Pro děti a dospívající s psychickými obtížemi

Arteterapeutické aktivity a mindfulness

Tištěná kniha (2023)

0 % 3 recenze

279 Kč

349 Kč −20 %, ušetříte 70 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2023)

Překladatel
Klimentová, Eva
Počet stran
224
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2023
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
22208401
EAN
9788026220763
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-2076-3
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

  • Mindfulness čili umění být teď a tady
Mnohé děti, které zažily vážné trauma, se uzavřou do sebe a je pro ně složité zapojit se aktivně do terapeutického procesu. Tato kniha nabízí soubor terapeutických aktivit, které dětem a dospívajícím pomohou v prozkoumávání jejich pocitů a v projevování vlastních potřeb. Techniky se zaměřují na sebevyjádření i za použití masek, vycházejí z principů všímavosti a dávají dětem prostor pro relaxaci. Vystačíme si při nich s běžně dostupnými věcmi, speciální pomůcky nejsou potřeba. Aktivity jsou navíc doplněny drobnými případovými studiemi.
Z terapeutických technik budou profitovat děti a dospívající, kteří zažili trauma, fyzické a sexuální zneužívání. Užitečné budou i pro práci s dětmi, které se potýkají s depresí, úzkostmi a obtížemi v chování.
Dawn D’Amico je psychoterapeutka, zabývá se vzděláváním a specializuje se na oblast druhotného traumatu.

O autorovi

D'Amico, Dawn

Dawn D’Amico je psychoterapeutka, zabývá se vzděláváním a specializuje se na oblast druhotného traumatu.

Všechny knihy autora

Recenze (3)

  • Autor recenze ? Datum 3. 9. 2024


    D'Amico, Dawn: Arteterapeutické aktivity a mindfulness - autor recenze: ?, Týdeník Školství

    Když člověk prožije tíživé a  zraňující období, potřebuje najít pomoc a  pocit bezpečí v  přítomnosti. Bez samovolného návratu do minu-losti. Kniha autorky Dawn D‘Amico ARTETERAPEUTICKÉ AKTIVITY A MINDFULNESS (Pro děti a dospívající s psychickými obtížemi) tuto možnost zprostředkovává (Portál, 2023, přeložila Eva Klimentová). V  úvodu autorka uvádí, že její kniha „má pomoci terapeutům, učitelům, sociálním pracovníkům a  studentům pracujícím s  dětmi a  dospívajícími ve věku od pěti do sedmnácti let, kteří utrpěli vážné trauma“. K  němu se řadí fyzické a  sexuální zneužívání, pokusy o sebepoškození a  sebevraždu, drogy, alkohol, hádky a  rozvody rodičů, tragické úrazy, nespavost, svírající deprese, záškoláctví a smutky. Ve třech kapitolách přibližuje na stovku různých technik, které usnadňují terapeutovi navázat úspěšný počátek doporučené léčby. V úvodu každé z nich je vyznačen cíl. Za ním následuje volba jednoduchých pomůcek, poté výklad stěžejní aktivity a  zvolené metody. V  závěru dochází k rozboru dvou příběhů konkrétních dětí a dospívajících.

    Na první pohled ryze odborný název knihy může znesnadňovat cestu ke čtenáři. Jistě by si zasloužil obsáhlejší úvodní výklad s  důrazem na využívání výtvarného projevu při odhalování dětské psychiky. Mindfulness vychází z  buddhismu a  klade důraz na „žít tady a  teď“. Psychoterapeutka Dawn D‘Amico uzavírá téměř každou svou techniku zjištěním, že „získala potřebné informace“. Víc se o  nich nedozvíme. Docela překvapuje, že téměř každý nedospělý klient s  lehkostí přistupuje na její psychologickou „hru“ s minulou bolestí. Jistě bychom uvítali odkazy na odborné studie a literaturu, které se věnují zvolenému tématu. Zůstáváme výhradně odkázáni na dvaadvacetiletou autorčinu zkušenost z  klinické praxe. Přesto může uvedená práce významně pomoci dětem a dospívajícím při pozvol-ném zmírňování a  odstraňování jejich depresí, stresů a úzkostí.

    autor recenze: ?, Týdeník Školství
    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Xenie Majznerová Datum 6. 3. 2024


    D'Amico, Dawn: Arteterapeutické aktivity a mindfulness - autor recenze: Xenie Majznerová
    https://www.facebook.com/psycholozka.pro.rodice/

    Recenze knihy “Arteterapeutické aktivity a mindfulness pro děti a dospívající s psychickými obtížemi” od D'Amico, Dawn

    Přímo s dětmi moc nepracuji a dospívající vidím v terapii jen občas a jen za určitých podmínek, ale i přesto mě nová kniha od psychoterapeutky Dawn D’Amico zaujala. Naopak často pomáhám rodičům hledat cesty k dětem pomocí hry, takže nové arteterapeutické aktivity, které můžu nabídnout, se vždy hodí.

    Původní název knihy je “101 mindful arts-based activities to get children and adolescents talking” (“101 všímavá aktivita, založená na umění, která pomůže dětem a dospívajícím začít mluvit”) a zdá se mi, že lépe odráží podstatu knihy než její český název, který je ale bezesporu hezčí.

    Kniha je rozdělená do tří částí: sebevyjádření, zvládání a pozitivní myšlení. V podstatě se jedná o seznam stručně popsaných nejrůznějších aktivit, které pomohou dítěti začít mluvit, umožní prozkoumat jejich pocity v nepřiznivých situacích a najít zdroje pro zvládání toho, co se v jejich životě děje. U každé aktivity autorka uvádí příklad použití aktivity u dítěte a u adolescenta, což je samo o sobě zajímavé čtení.

    U některých aktivit se mi trochu zdálo, že jsou tam, protože autorka se potřebuje dostat na ten hezky celkový počet aktivit. Například, aktivita “proberte s klientem, co pro sebe dělá: jak jedná nebo jak se chová, když doma je neklidná nebo chaotická situace”, podle mě bude spíše návrhem ke slovní diskusí, všímavá a arteterapeutická složka mi tam chybí. Samozřejmě v knize najdeme hodně klasických arteterapeutických aktivit s použitím nejrůznějších výtvarných potřeb: fixek, třpytek, razítek, mušlí, kamínků nebo korálků.

    Pro svou praxi z této knihy vezmu především tvořivé aktivity a nejrůznější metafory, které autorka sdílí, klíče jako klíče od srdce, nebo lupu, která umožňuje podívat se na věci venku a uvnitř, zblízka, oceán, jako oceán našeho nitra, který se dá zaplnit rybkami, medúzami, chobotnicemi, velrybami a čímkoliv další, co nás napadne.

    Celkově se mi zdá, že tato kniha bude zajímavá především pro začínající odborníky, kteří rozumí, co přesně dělá každá z těch aktivit, jaká jsou případná rizika a co budou dělat, když se dostanou k silnějším emocím nebo traumatu, protože podrobná vysvětlení tam nejsou, jedná se opravdu jen o popis aktivit a pár tipů k nim.

    autor recenze: Xenie Majznerová
    https://www.facebook.com/psycholozka.pro.rodice/
    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze MARIE KNOFLÍČKOVÁ Datum 16. 1. 2024


    D'Amico, Dawn: Arteterapeutické aktivity a mindfulness - autor recenze: MARIE KNOFLÍČKOVÁ
    http://casopisagora.cz

    Pracujete s traumatizovanými dětskými a dospívajícími klienty? Hledáte způsoby, jak těmto umožnit se otevřít a rozpovídat o se? V knize psychoterapeutky Dawn D’Amico najdete 101 popisů aktivit a intervencí, které můžete využít při práci s dětmi a dospívajícími, kteří se potýkají s psychickými obtížemi způsobenými traumatem nebo složitou životní situací. Kniha je především praktickým návodem, jak aktivity použít při terapeutickém sezení. Součástí popisu každé aktivity jsou také dvě stručné kazuistiky o využití dané aktivity s dítětem a dospívajícím. Přestože je kniha primárně určena pro práci s těmito dvěma věkovými skupinami, většinu aktivit je možné využít i v terapii dospělých klientů, třeba jen s malou obměnou.

    Aktivity jsou v knize rozdělené do tří částí, podle toho, čeho s nimi můžeme dosáhnout: sebevyjádření, zvládání a pozitivní myšlení. Velkou výhodou je, že aktivity jsou uzpůsobené práci s traumatizovanými klienty – je tedy bezpečné je zapojovat i v situacích, kdy není zřejmé, zda přichází klient s traumatem. Aktivity jsou vždy koncipované tak, aby klienta jen „naťukly“, umožnily obejít klientovy rozumové stráže a naladit se i na jiné zdroje informací. Zároveň jsou však natolik citlivé, že je možné se k tématu přiblížit jenom tak, jak je v danou chvíli bezpečné. Pro většinu aktivit jsou potřeba výtvarné pomůcky, které jsou běžně dostupné. Ale využijete např. i staré klíče, kaleidoskop nebo knoflíky. V knize najdete i aktivity, ke kterým nejsou žádné pomůcky potřeba. Do aktivit se tedy můžete s klienty rovnou pustit.

    V první části knihy najdete aktivity, které jsou vhodné v začátcích terapie. Usnadní totiž klientovi otevřít se, vyjádřit, s čím přichází. Přijdou vhod i v těch okamžicích terapie, kdy kroužíme kolem tématu, ke kterému je obtížný přístup. Aktivity ve druhé části knihy podporují i ty nejmladší klienty v tom, aby si dokázali uvědomit a zmapovat své vnitřní zdroje, ale i vnější možnosti podpory. Tyto aktivity umožní zahlédnout možnosti v situacích, z nichž zdánlivě žádná východiska nejsou. Zároveň si klienti budují a posilují sebedůvěru, aby mohli v terapii vstoupit do kontaktu s bolestivými či jinak náročnými tématy a dokázali je začlenit do svého životního příběhu. Aktivity ve třetí části knihy vedou klienty k tomu, aby si osvojili dovednosti zaměřit svou pozornost na budoucnost, v níž je možné věci udělat jinak a změnit. Cílem aktivit je rozšířit vlastní možnosti, které klienti často vnímají díky svým dosavadním zkušenostem jako velmi zúžené.

    Svým rozsahem kniha pokrývá téměř celý terapeutický proces od úplného začátku až k přípravě ukončení. Nabízí výběr z opravdu velkého množství intervencí pro téměř každého klienta. Velkou výhodou je i to, že k intervencím opravdu není třeba žádné náročné vybavení, některé dokonce počítají i s recyklací např. časopisů. Jedinou nevýhodou knihy je opravdu minimum teorie, která by v některých případech mohla posloužit k lepšímu pochopení možností aktivit, obzvlášť pro začínající terapeuty. Sice tuto roli plní kazuistiky, ale některé jsou natolik stručné, že hlubší pochopení umožňují jenom částečně. Nicméně tento nedostatek kniha plně vyvažuje jasnými pokyny k provádění intervencí a opravdu velkým množstvím možností. To z této knihy rozhodně dělá poklad, který by neměl chybět v knihovnách terapeutů.

    autor recenze: MARIE KNOFLÍČKOVÁ
    http://casopisagora.cz
    Přečíst celou recenzi Zavřít