny instruktorům a někdo jiný pak kurz po skončení vyhodnotí. Není divu, že pak bývá klient často rozladěn. Zdá se mi, že osobní přístup je pro klienta lepší.


Existuje povinné pojištění pro provozovatele outdoorových akcí?

Bohužel obdoba povinného ručení nebo pojištění pro případ úpadku, jak to známe od cestovních kanceláří, u outdoorových společností není vyžadována. Ale i tady je možné najít rozdíly. Dobré outdoorové firmy mají sjednané pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou třetím osobám. Při malých zkušenostech pojišťoven v této oblasti však není jednoduché takovéto pojištění uzavřít.

Občas se můžete setkat s tím, že musíte pořádající firmě podepsat potvrzení, že jste byli seznámeni se všemi riziky a že příslušnou aktivitu podnikáte na vlastní nebezpečí.
Tady je asi důležitá jedna zásadní věc. Žádný takový dokument nezbavuje provozovatele odpovědnosti.

Stejná situace je i v případě pojištění. Pojištění provozovatele se nevztahuje na situace, kterým nemohl zabránit. Takže pokud si například klient svou neopatrností podvrtne kotník při běhání po louce, nemůže po provozovateli žádat odškodnění. Jiná situace je pochopitelně v případě, že ke zranění došlo při chybě na straně provozovatele. Na to by měl být provozovatel pojištěn. V obou případech však lze využít osobní úrazové pojištění každého účastníka. Bohužel ne každý toto úrazové pojištění má. Kvalitní firmy sjednání tohoto pojištění nabízejí. Při nehodě pak může účastník získat plnění z více zdrojů.
Věnujte pozornost tomu, v jaké situaci a kolik vám daná pojišťovna něco zaplatí – co vlastně toto pojištění pokrývá, protože produkty na současném trhu se liší krytím a například při některém druhu pojištění nedostanete nic při zlomené noze, protože to není smrt ani trvalý následek.