Černá, Olga: Čtení není žádná nuda - autor recenze: Lenka Štveráčková
https://www.kritiky.cz/recenze-knih/2018/cteni-neni-zadna-nuda-namety-k-rozvijeni-ctenarske-gramotnosti-a-radosti-ze-cteni/
Na trhu je nepřeberné množství knih s tématikou čtenářství a předčtenářské gramotnosti či čtenářských klubů. Mnohdy je to „suchá“ teorie. Autorka knihy Čtení není žádná nuda Olga Černá mě svou publikací nesmírně zaujala. Její láska ke knihám, její knihovně i dětem z ní naprosto vyzařuje. Kniha přináší osobní vyprávění a zkušenosti knihovnice z jedné jihočeské obci.
Čtení je radost, zábava, odpočinek, únik z nesnází ale i dobrodružství. Nejde o tom jen povídat, ale musí se to zažít, zkušenosti v rodině, mít příklad z rodiny. Dlouhé povídání a lamentování o tom, jak musí děti číst je naprosto zbytečné. Vezměte si knihu a běžte prostě číst a číst. Škola je dalším důležitým mezníkem ve čtenářské gramotnosti. Pedagogové dokáží vykřesat z dětí opravdu mnoho. Základem je nevnucovat a nepodbízet. Děti si dokáží vybrat, co se jim líbí a co je baví.
Kniha je rozdělena na 2 části. První část pojednává o zkušenostech autorky, jak ona vede knihovnu, připravuje besedy, pracuje s dětmi, jaké projekty i akce pořádá. Ve druhé části naleznete testy na různá témata, ukázky materiálů, které autorka používala při práci s dětmi (texty, obrázky, na kterých chybí písmena a děti je doplňují, počítají, hledají rozdíly, stejné dvojice, spojují, testy, ve kterých děti kroužkují správné odpovědi. V textu chybí slova, ukradli je zloději, přijdou na to děti?
V knize naleznete zajímavé náměty pro práci s dětmi, jak probíhají kroužky čtení maminek s dětmi, čtení pro mateřské školy, školáky, výtvarná činnost, která následuje pro čtení, o čem je Noc s Andersenem, různé projekty jako je Rosteme s knihou nebo Celé Česko čte dětem. Autorka myslela i na zajímavé internetové odkazy týkající se čtenářství.
Pomocí čtení získáváme všeobecný přehled, zlepšuje se nám slovní zásoba, trénujeme paměť, a logické myšlení. Příběh nás nutí přemýšlet o ději. Každý z nás může pochopit stejný text úplně jinak.
Knihu bych doporučila rodičům i prarodičům dětí, kteří si nejsou úplně jistí, jakou knihu pro své potomky nebo vnoučata zvolit, dále vedoucím volnočasových aktivit jako jsou různé čtenářské kluby, dílny, ale i učitelkám mateřských a základních škol.
Publikace přináší ukázky testů a úkolů, které autorka používá při práci v knihovně, zejména s mladšími školními dětmi; využijí je především knihovnice a knihovníci a učitelky i učitelé.
Knížky mě fascinovaly už odmala. Je to moje obrovská srdcová záležitost i vášeň, která mě vydržela až do dospělosti. Ráda čtu, miluji vůni knih, svou knihovnu i plné regály při návštěvě knihovny. Snažím se vše předávat svým dětem. Ne vždy se mě to s úspěchem daří, ale dělám pro to maximum a jsem jim velkým příkladem.