Při otvírání další z knih věnovaných autismu jsem trochu pochybovala o tom, že se v ní dozvím něco nového. Vždyť na našem knižním trhu je už poměrně dost publikací na téma pervazivní poruchy osobnosti. Kniha Shiry Richman nazvaná Výchova dětí s autismem ale podobné pochybnosti rychle rozptýlí. Autorka se v ní totiž věnuje tomu, co zajímá většinu rodičů a vychovatelů autistických dětí – eliminaci problémového chování, odstranění zlozvyků a jejich předcházení.
Autorka doporučuje využít behaviorální přístup, který spočívá v modelování žádaných vzorců chování. Behaviorální způsob budí velké diskuse, oponentům se zdá, že z dětí vyrábí roboty, kteří se budou pohybovat v naučeném schématu a neuplatní svoji osobitost. Pokud si ale uvědomíme, že autismus provází problém s představivostí a generalizací zkušeností, vezmeme v tomto případě behavioralismus na milost.
Velkou předností knihy jsou praktické návody pro rodiče a vychovatele, kteří někdy doslova bojují s nácvikem každodenních činností – oblékání, stolování, používání toalety, příprava jídla. Velmi mne zaujala myšlenka zpětného řetězení činností Většinu aktivit je třeba nacvičovat po etapách Nácvik bychom neměli zahajovat krokem, který je při běžném postupu jako první, ale naopak posledním krokem. Pokud tedy dítě učíme, jak si připraví obložený chleba, nachystáme mu krajíc, který je namazaný máslem a už na něm leží třeba plátek sýra. Dítě na připravený chleba položí kousek rajčete a tak dokončí přípravu sendviče. Výhodou řetězení je to, že je dítě okamžitě odměněno za svoji snahu a výsledek je hned zřejmý.
Rodiče a vychovatele dětí s pervazivní poruchou osobnosti často až rozčiluje echolalická řeč dítěte. Echolálii můžeme předejít nácvikem mluvních vzorců. Při rozhovorech můžeme dětem nabízet vhodné odpovědi, které pro ně budou jakýmisi řečovými šablonami. Učíme dítě, jak by mohlo reagovat na každodenní situace,a každé žádoucí řečové projevy posilujeme pochvalou.
Kniha Výchova dětí s autismem je plná praktických námětů pro zvládání každodenních problémů, které přináší život s autistickým člověkem. Publikaci uzavírá velmi osobní vyprávění maminky autistického syna – díky němu si uvědomíme, že behaviorální přístup, který se v knize prezentuje, stojí za pozornost všem rodičům i vychovatelům lidí s autismem.
Mgr. Marie Těthalová