Vánoční výprodej: sleva 30 % na knihy z Portálu!

u osob s PAS

Intenzivní interakce a senzorická integrace

Tištěná kniha (2022)

0 % 5 recenzí

209 Kč

299 Kč −30 %, ušetříte 90 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2022)

Překladatel
Diestlerová, Petra
Počet stran
128
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2022
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
22208001
EAN
9788026218906
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1890-6
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Osoby s poruchou autistického spektra mají obtíže s vnímáním smyslových podnětů. Často se cítí odstřiženi od reality a přetíženi, což se promítá v jejich chování. Tato kniha ukazuje, jak můžeme navázat kontakt s dětmi, které komunikují neverbálně nebo částečně neverbálně, a jak jim můžeme pomoci zvládat případné krize. Senzorická integrace jim pomůže v tom, že pochopí, že svět kolem nich má smysl. Při senzorické integraci využíváme řeč těla a různé tělesné aktivity. Kniha obsahuje řadu příkladů doplněných ilustracemi.
Knihu uvítají speciální pedagogové a ergoterapeuti.
Phoebe Caldwell se více než 45 let specializuje na práci s osobami s poruchou autistického spektra. Jane Horwood je dětská ergoterapeutka specializující se na senzorickou integraci.

O autorech

Caldwell, Phoebe

Caldwell, Phoebe

Všechny knihy autora

Horwood, Jane

Horwood, Jane

Všechny knihy autora

Recenze (5)

  • Autor recenze Dagmar Edith Holá Datum 3. 8. 2022


    Metoda intenzivní interakce vede k smysluplnému vztahu s člověkem na spektru - autor recenze: Dagmar Edith Holá
    https://atypmagazin.cz/metoda-intenzivni-interakce-vede-k-smysluplnemu-vztahu-s-clovekem-na-spektru/

    Nakladatelství Portál vydalo knihu „Intenzivní interakce a senzorická integrace“ (Using intensive Interaction and Sensory Integration ). Autorky Dr. Phoebe Caldwell a pediatrická ergoterapeutka Jane Horwood vychází z myšlenky autistky Donny Williams, že jsou dva přístupy k autistickým lidem, a to „zvenku dovnitř“ a „zevnitř ven“, a upřednostňují ve své praxi právě ten druhý – přes naladění se na autistického partnera s ním navazují interakci.

    Knihu jsme si vybrali k recenzi také z toho důvodu, že autorky respektují autistickou osobu. V textu používají výraz “lidé na spektru autismu” a o svých klientech píší jako o partnerech. Kniha je psána především na základě práce s klienty náročnými na péči a nonverbálními. Protože je ale autismus spektrum, mnoho z toho může pomoci i v péči o jiné osoby na spektru či dokonce většímu porozumění sami sobě, pokud jsme na spektru. I když na obálce knihy vidíme dětské motivy a kreslené postavičky dětí, častěji je v knize ukázána interakce a zkušenosti s dospělými osobami na spektru.

    „Muž každý den ničí svůj pokoj. Toto chování zcela ustane, když se barva stěn a veškerého zařízení změní na matnou bledě zelenou.“ (kapitola Smyslová zkreslení). „Žena hodí jídlo na zem a křičí: „Tohle nemůžu jíst, je to moc černé. – Vnímá chuť jako barvu.“ (kapitola Smyslová zkreslení).

    Klíčem k porozumění u každého autisty je poznat, jak smyslově vnímá

    „Lidé na spektru autismu prožívají smyslové informace, které dostávají ze světa, úplně jinak než ti, kteří nejsou ve spektru. Cítí se odříznuti a ochromeni a jejich chování může být velmi úzkostné. Tato příručka ukazuje, jak můžeme interagovat s lidmi, kteří jsou neverbální nebo poloverbální, a někdy dokonce i s těmi, kteří mluví, ale ztrácejí schopnost řeč zpracovat, když jsou v autistické krizi.“ Kniha se nejprve zabývá do hloubky odpověďmi na otázku, proč vlastně autističtí lidé jsou tak často přetížení, proč mnoho vjemů vnímají jinak a daleko senzitivněji. Autorky popisují příčiny senzorického přetížení, smyslová zkreslení, matoucí signály…a samozřejmě dávají přes nejen případové studie rady, co si počít při projevech rozrušení. Čerpají jak od komunikujících autistů, tak od těch, se kterými komunikují prostřednictvím nacítění. Rozdělují komunikaci na dva druhy: 1) funkční (verbální či neverbální – znakové systémy aj.) a 2) citové zaujetí, u něhož se předpokládá, že právě lidem na spektru činí potíže. Intenzivní interakce je technika, která ke komunikaci využívá řeč těla a cílem je dosáhnout citového zaujetí. „Řeč těla je hlasem afektu (toho, jak cítíme),“ píší autorky.

    Z mnoha textů a od mnoha odborníků víme, že klíčem k porozumění u každého autisty je poznat, jak smyslově vnímá (např. rozhovor s ergoterapeutkou Petrou Dvořákovou). Tuto knihu napsala Phoebe Caldwell, která pracuje s lidmi na spektru přes 45 let, a odhalila, že ve chvílích, kdy používá techniky senzorické integrace zároveň s řečí těla, jejímu autistickému partnerovi (klientovi) to pomáhá, aby si uvědomil, co on sám dělá, co se s ním děje a kde se v prostoru nachází. Druhá autorka je pediatrická ergoterapeutka Jane Horwood, která si uvědomila, že když používá intenzivní interakci, aby se naladila na rytmus pohybů klienta, pronikne k němu rychleji než za jiných okolností. Své zkušenosti propojují a získávají tak pozornost autistického partnera způsobem, který je neinvazivní a poutavý a jeho smyslem je navázat emocionální komunikaci.

    Intenzivní interakce využívá řeč vlastního těla člověka k navázání kontaktu s ním a smyslová integrace rozvíjí schopnost jednotlivce přijímat, zpracovávat a aplikovat význam na informace poskytované smysly prostřednictvím cílených fyzických aktivit. Tyto techniky lze použít k vytvoření prostředí přizpůsobeného konkrétním smyslovým potřebám osoby i s náročným chováním, čímž se sníží faktory, které způsobují jejich úzkost a tím náročné chování.

    Co je to intenzivní interakce?

    Při čtení o intenzivní interakci jsem si vybavila tzv. stínování v programu (metodě) Son Rise, který je autistickými lidmi považován za neinvazivní. Je to velmi podobné tomu, co vyprávěli pro ATYP magazín manželé Chuecos, kteří Son Rise v ČR učí i jiné rodiče. V intenzivní interakci nejde o pouhé napodobování, jde o to především přes používání řeči těla dojít ke smysluplné zpětné vazbě.

    „Intenzivní interakce je mnohem flexibilnější v tom smyslu, že funguje na základě aktuálního chování, i když je negativní. Nevyžaduje například vyhrazenou místnost jako u Son Rise, protože jakmile mozek zaznamená signál, který rozpozná, přichytí se k němu jako železné piliny k magnetu. Intenzivní interakci lze provádět v rušné třídě. Používám to také jako trvalý způsob udržování kontaktu,“ vysvětlila Dr. Phoebe Caldwell v rozhovoru s Donnou Williams.

    Co potřebujete pro používání řeči těla ke komunikaci

    Začíná se pozorováním partnera. Lidé na spektru jsou někdy natolik přetíženi slovy a komunikací nebo je toto pro ně natolik matoucí, že se obracejí do sebe k vlastní komunikaci. Naslouchají vlastní komunikaci mezi mozkem a tělem. To je pro ně bezpečné a neohrožující a dokáží v takové vnitřní komunikaci zůstávat hodiny i dny.

    Autorky popisují, jak se k partnerovi přes pozorování jeho gest, pohybů či vydávaných zvuků postupně dostávají k tomu, že se partner začne zajímat, co terapeut dělá, až se začne zajímat i o to, kdo to dělá, a dostává se do vztahu. Vzájemnou komunikací přes podobná gesta komunikují, až se přejde od napodobování k jemným variacím. Podmínkou variace je, že je nestresující a je odchýlením jen minimálním. Také popisují, jak se postupně přejde až k hravosti, kdy se partner variaci zasměje.

    Ne pouhé napodobování, ale nové variace a hravost

    Variace se postupně při interakci přidávají. Je popsáno, jakým způsobem a co to v interakci s partnerem rozvíjí. „Musíme být kreativní v kontextu toho, co je pro mysl našeho partnera smysluplné,“ píší autorky. Opět jsme u toho, že to, co nabízíme člověku na spektru, mu musí dávat smysl, jinak se interakce ztrácí. To známe z popisu autistických lidí, kteří to dokáží mluveným či psaným slovem popsat. Dobře je popsáno, proč se ztrácí zájem o interakci – autistický člověk často vnímá víc než neautističtí lidé, že je využíván k naplnění potřeby toho, kdo ho k interakci vybízí. (To mi připomíná školství a odpovídá to tomu, proč často autističtí žáci ztrácí o školu zájem.)

    Tato praktická publikace má také názorné ilustrace s praktickými popisky, proč takové chování může vznikat. Víte třeba, k čemu pomáhá opakované škrábání prsty? Víte, z čeho může vznikat emocionální přetížení? Víte o synestezii a z ní vznikajícího stresového chování? Co přesně znamená, že je pro lidi na spektru neurotypická komunikace matoucí? Co potřebují, když začnou mít stresové chování z matoucích signálů od druhého člověka? Jak interagovat s těmi, kteří se sebepoškozují? To vše je velmi dobře v kapitolách rozebráno. Phoebe Caldwell a Jane Horwood širokou škálou vyzkoušených technik a zkušeností poskytují rodičům, pečovatelům a dalším odborníkům podporu neurodivergentních lidí, ale i samotných lidí na spektru.

    Obě odbornice také často čerpají od verbálních autistů k popisu toho, co vnímají, cítí, co se s nimi děje v autistické krizi. Proto vznikl i ATYP magazín a tištěný ATYP Speciál, kde verbálně mluvící autisté od roku 2016 pomáhají tím, že zveřejňují své pocity, smyslové vnímání, přetížení a stresové chování, aby tak přispěli k lepšímu pochopení jich, ale i poloverbálních nebo nonverbálních lidí, a mohli jsme tak s nimi interagovat a předcházet jejich přetížení nebo je lépe pochopit, když autistickou krizi prožívají.

    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze ucitelkazeskolky Datum 14. 7. 2022


    Caldwell, Phoebe; Horwood, Jane: Intenzivní interakce a senzorická integrace - autor recenze: ucitelkazeskolky
    https://www.instagram.com/p/CeVO0vajxjW/

    Co to je PAS? Porucha autistického spektra.

    “Jedná se o skupinu různorodých poruch od méně závažných či lehkých, středně těžkých až po těžké poruchy. Příznaky PAS se mění v čase, některé příznaky ve věku nad 5 - 6 let ustupují a objevují se nové symptomy (které se dají někdy přiřadit i k jiným psychickým poruchám).”

    .

    Tato knížka je spíše příručka. Dočtete se v ní třeba, jak komunikovat s lidmi, kteří vnímají svému úplně jinak. Díky této knížce víte, jak těmto dětem/dospělým pomoct a vytvořit jim příjemné a bezpečné prostředí pro smyslovou komunikaci.

    .

    Mě knížka zaujala hlavně vizuálně, obsah byl boží. Hodně jsem si rozšířila obzory a v praxi rozhodně využiji.

    Vřele doporučuji!

    autor recenze: ucitelkazeskolky
    https://www.instagram.com/p/CeVO0vajxjW/
    Přečíst celou recenzi Zavřít