Náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení

Čtení není žádná nuda

Tištěná kniha (2014)

0 % 1 recenze

174 Kč

205 Kč −15 %, ušetříte 31 Kč

Rozebráno

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2014)

Počet stran
120
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2014
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
22802601
EAN
9788026207207
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-0720-7
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Říká se, že české děti nečtou. Podle knihovnice Olgy Černé to není úplně pravda. Jenom možná nečtou to, co bychom si my představovali, že by číst měly. Děti ke knihám a čtení můžeme motivovat různými testy a cvičeními. Nejsou to ale texty na známky.

Knížka přináší ukázky testů a úkolů, které autorka používá při práci v knihovně, zejména s mladšími školními dětmi; využijí je především knihovnice a knihovníci a učitelky i učitelé.

Děti odpovídají na otázky související s přečteným příběhem, vymýšlejí různé varianty zakončení příběhu, snaží se uhodnout, v kterém příběhu by měla být ježibaba a kde třeba kouzelník, apod.
Olga Černá vede knihovnu v obci Nadějkov a pořádá bohatý osvětový program pro děti i dospělé. V roce 2008 byla za svou práci oceněna v soutěži Knihovna roku pořádané Ministerstvem kultury ČR. Její titul Kouzelná baterka inspiroval k dramatizaci projekt Listování, který pořádá pravidelná představení pro děti v knihovnách a divadlech, a také dětský soubor při ZUŠ v Olomouci. Dále napsala knihy Z domu a zahrady, Jitka a kytkaPoklad starého brouka, které získaly řadu prestižních ocenění.

O autorovi

Černá, Olga

Recenze (1)

  • Autor recenze Lenka Štveráčková Datum 14. 1. 2019

    Černá, Olga: Čtení není žádná nuda - autor recenze: Lenka Štveráčková
    https://www.kritiky.cz/recenze-knih/2018/cteni-neni-zadna-nuda-namety-k-rozvijeni-ctenarske-gramotnosti-a-radosti-ze-cteni/

    Na trhu je nepřeberné množství knih s tématikou čtenářství a předčtenářské gramotnosti či čtenářských klubů. Mnohdy je to „suchá“ teorie. Autorka knihy Čtení není žádná nuda Olga Černá mě svou publikací nesmírně zaujala. Její láska ke knihám, její knihovně i dětem z ní naprosto vyzařuje. Kniha přináší osobní vyprávění a zkušenosti knihovnice z jedné jihočeské obci.

    Čtení je radost, zábava, odpočinek, únik z nesnází ale i dobrodružství. Nejde o tom jen povídat, ale musí se to zažít, zkušenosti v rodině, mít příklad z rodiny. Dlouhé povídání a lamentování o tom, jak musí děti číst je naprosto zbytečné. Vezměte si knihu a běžte prostě číst a číst. Škola je dalším důležitým mezníkem ve čtenářské gramotnosti. Pedagogové dokáží vykřesat z dětí opravdu mnoho. Základem je nevnucovat a nepodbízet. Děti si dokáží vybrat, co se jim líbí a co je baví.

    Kniha je rozdělena na 2 části. První část pojednává o zkušenostech autorky, jak ona vede knihovnu, připravuje besedy, pracuje s dětmi, jaké projekty i akce pořádá. Ve druhé části naleznete testy na různá témata, ukázky materiálů, které autorka používala při práci s dětmi (texty, obrázky, na kterých chybí písmena a děti je doplňují, počítají, hledají rozdíly, stejné dvojice, spojují, testy, ve kterých děti kroužkují správné odpovědi. V textu chybí slova, ukradli je zloději, přijdou na to děti?

    V knize naleznete zajímavé náměty pro práci s dětmi, jak probíhají kroužky čtení maminek s dětmi, čtení pro mateřské školy, školáky, výtvarná činnost, která následuje pro čtení, o čem je Noc s Andersenem, různé projekty jako je Rosteme s knihou nebo Celé Česko čte dětem. Autorka myslela i na zajímavé internetové odkazy týkající se čtenářství.

    Pomocí čtení získáváme všeobecný přehled, zlepšuje se nám slovní zásoba, trénujeme paměť, a logické myšlení. Příběh nás nutí přemýšlet o ději. Každý z nás může pochopit stejný text úplně jinak.

    Knihu bych doporučila rodičům i prarodičům dětí, kteří si nejsou úplně jistí, jakou knihu pro své potomky nebo vnoučata zvolit, dále vedoucím volnočasových aktivit jako jsou různé čtenářské kluby, dílny, ale i učitelkám mateřských a základních škol.

    Publikace přináší ukázky testů a úkolů, které autorka používá při práci v knihovně, zejména s mladšími školními dětmi; využijí je především knihovnice a knihovníci a učitelky i učitelé.

    Knížky mě fascinovaly už odmala. Je to moje obrovská srdcová záležitost i vášeň, která mě vydržela až do dospělosti. Ráda čtu, miluji vůni knih, svou knihovnu i plné regály při návštěvě knihovny. Snažím se vše předávat svým dětem. Ne vždy se mě to s úspěchem daří, ale dělám pro to maximum a jsem jim velkým příkladem.

    Přečíst celou recezi Zavřít