Autoři publikace, zkušení školní psychologové, připravili prakticky zaměřenou publikaci, která má dle jejich záměru sloužit především jako příručka pro školní psychology. Zdůrazňují zde prvek nereálnosti pojmout takový typ publikace jako návodnou kuchařku, avšak ambicí autorů bylo ukázat možnou šíři základních oblastí působení, s nimiž se psychologové ve své praxi ve škole zpravidla setkávají.
Úvodní kapitola stručně vymezuje základní rámec fungování školního psychologa na škole z hlediska legislativního ukotvení, obsahu jeho činností i umístění v rámci poradenské sítě uvnitř i vně školy.
Další části knihy dělí autoři dle skupin klientů, s nimiž psychologové ve škole nejčastěji pracují. Druhá kapitola je tak věnovaná žákovi v roli klienta. Zde autoři podrobně popisují druhy obtíží, se kterými se na ně děti mohou obracet a přehledně je dělí na obtíže z oblasti vzdělávací, výchovné, dále obtíže osobního charakteru nebo související se sociálním prostředím žáka. U všech skupin obtíží autoři obohacují toto vymezení praktickými návody a podněty k práci.
Další kapitola se zaměřuje na problematiku školní třídy. Této kapitole je věnována výrazná pozornost, obsahově ji rozšiřuje také uvedení množství konkrétních aktivit vhodných pro práci se třídou. Za velmi cennou lze považovat specifikaci dle druhu her a využitelných technik práce (např. dle her a technik rozehřívacích, kohezních, kooperativních apod.), ale také dle specifických situací (např. přijde-li do třídy nový žák, dochází-li ke sloučení tříd nebo naopak rozdělení, v případě náhlého odchodu spolužáka či v situaci, kdy třída prošla nějakou náročnější psychologickou nebo pedagogickou intervencí - vyšetřování šikany aj.). Prostor je věnován také samotné intervenční práci ve třídě a řešení šikany. Dále je zde uvedený přehled o možnostech diagnostiky školní třídy a v úvodu také specifikaci této sociální skupiny, kterou školní třída je.
Po vymezení dvou základních skupin klientů, a to žáků a tříd, následují kapitoly vymezující učitele a případně školy a dále pak rodinný systém v pozici klientů školního psychologa. U práce s pedagogy a školou se autoři věnují klimatu školy a možnostem jeho zjišťování i rozvíjení. Důraz kladou a dobře popisují možnosti podpory učitele v jejich profesi, věnují se prevenci syndromu vyhoření, možnostem supervizního vedení pedagogů a také problematickým oblastem z oblasti výchovy a vzdělávání žáků, které se vyskytují v denní praxi pedagogů.
Také rodina, která zpravidla není primárně cílem působení školního psychologa, se leckdy stává jeho klientem. V kapitole věnované oblasti rodinného systému v roli klienta se autoři věnují možnostem působení školního psychologa v péči o rodinu v rámci vztahu se školou, kdy psycholog může fungovat velmi dobře jako facilitátor či mediátor komunikace mezi školou/pedagogy a rodinou. Autoři popisují různé typy rodičů, s některými je komunikace a nastolení spolupráce obtížnější (např. rodiče s agresivními sklony, úzkostný rodič, pedantský rodič apod.) a i zde přidávají rady a podněty, jak si při komunikaci s těmito typy rodičů počínat. Nabízejí i podněty pro skupinovou práci s rodiči.
Za velmi podnětnou považuji stať věnovanou podpůrným systémům školy. Představují zde aktivity, které může psycholog na škole rozvíjet a spoluorganizovat či organizovat, takové, které pomáhají nastavovat pro děti ve škole bezpečné a podpůrné prostředí, kde je zájmem slyšet jejich hlas a názor, a budovat pro ně zdravé prostředí. Může jít o školní parlament a dále pak různé růstové skupiny či podpůrné programy zaměřené na podporu a rozvíjení různých skupin žáků nebo přípravné třídy. Také zde jsou praktická doporučení k tomu, jakým způsobem je tyto aktivity možné realizovat.
Poslední kapitola se vrací k úvodnímu základnímu vymezení fungování školního psychologa v systému školy. Uvádí podmínky vzdělání psychologa, jeho kompetence, dále pak vedení dokumentace a specifika psychologického vyšetření v praxi školního psychologa. Především pro začínající psychology jsou pak velmi cenné kapitoly o úskalích práce školního psychologa, v níž autoři upozorňují na možné pasti, do nichž se ve specifickém prostředí školy může psycholog dostat. Dále pak témata věnovaná vlastní psychohygieně a supervizní činnosti a vedení školního psychologa, jehož pozice oproti jiným pracovníkům v poradenství je velmi specifická právě prostředím školy, v němž je psycholog jako odborník této profese osamocen.
Jak je uvedeno na začátku, publikace bude jistě velmi užitečnou příručkou pro začínající školní psychology, cenné rady a podněty nabízí také zkušeným praktikům. Zajímavá však bude také pro pedagogy škol, inspiraci a podněty ke spolupráce z publikace budou čerpat také pracovníci školských poradenských zařízení (PPP, SPC) nebo jiných zařízeních pracujících s dětmi školou povinnými.
Mgr. Kateřina Šrahůlková, Ph.D.
psycholog, Národní ústav pro vzdělávání
Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál.