Dítě s postižením zraku: Kochová, Klára; Schaeferová, Markéta - recenzent Mgr. Bc. Veronika Růžičková, Ph. D.
Malé dítě je ve velkém případě středobodem vesmíru či alespoň života rodičů i širší rodiny
a i když se začínají pouta s věkem postupně uvolňovat, předpokládá se, že rodiče zde budou pro své dítě vždy. A právě předpoklad je jedním z prvotních odrazových můstků, na který se musíme postavit, než začneme číst recenzovanou publikaci dále. Předpoklad, že dítě, které se narodí, či narodilo je zdravé a bude se vyvíjet tak, jak je očekáváno. Jsou však děti a rodiny,
u kterých tento předpoklad nebyl naplněn. Publikace se zabývá, jak je zřejmé již z názvu, dětmi s těžkým zrakovým postižením. Ale i zde nemůžeme zcela říci, že náš první dojem, či předpoklad vyplývající z názvu je správný – ano, publikace je zaměřena na dítě se zrakovým postižením, ale nejen na něj. Publikace se v široké míře zabývá vším, co může rodinu dítěte se zrakovým postižením zajímat či potkat v raném či předškolním období.
Pro rodiny dětí s těžkým zrakovým postižením popř. kombinovaným je od začátku zjištění vady těžké si představit jak jejich dítě bude existovat v budoucnu, jak se zapojí do kolektivu svých vrstevníků, jestli bude moct navštěvovat vybrané předškolní zařízení, zda nalezne práci atp. S odpověďmi na jejich otázky se jim čtivou formou, bez jakýchkoli komplikovaných obratů
a termínů, které jsou v této publikaci nepotřebné, snaží pomoci obě autorky. Autorkám se povedlo díky jejich zkušenostem i erudovanosti zařadit do publikace témata, která jsou pro rodiče žhavá, aktuální a v prvních letech vývoje jejich potomka nutná k řešení. Témata jsou zpracována jak prostřednictvím citací, tak, a to je podle mě hlavní výhodou / devizou této knihy určené především pro laickou veřejnost, rodiče, či rodinu, případně také pozdější učitele v MŠ, v kompilaci se zkušenostmi jiných rodin (časté jsou zde citace rodin spolupracujících se středisky rané péče) a doporučeními samotných autorek. Publikace je psána srozumitelným jazykem, který cílové skupině nebude bránit v tom se začíst a získat potřebné informace, které si poté podle potřeby může dále doplnit z doporučené literatury, kterou autorky vybraly
a doplnily ke kapitolám, či jejich podkapitolám. V případě, že do knihy nahlédnou, či lépe si ji prostudují, také studenti speciální pedagogiky či předškolní výchovy, je určitě vhodné, aby dále sáhli po publikacích odborných a tak se podrobněji s tématy seznámili.
Publikace se, jak již bylo zmíněno výše, zaměřuje na základní problematická období a fáze vývoje dítěte se zrakovým postižením a jeho rodiny. První a tím pádem i vstupní, opomenu – li úvodní slova, kapitola se zabývá úzkou i širokou rodinou dítěte s těžkým zrakovým postižením, kterou autorky pojaly ze všech pohledů a především s ohledem na specifikaci role v rodině a jejich nutnosti se přizpůsobit situaci v rodině. Osobně velmi vyzdvihuji, že se autorky zaměřili nejen na rodiče, ale velký prostor věnovaly také sourozencům. Další z šesti kapitol, které nejsou číslované a díky tomu tvoří ucelený blok informací, které se mezi s sebou navzájem propojují či prolínají, se zabývají dítětem jeho smysly, vývojem zraku, možnou podporou rozvoje prostřednictvím jak optických pomůcek, tak především rozvoje dítěte a jeho nižších i vyšších kompenzačních činitelů. Určitě zajímavými a podnětnými jak pro rodiče, tak pro učitele, nebo např. vychovatele budou další kapitoly již úzce zaměřené na rozvoj sebeobsluhy u dítěte, na jeho hru i četbu či výběr předškolního zařízení.
Domnívám se, že autorkám se díky jejich zkušenostem i podpory mnoha osob, na které poukazují ve své promluvě na počátku knihy, povedlo sepsat publikaci, která zde pro rodiče
i laickou veřejnost (např. z řad prarodičů, či kamarádů dětí a jejich rodiny, případně pedagogů v MS, kteří se s danou problematikou teprve seznamují) byla v podobném duchu sepsána naposledy Dr. Smýkalem v 80. letech – což je zřejmé i při pohledu do seznamu použité a tím pádem i citované literatury. Publikace bude rodičům jistě sloužit jako pozitivní vzpruha a cesta k dalšímu poznávání jejich dítěte, slabých i silných stránek a dalšímu vzdělávání se či pochopení problematiky.
Mgr. Bc. Veronika Růžičková, Ph. D.
Recenze byl zpracována pro nakladatelství Portál