Reimann-Höhn, Uta: ADHD a ADD v dospívání - autor recenze: Mgr. Svatava Drlíčková, https://www.svatavadrlickova.czAutorka knihy dlouhodobě působí v německém léčebně terapeutickém zařízení, kde se zaměřuje na podporu vzdělávání dětí s diagnózou Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) a Attention Deficit Disorder (ADD). Jedná se o nejčastější neurovývojovou poruchu u dětí, která přetrvává do dospělosti a způsobuje nemalé obtíže jak ve školním prostředí, tak i v běžném fungování. V podobě zkratek ADHD a ADD nebo v označení hyperaktivní a impulzivní dítě se tato porucha dostala do povědomí široké veřejnosti. Často je ale vnímána pouze jako dětský problém, který v dospělosti vymizí. Autorka tento pohled vyvrací a přináší nový. Popisuje, jak se mění projevy těchto diagnóz v dospívání a dospělosti, co přináší za omezení, a také návody, jak plynule navázat na školní a rodinnou podporu v samostatném dospělém životě. Publikace je černobílá, bez obrázků a text je přehledně uspořádaný do osmi kapitol.
První je věnována základním informacím o zmíněných diagnózách. Stručně popisuje jednotlivé typické projevy. Blíže objasňuje druhy ADHD a ADD a také možná doprovodná onemocnění. Uvedeny jsou varianty medikace. V závěru kapitoly jsou popsány také klady, které tato porucha přináší, a jejich využití v prospěch dospívajícího v běžném životě. To jde ale pouze za předpokladu, že si jich jsou rodiče a pedagogové vědomi.
Ve druhé kapitole jsou podrobněji popsány typické projevy chování dětí pro tyto diagnózy. Jsou využívány reálné příběhy dospívajících a jejich rodičů. Autorka z pohledu odborníka také přibližuje, co se odehrává v dospívajícím v konkrétních situacích a s čím vším bojuje. Jak zmiňuje, často si ostatní vůbec nemusí všimnout neklidu, který prožívá jedinec uvnitř sebe. Bývá mnohem náročnější ho zvládat než korigovat neklid vnější, který je nejčastěji transformován do tělesného pohybu.
Plynule navazuje třetí kapitola, která je zaměřena na příklady jednotlivých obtíží úzce souvisejících se školou, vzděláváním a volbou profese. Za zmínku stojí uvedení Profesního orientačního testu, který má u adolescentů pomoci určit, jakým směrem by se měli při volbě povolání nebo studijního oboru vydat.
Další kapitola nabízí rodičům na několika stránkách pohled na různé možnosti využití odborné pomoci v době, kdy se dospívající snaží osamostatnit. Jednání s adolescenty nebývá jednoduché a často i přes velkou snahu rodičů a pedagogů se nedaří udržet komunikaci v přátelské rovině. Autorka nabízí jednoduchý návod, Osm základních tipů pro jednání s adolescentem.
Pátá kapitola je samostatně věnována závažnějšímu rizikovému chování dospívajících. Zmíněny jsou závislosti, kriminalita, zvýšené riskantní chování na silnici, rizika související se sociálními sítěmi. Vše je opět popisováno na konkrétních příkladech.
Další kapitola je zaměřena na činnosti a systémy, které prospívají adolescentům a dospělým s ADHD a ADD. Blíže je popsán vliv hudby, pohybu, systém odměn a nutnost dodržování denního režimu.
Sedmá kapitola odpovídá na nejčastější dotazy týkající se obecně diagnózy ADHD a ADD a vyvrací tak řadu mýtů a polopravd, které kolují ve společnosti. Závěrečná kapitola přináší výsledky nejnovějších vědeckých studií.
V celé knize jsou teoretické informace vysvětlovány na konkrétních kazuistikách, které pomáhají čtenáři nejenom lépe porozumět dané problematice, ale také ji vidět z různých úhlů. Kniha je určena široké odborné i laické veřejnosti a rodičům, jejichž dospívající nebo dospělé dítě má diagnózu ADHD a ADD. Čtenáři se dostává pohledu jak ze strany odborníka, rodiče, tak samotných dospívajících. Tento vhled je velmi obohacující a zároveň ukazuje, jak je vše kolem této diagnózy komplikované, provázané a různorodé.
Autorka nabízí velké množství námětů k zamyšlení, témat k rozhovorům a v neposlední řadě ukazuje, jak je reálný pohled na problematiku ADHD a ADD důležitý. Poznatky v knize vychází z německého prostředí, a tak některé informace nejsou zcela kompatibilní s našimi postupy. Týká se to především možností diagnostikování této poruchy, která je u nás jasně vymezena pouze do působnosti odborného lékaře psychiatra a klinického psychologa.
Knihu můžeme zhodnotit jako velmi čtivou, srozumitelnou a praktickou. Zviditelňuje problematiku dospívání s diagnózou ADHD a ADD. Přináší nové pohledy a rozšiřuje povědomí o překážkách v konkrétním životním období. Každý bývá někdy nesoustředěný, netrpělivý, impulzivní, nedokončuje úkoly nebo zapomíná. Tyto osobní zkušenosti nám možná pomáhají lépe porozumět informacím v publikaci, ale především lidem, pro které tyto obtíže jsou dlouhodobé, negativně ovlivňují zvládání každodenního života a vedou k psychickému strádání. Kniha tak může být inspirací pro širokou veřejnost a vést k zamyšlení nad vlastním uspořádáním života a větší míře tolerance k projevům dospívajících a dospělých s ADHD a ADD.
autor recenze: Mgr. Svatava Drlíčková, https://www.svatavadrlickova.cz