od 10 let

Mindfulness a relaxace pro žáky s ADHD

Tištěná kniha (2022)

0 % 2 recenze

254 Kč

299 Kč −15 %, ušetříte 45 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2022)

Překladatel
Arnautovová, Maria
Počet stran
184
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2022
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
22208101
EAN
9788026219576
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1957-6
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

  • ADHD, neboli porucha pozornosti a hyperaktivity
  • Mindfulness čili umění být teď a tady

Děti a dospívající se ve škole mnohdy ocitají pod velkým tlakem, s nímž jde ruku v ruce obava z různých testů, písemek a zkoušení. Tato kniha nabízí mnoho podpůrných materiálů pro práci s žáky od 10 let výše a nabízí učitelům, rodičům a například také terapeutům osvědčené tipy.
Kniha vychází z kognitivně-behaviorální terapie a nabízí řadu strategií, které mohou vést k tomu, že se děti budou cítit lépe a zkoušení a testy pro ně nebudou něčím, z čeho by měly mít hrůzu. Najdeme v ní relaxační cvičení, mindfulness, tipy, jak se děti mohou naučit vnímat své pocity a zacházet s nimi. Kniha se týká i budování pozitivního sebeobrazu u dětí.
Příručku lze využít pro práci ve třídě i pro individuální práci s dětmi.

Joanne Steer je klinická psycholožka s více než dvacetiletou praxí.
Kate Horstmann je ergoterapeutka s více než dvacetiletou praxí v práci s dětmi s různými handicapy, mezi něž patří i ADHD.

O autorech

Steer, Joanne

Steer, Joanne

Všechny knihy autora

Horstmann, Kate

Horstmann, Kate

Všechny knihy autora

Recenze (2)

  • Autor recenze Mgr. et Mgr. Eva Martináková Datum 11. 7. 2023

    https://www.online-psycholog.com/l/mindfulness-a-relaxace-pro-zaky-s-adhd-od-10-let-joanne-steer-kate-horstmann/

    V roce 2022 vyšla v nakladatelství Portál další z řady publikací, jež mají nejen pomoci porozumět myšlení a chování lidí s ADHD, ale také je podpořit v tom, aby lépe zvládali doprovodné symptomy. Když jsem sahala po knize Mindfulness a relaxace pro žáky s ADHD, očekávala jsem text zaměřený na relaxační a zklidňující techniky. Byla jsem pozitivně překvapena tím, co všechno autorky, z nichž jedna je klinickou psycholožkou a druhá ergoterapeutkou, čtenářům na cca 180 stranách textu nabízejí. Dle mého názoru je vypovídající původní název v anglickém originálu, který zní: Helping kids and teens with ADHD in school.

    Autorky si kladou za cíl podpořit děti a dospívající zhruba ve věku 10 – 15 let, a to především během přechodu na jiný typ školy. Teorii ADHD a ADD se věnují jen velmi stručně v úvodu. Tím hlavním, co publikace čtenáři přináší, je soubor mnoha postupů, technik, her, cvičení a pracovních listů rozdělených do devíti na sebe navazujících kapitol. Od předmluvy pro dospělé a úvah o tom, co znamená ADHD pro konkrétního čtenáře, se dostáváme k tématům sebevědomí, pozornosti, zvládání stresu, pořádku a organizaci prostředí i činností, k přátelským vztahům, domácí přípravě do školy a stanovování a dosahování cílů. To všechno jsou dle názoru autorek i dle mého názoru klíčová témata, jimiž se zabývají v průběhu dospívání nejen mladí lidé sami, ale i jejich vrstevníci, učitelé či rodinní příslušníci. Těm všem je publikace určena, jelikož autorky poukazují na to, že zvládání obtíží, spojených s ADHD a ADD, je nejefektivnější za přímé podpory a spolupráce nejbližších dospělých, a to jak ve škole, tak i v domácím prostředí. Publikace může být přínosná jak pro rodiče, tak i pro učitele, výchovné poradce, školní psychology či psychoterapeuty, a to nejen pro individuální práci, ale i pro skupinová setkávání.

    Devět kapitol knihy je rozděleno do menších oddílů, jež by měly čtenáři usnadnit orientaci a plánování. Najdeme v nich stručný úvod do tématu, tipy na vyzkoušení a podněty k zamyšlení pro dospívající i dospělé. Velmi oceňuji fakt, že se autorky nezaměřují na "problémy", ale hledají spolu se čtenáři vysvětlení pro to, co a jak funguje v mozku člověka s poruchou pozornosti jinak, proč tomu tak je, jak se tomu přizpůsobit a jaké to může mít výhody. Publikace je výrazně motivační a podporující a je zřejmé, že vychází z řady zkušeností obou autorek. Stejně jako ony se i já domnívám, že je důležité, aby si dospívající nabízené postupy osvojoval s podporou dospělého člověka, ať už je to psycholog nebo laskavý a podporující rodič. Moc se mi líbí hledání porozumění namísto nálepkování, cílené budování pozitivního sebeobrazu u dospívajících, ukázky toho, jak netrpělivý a nesoustředěný může být i člověk bez ADHD či ADD, důraz na to, co čtenář už umí a co mu funguje i tipy na vytváření vhodnějšího okolního prostředí, na práci s tělem apod. Kromě mnoha podpůrných materiálů a relaxačních podnětů přináší kniha ve svém závěru také odkazy na další zdroje v češtině pro děti i dospělé. Osobně považuji tuto knihu za velmi dobře promyšlenou, srozumitelně napsanou, prakticky zaměřenou a využitelnou.

    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze MÁRIA FIGUROVÁ Datum 23. 2. 2023


    Steer, Joanne; Horstmann, Kate: Mindfulness a relaxace pro žáky s ADHD - autor recenze: MÁRIA FIGUROVÁ
    http://casopisagora.cz/2022/12/mindfulness-a-relaxace-pro-zaky-s-adhd-od-10-let/

    Je to možná paradoxní, ale právě diagnóza ADHD, o které se tak často mluví a lidé si ji sami s humorem diagnostikují na počkání, potřebuje vzdělávání odborné i neodborné veřejnosti o své podstatě jak sůl. Mohlo by se zdát, že tento obecně známý pojem už mezi lidmi dostatečně zdomácněl. On ale bohužel není známý, je zprofanovaný. To znamená, že jím nálepkujeme batolata, co pobíhají a skáčou víc než jiné děti, teenagery, co zapomínají na úkoly, nebo dospělé, co chvíli neposedí a pořád si hledají nějakou práci. Problém není v tom, že se pojem užívá nevhodně. Problém je, že když nějaké diagnóze nerozumíme správně, hrozí, že se pacientům nedostane adekvátní pomoci a porozumění.

    Kniha britských autorek Joanne Steer a Kate Horstmann je výsledkem jejich zkušeností z praxe v práci s mladými lidmi s ADHD a přináší mnoho zajímavých pohledů na nuance života s touto diagnózou. Ta totiž není jen o nadměrné aktivitě, ale hlavně o problémech splňovat běžné nároky života, které jiným potíže nedělají. Žáci se trápí s dodržováním termínů, neschopností zachytit podstatné informace ve výuce, plánováním práce na domácích úkolech, zařazením do kolektivu a v neposlední řadě se sebevědomím. Autorky se specificky zaměřují na skupinu školou povinných dospívajících dětí a na situaci, kdy se dítě přesouvá na novou školu a čelí spoustě nových podnětů. V tom vnímám český překlad názvu knihy jako mírně zavádějící, protože pojmy mindfulness a relaxace autorky nejen nepoužívají v původním názvu, ale i v knize se jim věnují jenom v jedné kapitole. Na druhou stranu můžeme s trochou nadhledu říct, že zvědomování svých aktivit, svých vlastností a svého fungování (o které se autorky snaží v nabízených úkolech), je do jisté míry formou mindfulness cvičení.

    Kniha je sbírkou rad a tipů pro pedagogy i rodiče a zároveň pracovních listů pro žáky. Doporučení pro dítě, jak si ulehčit organizaci práce, jak lépe udržet pozornost ve třídě (moc se mi líbil třeba nápad s vytvořením vlastního fidgetu – drobného předmětu, který zaměstná ruce při studiu nebo čtení), nebo jak si budovat vztahy s druhými, jsou podány velmi podpůrně a citlivě. Rodiče jsou zas opakovaně upozorňováni, že je nutný jejich aktivní přístup, že úkoly je potřeba procházet společně s dítětem a prací na sobě ho provést. Jedinou výtku mám vůči organizaci textu. I přesto, že je v úvodu napsán návod, jak s knihou pracovat, ne vždy je hned jasné, jestli autorky mluví v daném oddílu na dítě nebo na dospělého. Dále mě mrzí, že se v úvodě knihy představují persony třech dětí s ADHD s různými projevy, s kterými by se měl čtenář ztotožnit, později se s nimi ale pracuje minimálně. To je škoda, protože šlo právě o dobrý nápad, jak mladé s diagnózou zaujmout a vtáhnout do čtení.

    Z textu je možná trochu cítit angloamerický styl psaní s důrazem na motivační proklamace, posilování sebedůvěry a vnímání dobrého v každém mínusu. Podle mě ne zbytečně. Český text by byl možná pragmatičtější, ale posilování sebedůvěry se dětem s ADHD hodí, stejně tak přesměrování pozornosti na to, co umí, místo toho, co jim nejde. O tom totiž v podmínkách našeho školství poslouchají dost.

    Hlavní účel publikace vidím v kreativních a dostatečně konkrétních radách pro učitele i rodiče dětí s ADHD, jak tyto děti nejen podpořit, ale i rozvíjet a dovést je tak k šťastnějšímu životu. O to totiž tak nějak nakonec vždy jde. A autorky zjevně rozumějí, že primární cíl u těchto dětí není, aby měli samé jedničky a už nikdy nezapomněly doma svačinu, ale aby byli na sebe hrdé a neposlouchali pořád, jak jsou problémové. Díky tomu hodnotím knihu velmi pozitivně i přes menší slabiny a jsem ráda, že se mi dostala do rukou.

    Přečíst celou recenzi Zavřít