Vyrobte si přesýpací hodiny

Jak lze vyrobit opravdu za několik minut přesýpací hodiny? Praktický návod naleznete v knize Ateliér výtvarných nápadů. Pokud budete navíc měřit čas, za který se písek v přesýpacích hodinách přesype, můžete posléze odebírat či přidávat náplň tak, až budete mít takové množství písku, které vám na přesýpacích hodinách odměří například jednu minutu.

Ateliér výtvarných nápadů, Jitka Horová, náměty na tvoření s dětmiPŘESÝPACÍ HODINY

Zjednodušený model přesýpacích hodin snadno sestavíme z vyřazené sklenice od kompotu a papírového kornoutu. Sklenici můžeme ozdobit barvami na sklo nebo ji polepit hezkými obrázky. Při zdobení vynecháme na sklenici průhled pro pozorování sypajícího se písku. Kornout na špičce zastřihneme, vsadíme ho do hrdla sklenice a nasypeme do něj velmi jemný prosetý písek. Zblízka pozorujeme, jak na dně sklenice vyrůstá kopeček písku. Jak dlouho bude trvat, než všechen písek opustí kornout? Dobu přesypávání písku si změříme na hodinách a zkusíme vymyslet, jak bychom této časomíry mohli využít.

Potřebujeme:
- sklenici
- písek
- barevnou čtvrtku

Časem křížem krážem

Zatímco kalendář nás informuje o roku, měsících a dnech, hodiny dělí čas podrobněji, na hodiny, minuty a vteřiny. Když hodiny ukazují sedm hodin a padesát minut, je za deset minut osm a za chvíli začíná škola. Mohou také ukazovat jedenáct hodin a padesát pět minut a to by znamenalo: „Pospěšme si – je za pět minut dvanáct!!!“ Odbíjí-li dvanáctá, odložíme teorie o čase a vrátíme se k nim až po dobrém obědě.

Hádanky pro chytré hlavy

Který den v roce platí, že včera bylo vloni? (1. ledna)
Jak vznikl název měsíce leden? (led)
Která další slova vycházejí ze slova led? (lednice, ledňáček, náledí…)
Kdy měníme kalendáře? (1. ledna)
Jaké používáme kalendáře? (stolní, nástěnný, diář, kapesní, pracovní, elektronický…)
O čem nás kalendáře informují? (rok, měsíc, den, jmeniny, fáze měsíce…)

Povídejme si!

Co stihneme v krátkém čase a co nám trvá dlouho? Čas minulý, přítomný a budoucí, co dnes bylo, je a bude, slova: předtím, teď a potom.
Co nám signalizují zvuky: tikání, odbíjení, zvonění, kukání kukačky, zvonění, pípání a elektronické melodie budíku. Umíme je napodobit?
Malá, velká a vteřinová ručička – která z nich se zřetelně pohybuje a která tak pomalu, že vypadá, jako když stojí?
Čísla a čas v různých jazycích – kdo je zná?
Druhy hodin: hodinky s ručičkami, digitální hodinky, moderní nástěnné hodiny, starožitné nástěnné hodiny s kyvadlem a kukačkou, stopky, kuchyňská minutka, budík, sluneční hodiny, přesýpací hodiny, hodiny na kostele nebo radnici, orloj…
Co znamenají a s čím souvisejí slova: časovaný, načasovaný, časování?
Co znamenají hesla: čas se vleče, máme nejvyšší čas, první a druhý poločas, za pět minut dvanáct…
Jak dlouho trvá jedna vteřina? Vyzkoušíme si, co všechno stihneme v jedné vteřině.
Přesnost chodu hodin, nařízení hodin, letní a zimní čas – posouvání o jednu hodinu, hodiny se zastavily, hodiny nejdou, hodiny se předcházejí nebo zpožďují, hodiny jdou přesně.
Poledne a půlnoc. Ručičky, ciferník, skrytý hodinový stroj, hodinářství, hodinář.

Knihu ATELIÉR VÝTVARNÝCH NÁPADŮ koupíte v našem e-shopu.

Ateliér výtvarných nápadů, Jitka Horová, náměty na tvoření s dětmi

Ateliér výtvarných nápadů, Jitka Horová, náměty na tvoření s dětmi