Průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení

Mám dyslexii

Tištěná kniha (2013)

0 % 1 recenze

169 Kč

199 Kč −15 %, ušetříte 30 Kč

Rozebráno

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2013)

Počet stran
144
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2013
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
12403201
EAN
9788026203490
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-0349-0
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

V populaci je minimálně 5 % dospělých, kteří trpí jednou z poruch učení, stejné procento je mezi dospívajícími a studenty. Práce s nimi je zatím v počátcích – jsou vytvářena diagnostická kritéria a formy intervence (pomoci). Děti i dospělí s dyslexií často zažívají pocity zahanbení a neúspěch, což představuje dlouhodobou zátěž. Vlivem poruchy podávají výkony horší, než odpovídá jejich možnostem, přestávají si věřit nejen v rizikové oblasti, ale i v těch, v nichž byli dosud úspěšní. Hlavním cílem knihy je pomoci čtenáři se specifickými poruchami učení orientovat se ve svých obtížích, uvědomovat si její příčiny a projevy, hledat cesty, jak projevy poruchy překonávat. Publiakci uvítají rovněž středoškolští a vysokoškolští pedagogové, zaměstnavatelé a další zájemci, kteří chtějí lépe pochopit projevy a potíže osob s poruchami učení. Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc., je speciální pedagožka zabývající se především problematikou specifických poruch učení. Je autorkou řady knih, v Portálu vyšly Poruchy učení, Dyslexie v předškolním věku?, Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program, Pomoz mi, abych to dokázal. PhDr. Miloslav Čedík je zkušený psycholog a speciální pedagog – etoped.

O autorech

Olga Zelinková Doc. PaeDr. Olga Zelinková, CSc. (1951), je docentkou pedagogických věd, absolvovala Pedagogickou fakultu UK, obor speciální pedagogika. Zabývá se diagnostikou a poradenstvím v oblasti specifické poruchy učení a chování v celém věkovém kontinuu od předškolního věku do dospělosti. Je prezidentkou České společnosti „Dyslexie“.

Všechny knihy autora

Čedík, Miloslav

Čedík, Miloslav

Všechny knihy autora

Recenze (1)

  • Průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení

    V nakladatelství Portál v edici Rádci pro zdraví vyšla další kniha doc. PaedDr. Olgy Zelinkové, CSc., kterou napsala ve spolupráci s PhDr. Miloslavem Čedíkem, tentokrát je věnována dospívajícím a dospělým se specifickými poruchami učení.

    Velmi čtivá knížka je určena především těm, kteří se potýkají s některou z forem poruch učení, tedy laické veřejnosti. V prvních kapitolách jsou uvedeny základní odborné informace o této problematice. Dále již následuje řada praktických rad, návodů a doporučení, ale i mnoho zajímavých příkladů osobností, které se s dyslexií narodily a jsou ve svém životě úspěšné. Jednotlivé kapitoly obsahují i mnoho vzpomínek a vyjádření osob s poruchami učení, které nám umožňují podívat se na problematiku dyslexie jejich pohledem.

    Mezi námi žije minimálně 5 % dospělých, kteří trpí jednou z poruch učení, stejné procento je mezi dospívajícími a studenty. V posledních letech se pozornost odborné veřejnosti přesouvá od dětí s dyslexií, kde se již udělal velký kus práce, zejména na základních školách, ke studentům a dospělým s touto poruchou. Postupně jsou vytvářena diagnostická kritéria a formy pomoci. Velmi přínosná je kapitola 9, kde autoři uvádějí informace o vyšetření těchto poruch, ale i nejrůznější sebediagnostické postupy, což ocení zejména dospělí, kteří se dosud ostýchali nechat se vyšetřit.

    V poslední době se terapie neomezuje jen na reedukaci čtení a psaní, ale její nedílnou součástí se stává i řešení sociálních a emocionálních problémů, které jdou s těmito poruchami ruku v ruce. Autoři zde velmi výstižně vysvětlují, proč k těmto problémům dochází, a jak je řešit. Pocity dětí i dospělých s  dyslexií bývají často velmi podobné – dlouhodobě zažívají zahanbení a neúspěch, což má velký vliv na formování jejich přístupu k životu a řešení problémů. Často si nevěří, následkem toho podávají horší výkony, než by odpovídalo jejich intelektu a možnostem, je to vlastně takový začarovaný kruh. Celou knihou se vine jako červená nit nutnost tolerance a pochopení, ale je zde také řečeno, že dyslexie může být i odrazovým můstkem k větší píli a pracovitosti, díky kterým se dyslektici velmi dobře uplatňují v běžném životě. Z dyslexie se nelze vyléčit, ale dá se s ní velmi dobře naučit žít. Jak uvádí autorka: „Neexistují dva zcela stejní jedinci – liší se příčinou dyslexie, psychickou výbavou i rodinným zázemím.“ Co jednomu uškodí (přílišná tolerance), druhému může pomoci (pracuje svým tempem a není frustrován).

    Velmi stručně jsou uvedeny principy práce s dyslektiky v jednotlivých evropských zemích a v USA. Autoři shromáždili i praktické informace o platných právních normách a centrech, kde pomáhají studentům s poruchami učení.

    Hlavním cílem knihy je pomoci čtenářům orientovat se v obtížích vyplývajících z této diagnózy, uvědomovat si příčiny a projevy, hledat cesty, jak projevy poruchy překonávat, a to nejen konkrétní potíže se čtením, psaním atd., ale i související problémy s pamětí, potíže v sociální a emocionální rovině, v  organizaci práce atd.

    Tato publikace je velice přínosná a podnětná nejen pro samotné dospívající a dospělé s dyslexií, ale i pro jejich rodiče, blízké a v neposlední řadě i  pedagogy, zaměstnavatele a kolegy. Zabývá se totiž dyslexií z praktického hlediska, takže ji budou moci ve svém každodenním životě využít všichni, kteří trpí těmito problémy.

    PhDr. Kamila Šemberová

    Česká společnost „Dyslexie“, o.s.

    Recenze zpracována pro nakladatelství Portál

    Přečíst celou recezi Zavřít