Publikace obsahuje výběr z dramatickovýchovných projektů určených dětem od 11 do 15 let, vhodných pro práci v základních školách i v literárně dramatických oborech základních uměleckých škol a střediscích volného času (DDM). Mohou být také inspirací pro práci center tvořivé dramatiky, která nabízejí projekty školám, nebo se stát součástí animační práce muzeí a galerií.
Projekty vycházejí z praxe posluchačů, v některých případech absolventů katedry výchovné dramatiky DAMU Praha. Vznikly jako samostatné absolventské projekty nebo jako skupinové projekty v rámci výuky didaktiky oboru i v praxi. Všechny navrhované projekty byly v praxi realizovány.
Látky byly čerpány z historie, literatury včetně pověstí a mýtů a z dějin dramatu. Byly realizovány v předmětu dramatická výchova nebo jako součást či doplněk literární výchovy a historie, v rámci speciálních projektových dnů, v průběhu národní přehlídky dětského přednesu, v galerii a muzeu aj. Projekty obsahují metodické poznámky a další komentáře didaktického a dramaturgického charakteru.
Editorka doc. Eva Machková vystudovala divadelní vědu a pedagogiku, založila Katedru výchovné dramatiky na DAMU; učí didaktiku, teorii a historii DV. Publikace: Dětské divadlo 1 a 2, sborníky her pro dětské soubory, Albatros 1976 a 1978; Základy dramatické výchovy, SPN 1980; Metodika dramatické výchovy, ARTAMA, od r. 1977 četná vydání; Úvod od studia dramatické výchovy, ARTAMA 1998; Volba literární látky pro dramatickou výchovu, AMU 2000 a 2004; Jak se učí dramatická výchova, AMU 2004, opakováno; časopisecky v posledních letech zejména Tvořivá dramatika (např. cykly o mytologických a pohádkových látkách v DV). V Portále vyšly Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky, Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk.
S dramatickou výchovou jsem se poprvé setkala už před dvaceti lety. Věřím, že zaujala mě i další studenty.
Zakladatelkou katedry dramatické výchovy na DAMU je doc. Eva Machková. Je zároveň autorkou řady knih o dramatické výchově. Projekty, které realizuji při své práci, se týkají výchovné dramatiky. Příprava na ně vyžaduje preciznost a mnohdy i další literaturu a materiály. Máte-li dostatek času, zdroje pro přípravu a skupinu žáků věkově odpovídající cílové skupině, projekty jsou jistě velmi dobře uplatnitelné v praxi. Abych neopomněla, důležitá je rovněž zkušenost s dramatickou výchovou.
První kniha, která se mi dostala do ruky, nese název Projekty dramatické výchovy pro starší školní věk. Projekty jsou v knize řazeny podle věkového průměru dětí, od jedenáctiletých až po mládež kolem patnácti let. Je možná velmi překvapivé, že právě Višňový sad od A.P.Čechova našel velké zalíbení u žáků devátých tříd. Žáci během projektu měli možnost zažít atmosféru doby a základní rysy realismu. Text se shrnutím základních prvků realismu předaný v závěru lekce žákům měl naučný charakter a z tohoto projektu si žáci odnesli poměrně bohaté znalosti probíraného tématu.
Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk jsou napsány ve stejném schématu jako předchozí kniha. Autorka vždy uvádí věkovou skupinu, s níž pracovala, další literaturu, pomůcky, cíle projektu a popis lekcí.
Obě publikace mohou inspirovat vytvořenými projekty podloženými velkou zkušeností.
Přečíst celou recenziZavřít
Omlouváme se, ale tyto webové stránky nejsou optimalizovány pro tento prohlížeč. Použijte prosím aktuální verzi prohlížeče Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge, popř. Safari.