Diagnostika syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte

Tištěná kniha (2021)

0 % 5 recenzí

262 Kč

309 Kč −15 %, ušetříte 47 Kč

Rozebráno

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2021)

Překladatel
Holičková, Milada
Počet stran
168
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2021
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
22311501
EAN
9788026218340
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1834-0
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Děti trpící syndromem týrání, zneužívání a zanedbávání (CAN) potřebují včasnou diagnostiku, rychlé nastavení účinné terapie a následnou komplexní péči. Cílem publikace je seznámit čtenáře s rychlými a efektivními technikami a postupy z oblasti medicíny, léčebné pedagogiky, sociální práce a psychologie, pomocí nichž dokáže kterýkoli odborník pracující s dětmi odhalit již první příznaky syndromu CAN, a tak předejít devastaci dětského těla i duše. Součástí knihy je také podrobná diagnostika na základě dětských kreseb.
Doc. PhDr. Eva Mydlíková, Ph.D. (ed.), vystudovala psychologii. Aktuálně působí v sociálně-právní ochraně dětí, pracuje jako supervizorka a pedagogicky i výzkumně působí na katedře sociální práce Trnavské univerzity.
Prof. MUDr. Jaroslav Slaný, CSc., pediatr a vysokoškolský pedagog, je aktuálně ve funkci děkana Fakulty zdravotnictví a sociální práce Trnavské univerzity a přednosty Dětské kliniky Fakultní nemocnice Trnava.
Mgr. Mariana Kováčová, Ph.D., vystudovala speciální pedagogiku. Je zakladatelkou a ředitelkou neziskové organizace Centrum Slniečko Nitra, která již 30 let pracuje s oběťmi násilí.

O autorech

Mydlíková, Eva (ed.)

Mydlíková, Eva (ed.)

Všechny knihy autora

Slaný, Jaroslav

Slaný, Jaroslav

Všechny knihy autora

Kováčová, Mariana

Kováčová, Mariana

Všechny knihy autora

Recenze (5)

  • Autor recenze Nikča Datum 22. 6. 2022


    Mydlíková, Eva (ed.); Slaný, Jaroslav; Kováčová, Mariana: Diagnostika syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte - autor recenze: Nikča
    https://www.psyhub.cz/litrevue/temamesice/kveten-2022-psychodiagnostika/

    „Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte má sice své číselné i textové označení v Mezinárodní klasifikací nemocí, není to však onemocnění, u něhož se pacientovi po podání adekvátního léku uleví. Univerzální lék totiž neexistuje. Děti trpící syndromem CAN potřebují včasnou diagnostiku, rychlé nastavení účinné terapie a následnou komplexní péči“ Mydlíková a kol. (2021, str. 11).

    Tato kniha se zabývá velmi závažným tématem, a to syndromem CAN. Celá kniha je rozdělena na tři hlavní části, kde se věnuje oblastem pediatrické diagnostiky, sociální diagnostiky a dětské kresbě jako nástroji pro diagnostiku syndromu CAN. V první části, která je věnovaná pediatrické diagnostice, autoři popisují především varovné signály, kterých si můžeme všimnout přímo na těle dítěte. Kapitola na můj vkus obsahuje příliš mnoho medicínských termínů, ale bezpochyby vede k zamyšlení se nad různými dětskými „úrazy“, které mohou mít původ právě v týrání (např. od škrábanců, lysin na hlavě, zlomenin, popálenin…). Autoři poukazují především na to, že by měli být veškeré úrazy, které se často objevují, fotograficky zdokumentované a vždy by se mělo ověřit, zda nejsou projevem organické příčiny nebo nehody. Tato kapitola, včetně celé knihy neopomíná také psychické týrání a poukazuje na významný a opomíjený zdroj vzniku, kterým může být vysoce situovaná rodina, která na dítě klade nároky nad rámec jeho možností a psychicky jej deprimuje. Tím je tedy upozorňováno na častý mýt, že týrané děti jsou pouze v sociálně slabších rodinách. Velkou dominantou knihy a části, která knihu velmi vyzdvihuje, je kapitola, která se zabývá kresebnou diagnostikou. Na této kapitole oceňuji, že obsahuje především ukázky obrázků od skutečných dětí postihnutých syndromem CAN a dále také to, že autoři se velmi detailně zabývají různými typickými prvky v kresbě, které odlišují pro jednotlivé formy syndromu. Zajímavá informace, která může k diagnostice významně pomoci je skutečnost, že u traumatizovaných dětí se v kresbě objevuje regrese. Proto je určitě důležité znát stadia vývoje dětské kresby, aby člověk byl schopen tento faktor rozpoznat. Poslední část knihy je věnovaná sociální diagnostice, kde autoři rozebírají především rizikové signály, které lze určitým způsobem pozorovat v chování a ve vztazích. Mezi výrazné signály se řadí například velmi přilínavé či odtažité chování, sebepoškozování, emoční plachost či nadzdvihování sexuálních motivů. Dle mého názoru je vhodné, aby se čtenář lehce orientoval v odborných termínech, avšak to pro čtení knihy není překážka. Kniha bude jednoznačně přínosná nejen pro osoby pracující s dětmi, ale pro každého, kdo by se rád dozvěděl více souvislostí a informací z této problematiky.

    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Tereza Macurová Datum 2. 2. 2022


    Mydlíková, Eva (ed.); Slaný, Jaroslav; Kováčová, Mariana: Diagnostika syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte - autor recenze: Tereza Macurová

    https://www.instagram.com/p/CWoNla1r55q/

    Ani nevím, jestli se to u takových témat hodí říkat, ale tahle knížka mi byla sympatická od předmluvy. A když se mi to dobře čte, tak je velká pravděpodobnost, že budem besties.

    Bála jsem se, že to bude další publikovaná diplomka (pls stop it), ale místo plain bread rešerše jsem se dozvídala fakt zajímavé věci, třeba jak vypadá bité dítě, jak popisovat modřiny do záznamu, ale taky co jiného by to mohlo být, ať člověk neplaší při každé podlitině z klouzačky.

    Druhá část se zabývá samotnou diagnostikou a testy, včetně výzkumu, který prováděli autoři. Tady to začíná být mega zajímavé. Kdyby na to existoval nějaký kurz, dejte tipa, ráda bych se ho zúčastnila. Nicméně, jak jsem na škole nesnášela statistiku a čtení z tabulek, tak mi tady zásadně chybělo pár informací, abych metody zvládla použít v praxi, a přitom to podle závěrů studie zní jako parádní nástroj. Škoda. Pokud nevím, jaký je doporučený věk nebo jak se výsledky můžou s věkem měnit, nemůžu použít ani hlavonožce. Ono je sice pěkný, že bych měla zpozornit, když dítě tlačí na tužku, ale ve školce nám takhle kreslí všichni, dokud se jim nevyvinou mozečký dál než za hrubou motoriku.

    Jinak knížka obsahuje fakt podrobný popis výzkumného designu, což cením, ovšem ne tolik, jako kdybych doopravdy rozuměla metodologii. Zjevně to ale byla drbačka a o to mám větší radost, že jí knížka jako celek dělá dobré jméno. Lepší kombo výzkumné a praktické práce jsem dlouho neviděla, klobouček a děkuji.

    autor recenze: Tereza Macurová
    https://www.instagram.com/p/CWoNla1r55q/
    Přečíst celou recenzi Zavřít