Tučková, Jitka: Říkanky pro upevnění hlásek C, S, Z - portál - autor recenze: Lenka Štveráčková
https://www.kritiky.cz/recenze-knih/2019/rikanky-pro-upevneni-hlasek-c-s-z/
Ve své praxi učitelky mateřské školy se setkávám čím dál častěji s dětmi, které trpí mnohočetnými dyslaliemi nebo nemluví vůbec. Proč dnešní děti mluví hůře? Motorika mluvidel souvisí s hrubou motorikou našich dětí. Méně se hýbou, více času tráví u počítačů, telefonů a tabletů, v rodinách se méně mluví, než dříve, více se sleduje televize. Je proto nutné s dětmi individuálně pracovat, procvičovat jednotlivé hlásky, rozvíjet fonematický sluch, hrát s nimi hry, povídat si a zpívat.
V této publikaci se autorka zabývá problematikou ostrých sykavek C, S, Z a diferenciaci ostrých sykavek s tupými. Sykavky se začínají objevovat kolem třetího roku věku, ovšem jsou vyslovovány nepřesně. K upevnění sykavek dochází až po pátém roce věku dítěte.
Jednotlivé hlásky jsou obsaženy v černobílých obrázcích. Úkolem dětí je obrázek popsat, co na něm vidí, pomocí pedagoga, logopeda či rodiče opakovat říkanku a nakonec si obrázek vymalovat. Zcela přirozeně si děti procvičují vybrané hlásky. Při činnosti přemýšlí, jakou mají obrázky spolu souvislost a časovou posloupnost. Všímáme si přitom, jakou má dítě slovní zásobu, jak se vyjadřuje, zda dokáže pojmenovat běžná slova a také jak drží pastelku nebo tužku a jak dlouho u práce vydrží, zda se soustředí a činnost dokáže dokončit. Při popisu obrázku u dětí rozvíjíme slovní zásobu, samostatný slovní projev, logické myšlení, sluchovou diferenciaci hlásek, fonematický sluch a mnoho dalších dovedností.
Kniha se mně moc líbila. Sama ji v praxi využiji, tak i ve své praxi logopedické asistentky. Rozhodně bych ji doporučila. Líbí se mně její zpracování. Výhodou jsou černobílé obrázky, které jsou vhodné k vykreslování.
Velmi pěkně zpracovaná publikace pro rodiče, učitelky, logopedy či logopedická asistentky. Osobité a veselé ilustrace Patricie Koubské mám moc ráda a vždy mě vykouzlí úsměv na tváři.
Ukázka z knihy:
„Husopaska Vanesa,
pásla husy u lesa.
Husy se tam popásaly,
syslové se na ně smáli.