Autoři nabízejí rodičům, pečujícím osobám a také odborníkům konkrétní možnosti při řešení skutečně každodenních obtíží s chováním, prožíváním a také myšlením dětí - a podle mého názoru též řady dospělých - s poruchou autistického spektra (PAS).
Oblasti, na něž se zaměřili, rozdělili na pozornost, komunikaci a interakci, na práci se vztekem a stresem obecně. Neopomíjejí samozřejmě ani rozvoj komunikačních dovedností a prožívání. Stručně seznamují čtenáře s Millerovou metodou, porovnávají ji aktuálně s velmi rozšířeným přístupem ABA (aplikovaná behaviorální analýza). Jednotlivé rady prokládají doplňujícím vysvětlením, příklady i obecnými informacemi k tématu.
Za velký přínos titulu považuji zaměření autorů na zdánlivé drobnosti, které nám však při péči o děti s PAS mohou snadno uniknout nebo také výrazně komplikovat domluvu a spolupráci; například zdůrazňují, abychom si při potížích dítěte s navazováním a udržením očního kontaktu podávali předměty ve výši svých očí a vedli je tak k automatizaci pohledu do očí druhého člověka. Ve stejném duchu můžeme podpořit rozvoj kreslení tím, že dětem pod průsvitný papír vložíme předlohu, která by je mohla podnítit k obkreslování. A když děti chválíme, nezapomeňme konkrétně pojmenovat za co, nejen dítko ocenit obecnou pochvalou.
Kvalitu textu částečně komplikuje nevysoká kvalita překladu na stylistické rovině, nejspíše ve snaze o co nejvěrnější převod obsahu. Do textu takto rušivě zasahují neobratná vyjádření a spojení, kombinace laických a odborných pojmenování. Obsahově však kniha nabízí podnětná, prakticky využitelná, konkrétní doporučení.
Knihu po obsahové stránce doporučuji všem, kteří se v soukromém i pracovním životě setkávají s dětmi i dospělými s poruchou autistického spektra.
Dagmar Brejlová, psycholožka a překladatelka
www.brejlova.cz/
Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál