www.vaseliteratura.cz/odborna-literatura/6010-sest-roku-ke-zvladnuti-adhdLaver-Bradbury, Cathy;Thompson, Margaret; Weeks, Anne a kol.: Šest kroků ke zvládnutí ADHD
Petra Lojínová
Problematika dětí se syndromem ADHD se v poslední době skloňuje velmi často, proto vznikla i řada publikací, které se tomuto tématu věnují. Navíc je známým faktem, že během návštěv dětí u psychologů se nestihne vyřešit všechno, tudíž se rodiče snaží obstarávat si informace sami. Do této oblasti lze zařadit i knihu Šest kroků ke zvládnutí ADHD, kterou vydalo v roce 2016 nakladatelství Portál.
Obálka slibuje zvládnutí poruchy pozornosti a hyperaktivity u dětí pomocí šesti kroků. Každému, kdo se s touto problematikou setkal, musí být jasné, že útlá knížka zkrátka nemůže poskytnout jednoduchý a jasný návod, který tyto poruchy odstraní a problémy zcela vyřeší. Ale člověku, který se s ADHD a hyperaktivitou setkává poprvé, tato kniha umožní přehledné a systematické seznámení s těmito obtížemi a možnostmi jejich řešení.
Autorkami tohoto textu jsou tři ženy – Cathy Laver-Bradbury, zdravotní sestra se specializací na ADHD působící na univerzitě v Southamptonu, Margaret Thompson, psycholožka ze stejné univerzity, a Anne Weeks, vrchní sestra z nemocnice v Ashurstu.
V úvodu autorky stručně představují poruchu pozornosti a hyperaktivitu, jejich příznaky a možnosti jejich laické diagnostiky. Uvádějí složitosti ADHD, způsobené velkým množstvím příznaků, se kterými souvisí i komplikace ve stanovení jednoznačného postupu při hledání řešení. Uvádějí, jak nesnadné je stanovit příčinu těchto problémů, a také velmi časté a pochopitelné pocity frustrace ze strany rodičů z nedostatečné či špatné výchovy svých dětí.
Po úvodu následuje šest kapitol odpovídajících šesti krokům z názvu knihy. Podobně jako v učebnicích je text strukturovaný a přehledný a formulace jasné a stručné. V každé kapitole je uvedeno několik dovedností, které je třeba zvládnout, například Jak procvičovat čekání, Jak působit v doslechu atd. K tomu napomáhá i navržený harmonogram nácviku dovedností, i když autorky často upozorňují, že problémy se mohou vracet a rodiče a vychovatelé jsou tak nuceni vracet se k dovednostem a nácvikům z předešlých kapitol. Velkým předpokladem pro zvládnutí jednotlivých kroků je naprostá důslednost rodiče i vychovatele. Autorky zdůrazňují nutnost pochvaly a ocenění jakéhokoliv dílčího úspěchu. Veškerá činnost vyžaduje ze strany dospělých velkou trpělivost, pochopení a maximální podporu dítěte. Autorky se nevyhýbají ani výčtu problémů, které mohou nastat, snaží se je rozčlenit na jednotlivé aspekty a analyzovat pozitivní i negativní stránky daného jevu. Varují před radikálními zásahy a změnami, naopak podporují stanovení postupných cílů a neustálou práci na strategii zvládnutí problémů.
Převážná většina nácviků probíhá formou hry, důraz je kladen především na získání a udržení pozornosti dítěte. Autorky zdůrazňují nezbytnost společné hry dítěte a rodiče (vychovatele) a uvádějí konkrétní příklady těchto her. V závěru každé kapitoly je uvedeno shrnutí a zopakování hlavních bodů a úkoly, které s nácvikem konkrétních dovedností přímo souvisejí. Na konci celého textu je celkové zopakování, návrh zpracování deníku a test pro rodiče.
Velkým přínosem je fakt, že všechny tři autorky pracují s dětmi s poruchou pozornosti, takže veškeré rady jsou z praxe, nejedná se o sbírku teoretických a nepoužitelných pouček. Je to dobrá inspirace pro rodiče i učitele či vychovatele, zejména v předškolním nebo mladším školním věku. Takřka všechny hry se dají využít i pro děti bez problémů, protože jsou věnovány pozornosti, procvičování paměti, soustředění a podobně. Nejedná se o převratné novinky, dříve, v době „předinternetové“, se podobné hry provozovaly například jako ukrácení času při dlouhých cestách autem. Výhodou je, že nevyžadují žádné pomůcky ani dlouhé přípravy.
Kniha je velmi přehledná, strukturovaná a systematická. Používá jasné formulace, nezahlcuje příliš odbornými výrazy, ale nesnižuje se také na úroveň textu pro úplné laiky. Autorky uvádějí u každé problematiky řadu možností řešení, ale i možná negativa a případné obtíže, které mohou nastat. Na celém textu je znát, že autorky vycházejí ze své praxe, ne pouze z naučených znalostí.
Kniha může být praktickým, užitečným a přehledným pomocníkem rodičů, učitelů i vychovatelů dětí zejména u lehčích forem tohoto onemocnění. Její ideální využití je v předškolním a mladším školním věku, dá se využít pro jednotlivce i v kolektivu. Její výhodou je srozumitelnost, přehlednost a zaměření na praktické rady a úkoly. Problémy s ADHD nevyřeší zcela, to ani žádná jiná kniha, ale navrhuje řadu možných postupů a metod, které zcela jistě pomohou při práci s těmito dětmi.