www.svatavadrlickova.czAutoři ve své publikaci představují opomíjené téma sourozeneckého vztahu, do kterého vedle typických faktorů vstupuje specifikum v podobě zdravotního postižení jednoho ze sourozenců. Kniha přináší bližší pohled na období dětství, kdy se vztahy mezi sourozenci začínají vytvářet. V některých ukázkách je čtenářům nabídnut i pohled s odstupem času, očima mladého dospělého, který potvrzuje důležitost dobrého začátku a dobré komunikace v rodině. Publikace je černobílá, bez obrázků. Pro snazší orientaci je text doplněn grafikou ve formě dílků puzzle. Knihu tvoří tři hlavní kapitoly.
První je věnována obecně rodině s dítětem s postižením. Velmi stručně, na několika stránkách, shrnuje zvýšené nároky na fungování a vztahy v rodinném soužití. Popisuje varovné příznaky rozvoje deprese, plynoucí z vysokých nároků na péči o dítě se zdravotním postižením a nedostatkem času na sebe sama.
Ve druhé kapitole je přibližována problematika sourozeneckých vztahů. Jsou vyjmenovávána jejich specifika a dopad na kvalitu vztahu u nejčastěji vyskytujících se zdravotních postižení, která mohou ovlivnit navázání a rozvíjení vztahů mezi sourozenci. Autoři uvádí poruchy autistického spektra (PAS), Downův syndrom (DS), hyperkinetické poruchy (ADHD) a onkologická onemocnění jako nejčastěji vyskytující se onemocnění u dětí. Doplňují, že vysoká náročnost vztahu, v kontextu těchto zdravotních postižení, je podmíněna především obtížemi v komunikaci, specifiky v sociálním chování, představivosti, zájmech a hře.
Poslední kapitola je nejobsáhlejší. Rozvíjí předchozí dvě a blíže se zaměřuje na popis a postupy budování dobrého sourozeneckého vztahu. V úvodu je nabídka jednoduchého dotazníku s vyhodnocením pro rodiče, jehož výsledkem je zmapování projevů špatného i dobrého vyrovnávání se se sourozencovým postižením. Následuje zmínka o prevenci a proaktivním přístupu při předcházení psychických problémů u dětí. Nechybí informace o možnostech odborné pomoci. Včleněna je zmínka o skupinových programech pro sourozence dětí s postižením.
Teoretické informace jsou prokládány kazuistikami, které pomáhají čtenáři nejenom lépe porozumět dané problematice, ale také ji vidět z různých úhlů. Autoři nejčastěji prezentují příběhy rodin s dítětem s PAS, ale nevyhýbají se ani Williamsovu syndromu, středně těžké mentální retardaci, epilepsii nebo Tourettovu syndromu. Pro laika to mohou být neznámé diagnózy. Kniha je ale určena především odborné veřejnosti a rodičům, jejichž dítě má zdravotní postižení a zároveň mají ještě další dítě nebo děti bez zdravotního postižení, jak je na kazuistikách dokumentováno. Čtenáři se dostává pohledu jak ze strany rodičů, tak samotných dětí. Tento vhled je velmi obohacující a zároveň potvrzující, že dobrá komunikace je nezbytná pro vytváření dobrých vztahů nejenom mezi sourozenci, ale i rodiči.
V knize je stručně popsán skupinový terapeuticko-edukační program pro sourozence dětí s postižením, především PAS, označený zkratkou STEPS. Tento zmíněný manuál se nyní aktuálně připravuje a je možné si o podrobnější informace napsat autorům. Kontakt na ně ale bohužel chybí a není v knize přímo uvedený.
V závěru knihy jsou vloženy čtyři zajímavé přílohy. Zájemci o téma jistě ocení přílohu Inspirativní zdroje, která nabízí výběr filmů, knih a internetových odkazů k dané problematice. Publikace je graficky přehledná, na rady a náměty upozorňují vložené dílky puzzle označené jako Tipy a triky. Nabízí, co přesně můžeme udělat, aby se vztah mezi dětmi mohl rozvíjet a byl kvalitní.
Knihu můžeme zhodnotit jako stručnou, srozumitelnou a praktickou. Zviditelňuje problematiku sourozeneckého vztahu dětí se zdravotním postižením, která na odborném poli stojí často v pozadí, přestože, jak autoři uvádí, až 80 % dětí s postižením má sourozence. Rodiče tak často věnují zvýšenou pozornost dítěti se speciálními potřebami na úkor dalších dětí v rodině.
Autoři nabízí velké množství námětů k zamyšlení, k aktivitám s dětmi, témat k rozhovorům a v neposlední řadě ukazují, že i rodina s dítětem se zdravotním postižením může dobře fungovat. Text se opírá o data vycházející z výzkumných studií realizovaných v českém prostředí, což je dalším bonusem knihy vzhledem k tomu, že některé zahraniční přístupy jsou u nás téměř nerealizovatelné a kulturně vzdálené.