Možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praktická metodická příručka se věnuje problematice individuální integrace žáků a studentů s poruchami autistického spektra, zvl. Aspergerovým syndromem, popř. s HFA – vysocefunkčním autismem, na druhém stupni ZŠ, na osmiletém gymnáziu a na střední škole. Autoři shrnují nejnovější poznatky o poruchách autistického spektra, charakterizují možnosti integrace a v návaznosti na ně popisují nejčastější úskalí, která se mohou při integraci objevit. Osobní zkušenosti autorů se prolínají s konkrétními kazuistikami studentů integrovaných na osmiletém gymnáziu.
Mgr. Miroslav Vosmik je pedagog a výchovný poradce na víceletém gymnáziu, na němž jsou integrováni studenti s PAS.
PhDr. Lucie Bělohlávková pracuje jako speciální pedagog terapeutického střediska APLA v Praze.
Publikace Mgr. Vosmika (výchovný poradce a pedagog na víceletém gymnáziu Jiřího Gutha-Jarkovského v Praze) a dr. Bělohlávkové (speciální pedagožka terapeutického střediska APLA v Praze) vznikla na základě jejich spolupráce při integraci dětí s Aspergerovým syndromem na osmiletém gymnáziu a z jejich potřeby předat své těžce nabyté zkušenosti i dalším pedagogům, rodičům i pedagogicko-psychologickým odborníkům a zlepšit tak nejen povědomí o dětech s Aspergerovým syndromem, ale především zvýšit jejich šance na úspěšné studium a život v běžné škole. Autoři přiměřeně podrobně a strukturovaně poskytují potřebné a veškeré dosud dostupné informace pro integraci dětí s Aspergerovým syndromem do běžných škol. Opírají se přitom o vlastní pozitivní i negativní zkušenosti s integrací dětí s AS na víceleté gymnázium. Stěžejní část této příručky je věnována tvorbě individuálního vzdělávacího plánu a přípravě na příchod studenta s AS do běžné školy. Autoři správně zdůrazňují nutnost neustálé a intenzivní spolupráce školy, rodiny a poradenských zařízení, jejichž přehled a konkrétní seznam také přikládají spolu s užitečnými odkazy na literaturu a internetové zdroje.
Připomínky, nedostatky:
V práci jsou na různých místech zakomponovány kasuistiky různých studentů s AS po malých částech a chyběl mi tak celistvější pohled na jednotlivé příběhy. Zpočátku jsem se v nich ani pořádně neorientovala. Uváděné situace z jejich školního života ve mne vždy vyvolaly řadu doplňujících otázek, na které jsem již v knize nenalezla odpověď. Uváděné kasuistiky jsou předkládány z pohledu školy a velice bych uvítala i pohled rodičů či poradenského zařízení.
PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
Přečíst celou recenziZavřít
Omlouváme se, ale tyto webové stránky nejsou optimalizovány pro tento prohlížeč. Použijte prosím aktuální verzi prohlížeče Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge, popř. Safari.