Jirásek, Ivo: Zážitková pedagogika - autor recenze: doc. PaedDr. Emanuel Hurych, Ph.D.Kniha Ivo Jiráska je velmi pečlivě zpracovaným pojednáním o teoretických základech zážitkové pedagogiky. Současně je však také kniha poměrně čtivá. To je dáno autorovou dlouholetou zkušeností se „zážitkovými aktivitami“, jeho spoluprací s Prázdninovou školou Lipnice, činností spojenou s počátky a rozvojem časopisu Gymnasion, významným podílem na vývoji české rekreologie a především osobní aktivní účastí při organizaci mnoha aktivit, které jsou s termínem „zážitková pedagogika“ (především v rámci pobytu a pohybu v přírodě) obecně spojovány.
Kniha je však především pojata jako základní platforma (a do jisté míry i obhajoba) pedagogické disciplíny na základě analýzy a syntézy soudobých teoretických poznatků, přičemž autor v ní silně rozvíjí filosofický diskurs. To je v souladu s jeho dominantním odborným zaměřením. Jak jsme u Jiráska zvyklí, používá přesných formulací, opírá se o velké množství relevantních zdrojů, v nichž se velmi dobře orientuje a je také schopen zdrojové myšlenky filtrovat a následně pro čtenáře srozumitelně interpretovat. Jestliže jsem v předchozím odstavci použil pro dvě ze slovních spojení uvozovek, bylo to z toho důvodu, že již v úvodních pasážích knihy autor vytyčuje dva zásadní termíny, jimiž jsou holistická výchova a zážitková pedagogika, které přesně definuje a na jejichž rozlišování v celé knize vcelku důsledně trvá. Toto rozlišení můžeme chápat jako vyústění autorových dlouhodobých zkušeností s tím, jak bylo v minulosti s termínem „zážitková pedagogika“ nakládáno.
Kniha se snaží sledovaný fenomén postihnout skutečně komplexně. Nebudu se detailně zabývat obsahem a strukturou jednotlivých částí. Je na čtenáři, aby si v textu sám našel pasáže, které ho silně osloví. V informativním přehledu lze říci, že autor nejprve upřesňuje kontext a vytyčuje terminologický základ pro další text. Kromě již zmíněné distinkce v 1. kapitole (s. 16–26) také podrobněji rozebírá pojmy osobnostní rozvoj, prožitek a zážitek, komfortní zóna a řadu dalších. Ve 2. kapitole (s. 27–38) se autor zaměřuje na sociologické pozadí pedagogického působení v dané oblasti. V historickém průřezu se rovněž lehce dotýká genderové tematiky (aktivity pouze pro chlapce?). 3. kapitola (s. 39–56) má primárně filosofické založení a autor v ní velmi detailně vysvětluje, proč považuje holistický (celostní) přístup za klíčový pro celou knihu, hlavně však pro koncepci zážitkové pedagogiky. Ve 4. kapitole (s. 57–92) přibližuje základní zdroje zážitkových aktivit (od woodcraftu, skautingu a trampingu přes první tábornické školy, až po Prázdninovou školu Lipnice).
Následuje deset dalších kapitol, které jsou systematicky dobře členěny a lze v nich nalézt skutečně komplexní a neredukovaný pohled na sledovaný fenomén. Z pohledu filosofa jsou velmi zajímavé například analýzy časovosti v 7. kapitole (s. 126–146) či přesahy ke spiritualitě (14. kapitola; s. 221–234) v podobě mundus imaginalis (možno přeložit např. jako svět imaginace). Poněkud praktičtěji orientovaný čtenář pro změnu nalezne v knize zajímavé úvahy o pobytu v přírodě reflektované prostřednictvím vybraných kurzů (podkapitola 6.7; s. 114–125) či srozumitelně popsané ukázky praktického působení Jaroslava Foglara (podkapitola 9.5; s. 166–168). Jako velmi důležitá se jeví 10. kapitola (s. 170–180) věnovaná hře. V ní autor vysvětluje širší koncepci ludologie a představuje Komenského princip „schola ludus“ (škola hrou) jako jeden z klíčových symbolů české zážitkové pedagogiky.
Dobře popsaných a srozumitelně interpretovaných myšlenek je v knize skutečně velké množství. Dovolím si zde ještě upozornit na podkapitolu 8.5 (s. 157–159) jako na (v zásadě typický) příklad autorova přístupu ke sledovanému tématu. Zde se Jirásek dotýká problému úniků mladých lidí do virtuálního světa. Neztrácí však zbytečně čas obecným lamentováním nad absurditami, s nimiž se při podobných únicích potkáváme. Po krátkém komentáři k filmu Matrix se posouvá k Platónově Ústavě a slavnému podobenství o jeskyni. Poukazuje tak na podstatu podobných úniků – jsou pohodlné a komfortní. Takové úniky (byť v poněkud jiné formě) nejsou ani zdaleka výsadou doby nejnovější. Jedná se jen o jeden z kamínků do mozaiky, kterou Jirásek skládá jako obraz holistické výchovy. V tomto případě míří autorova myšlenka k důležitosti pobytu v přírodě a k významu prověřování vlastních sil v reálných (nemodelovaných) podmínkách, což je idea podporovaná mnoha jinými příklady, jež nacházíme v rámci celého textu.
Kniha je nepochybně zajímavá jak pro odborníky, tak pro alespoň částečně zasvěcené laiky. Na závěr si dovolím otevřít jednu otázku. Autor se evidentně, a to nejen v této knize, ale obecně svým dílem a konáním, poctivě snaží povýšit zážitkovou pedagogiku na naprosto plnohodnotnou pedagogickou disciplínu. Zážitková pedagogika však někdy představuje velmi razantní průnik do soukromí objektů pedagogického procesu. Zatímco klasický učitel má poměrně jasně vymezenou hranici, již by při svém působení neměl překročit, v případě zážitkové pedagogiky je taková hranice významně posouvána. Jinými slovy, běžný učitel by měl jít studentům osobním příkladem, ovšem mantinely má poměrně jasně vystavěny. Instruktor na kurzu může dojít jednorázově jakýmsi „dušezpytem“ blízko k intimním sférám myšlení účastníka kurzu, ovšem většinou je zřejmé, že jde o hru, která v omezené době skončí. Zážitková pedagogika, tedy pedagogická disciplína v podobě, v níž ji Jirásek kotví, pravděpodobně může v sobě obsahovat potenciál k překonání limitů obou uvedených pozic. Současně však může za jistých okolností propojit nevýhody obou těchto přístupů v poměrně nebezpečný a (přinejmenším hypoteticky) zneužitelný mechanismus.
Vznáším zde tedy otázku, zda je možné a správné vybudovat takové vzdělání obecnější povahy a v širším měřítku, tedy i pro větší počet potenciálních subjektů vzdělávání tak, aby následné kompetence těchto subjektů byly dostatečné? Neuvízneme v síti tvořené z jedné strany všemožnými technikáliemi (změtí manažerských dovedností a pouček, dramaturgických receptů, manuálů pro různé hry atd.) a z druhé strany pouhým normativním vymezením etiky subjektů (pravidel, co se smí a co nikoli)?
Na tuto otázku neznám jednoduchou odpověď. Vím, že zážitková pedagogika v této podobě již dávno existuje. Jiráskova kniha však přináší jakousi vyšší úroveň jejího teoretického ukotvení. To, že mne tato kniha přinutila položit si otázku po povaze zážitkové pedagogiky v poměrně naléhavé podobě, chápu jako silný impuls, jenž autor nabízí. Pokud budu jediným, kdo si podobné otázky položí, může se jednat pouze o můj subjektivní pohled a není třeba mu věnovat zvýšenou pozornost. Dojde-li však na toto téma k debatě, velmi rád se jí budu účastnit.
Připočítám-li k tomu vše, co bylo o knize uvedeno v první části recenze, domnívám se, že autorovi se podařil skutečně velmi silný literární počin, který zaslouží uznání i čtenářskou přízeň.
autor recenze: doc. PaedDr. Emanuel Hurych, Ph.D., kinantropolog se zaměřením na filosofii sportu
V Jihlavě 14. 12. 2019
Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál