Rychlá pomoc pro učitele

Rychlá pomoc pro učitele

Breaux, Annette; Whitaker, Todd

Portál, 2020

399 Kč339 Kč

Skladem

plusminusPřidat do košíku

Anotace

Učitelé dennodenně řeší situace, které narušují výuku a pracovní atmosféru ve třídě. Ať už je to žák, který usnul či naopak šaškuje, nebo jiný, který se bojí udělat chybu, či stále negativní kolega – pro (nejen začínajícího) učitele to představuje zátěž. Zkušení autoři a autority na poli dnešního vzdělávání popisují 60 takových situací v pěti oblastech: výzvy při práci se žáky, výzvy při práci s dospělými (rodiči a kolegy), výzvy při řízení třídy, výzvy při samotné výuce a profesní výzvy. Kniha je nedocenitelným pomocníkem pro učitele, ale inspiraci v ní najdou i vychovatelé či vedoucí dětských skupin.
Annette Breaux je přední mluvčí současných trendů ve vzdělávání.
Prof. Todd Whitaker vyučuje učitelský leadership na University of Missouri. Celý život se zabývá zkvalitňováním učitelské efektivity.

Bibliografické údaje

  • Autor:

  • Podtitul:60 řešení náročných situací

  • Překladatel:Antonínová, Hana

  • Nakladatel:Portál

  • ISBN:978-80-262-1660-5

  • Počet stran / vazba:176 / Brožovaná

  • Rok vydání:2020

  • Kód:22106401

  • EAN:9788026216605

  • Obálka v tiskové kvalitě:Stáhnout

Odborné recenze


  • Breaux, Annette; Whitaker, Todd: Rychlá pomoc pro učitele - autor recenze: ?

    Snad žádný učitel se ve své práci občas nevyhne stresové zátěži, drobným či vážnějším neshodám mezi žáky, ale i kolegy. Dva uznávaní američtí autoři Annette Breaux a Todd Whitaker nabízejí ve své knize Rychlá pomoc pro učitele (Portál, 2020) ověřené postupy k jejich zvládání a překonávání. Jak její název a podtitul Šedesát náročných situací prozrazují, zaměřují se zejména na méně zkušené vyučující, jimž je třeba někdy „hodit záchranný kruh“. Svou přehlednou výstavbou a členěním, řadou podpůrných nápadů, rad, doporučení a zkušeností může obohatit sebevědomí i kantora s mnohaletou praxí.

    Rychlá pomoc pro učitele se řadí do skupiny publikací, které upřednostňují, bez hlubšího psychologického ponoru, praktické a snadné využití především ve výuce. Uvádí šedesát prověřených „receptů“ rozdělených do pěti oddílů. V každém z nich autoři, sami pedagogové z praxe, modelují výchozí příběh. Za ním následují obvyklá řešení a doporučení. Závěr věnují shrnutí, ponaučení a zobecnění. Nejvíce se soustřeďují na chování a projevy dětí ve školní lavici. Nevyhýbají se ani složitým vztahovým situacím mezi dospělými. Důraz kladou na organizaci a průběh výuky ve třídě. Nezapomínají na osobnost učitele nejen v pracovním, ale i v jeho osobním životě. Všude tam pramení běžná nedorozumění, někdy obtížně řešitelné neshody a spory.

    Kniha se může stát docela účinným pomocníkem začínajících, ale i pokročilých vyučujících.

    Vyvstává otázka, nakolik prostředí americké školy, z níž text čerpá, je vždy blízké našim podmínkám a jak se s tím vyrovnala překladatelka.

    Místo správného pojmu žák (základní a střední školy) trvale volí označení „student“, které náleží, zejména ve veřejném projevu a v souladu s naší platnou legislativou, vysokoškolákům. Tím dochází k oslabení porozumění. Podobně obtížně odhalujeme například obsah sousloví „řízení třídy“. Jako tradiční formu „potrestání“ nevhodného chování doporučují autoři posílat „viníka“, bez učitelova doprovodu, do ředitelny. V naší škole by něco takového sotva obstálo.

    Publikace typu „rychle a snadno“ přinášejí nejedno úskalí. V obecné poloze vyhovuje jejich možné praktické uplatnění. V konkrétních situacích jsou však využitelné jen do té míry, že si „jejich návody“ musí každý prožít na vlastní kůži. Jedinečná zkušenost je nezastupitelná.

    autor recenze: ?

    -

Čtenářské recenze


  • Breaux, Annette; Whitaker, Todd: Rychlá pomoc pro učitele - autor recenze: Žaneta Křížová

    http://vytvarna-vychova.cz/rychla-pomoc-pro-ucitele/

    Odborná publikace se zabývá 60 běžnými obtížemi, s nimiž se většina učitelů pravidelně setkává. Nápady, rady a strategie pro nejčastější obtížné situace vychází z praktických zkušeností nejlepších učitelů. Je jedno, zda učíte prvním rokem nebo desítky let – u některých návrhů se ujistíte, že situace řešíte správně, některé strategie můžete drobně vylepšit a jiné postupy mohou být pro vás zcela převratné. Knihu lze samozřejmě číst od začátku až do konce, ale víc se přikláním k tomu si vybrat kapitoly dle toho, jaké téma se vztahuje k vašim potřebám. Tím nechci nabádat k vynechání ostatních kapitol, ba naopak. Ač budete mít pocit, že se vás téma netýká, můžete v něm objevit nové nápady, díky nimž se v této oblasti stanete výkonnější. Kniha je rozčleněna tak, aby se v ní snadno orientovalo. Text se dobře se čte, je pochopitelný, neobsahuje složitou odbornou terminologii.

    Všechny situace jsou v knize očíslované, s rozsahem na 2-3 strany. Název jednoznačně sděluje, čeho se problém týká. Každá situace je pak rozdělená na tři části, a to:

    výchozí situace – popis obtížné situace,

    zkuste – důvody, proč se student tak může chovat + návrh/y, jak situaci řešit,

    zapamatujte si – shrnutí a několik připomenutí.

    V publikaci nejvíc inspirace najdou učitelé žáků 2. stupně ZŠ a středních škol, ale i učitelé mladších žáků mohou objevit odpovědi na své otázky týkající se například práce s kolegy, rodiči, nadřízenými, řízením třídy, profesních výzev. Nebudu lhát, že mě oslovily všechny rady uvedené v knize. I přesto jsem našla mnoho zajímavých tipů jako např. jak dostat žáka na chodbu, když tam odmítá jít; jak řešit zapomenuté pomůcky, jak na žvanily, žalování, jak správně tvořit prověrky a jak je hodnotit, jak reagovat na otázku, na kterou neznáte odpověď, jak vhodně odměňovat studenty.

    Věřím, že v knize najdete užitečné myšlenky a návrhy, které vám pomohou se vyrovnat s mnoha překážkami, se kterými se setkáváte. I kdybyste začali používat jen několik uvedených strategií, bude vaše úsilí odměněno úspěchy vašich dětí. A za to to přeci stojí.

    autor recenze: Žaneta Křížová
    http://vytvarna-vychova.cz/rychla-pomoc-pro-ucitele/

    - 12.03.2021


  • Breaux, Annette; Whitaker, Todd: Rychlá pomoc pro učitele - autor recenze: ?

    Tohle je skutečná lahůdka pro vás, kteří nemilujete dlouhé rozbory a složité filosofické disputace, ale chcete jít rovnu k jádru věci. Navíc je to kniha, kterou opravdu může učitel používat každý den bez složité přípravy. Je v ní šedesát situací, jsou rozděleny do pěti dílů: obtížné situace se studenty, obtížné situace s dospělými, řízení třídy, úkoly související s výukou a obtížné situace v pracovním životě. Každá situace tu má svůj popis, návrhy řešení - většinou několik a odstavec, co je potřeba si zapamatovat. Najdete tu návod, jak se zachovat, když vás studenti neberou vážně, když máte potíže s ředitelem nebo s rodiči žáků. I přes to, že jsou to návodná řešení, za velmi důležitou při používání knihy považuju otevřenost učitele k tomu, aby si vůbec vybral. Proč? Protože jen osvícený učitel se bude snažit napravit situaci, kdy zesměšnil nebo ponížil žáka. Při tom, jací „miláčkové“ někdy ve třídě sedí, není pro učitele jednoduché uvědomit si křehkost i takové navenek agresivní duše. V takový moment je učitel na sebe skoro hrdý, že si dokázal zjednat pořádek, že se už ostatní nesmějí jemu, ale právě tomu sígrovi, který ho tak dlouho štval. Jenže ten sígr nedělá většinou nic jiného než co zná z domova, od blízkých lidí. Takže vaše reakce by patřila spíš jim. Takhle skončila na hlavě dítěte, které si svoje chování ještě zdaleka nevybralo, ještě stále používá modely chování nevědomě a považuje je za jediné možné. Autoři zde nabádají k odvaze omluvit se. To často radím i rodičům, nebát se dát dětem najevo, že dospělý taky může něco „zvorat“, že je to přirozené, ale zároveň je přirozené se omluvit. Takže i tahle knížka se může stát pomocníkem rodičům, může být spojencem mezi rodinami a školou. Ze svého dětství si pamatuju, že maminka se s učitelkou rovnou domluvila na formě trestů za moje vyrušování a kecání při hodinách. Já se to dozvěděla až v dospělosti, ale vnímala jsem už jako malá, že mezi učitelkou a mými rodiči panovalo přátelství. Dnes by byli všichni vděčni alespoň za příměří. Oba autoři mají učitelskou praxi a na knize je to znát. Nejsou tu umělé situace ani nepravděpodobná řešení. Tohle je skutečně průvodce učitele ve všedních dnech.

    autor recenze: ?

    - 26.02.2021

  • E-SHOP – DOTAZY A REKLAMACE

    telefon / e-mail:
    283 028 205
    eshop@portal.cz

    provozní doba:
    8.00 – 16.00 hod.
    (každý všední den)

  • OBJEDNÁVKY KNIH KNIHKUPECTVÍ

    telefon:
    283 028 202

    provozní doba:
    8.00 – 16.00 hod.
    (každý všední den)

  • OBJEDNÁVKY KNIH JEDNOTLIVCI A ORGANIZACE

    telefon:
    283 028 203
    knklapkova@portal.cz

    provozní doba:
    9.00 – 18.00 hod.
    (každý všední den)