Komunikace ve zdravotnické péči

Tištěná kniha (2008)

0 % 1 recenze

175 Kč

207 Kč −15 %, ušetříte 32 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2008)

Autor
Weiss, Petr
Ilustrátor
Matulová, Barbora
Počet stran
136
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2008
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
22305801
EAN
9788073674779
Nakladatelství
Portál
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Kniha je zaměřena na specifika vztahu mezi lékařem a pacientem v jednotlivých oborech medicíny. Na základě obecných principů charakterizujících zvláštnosti komunikace v chirurgii, onkologii, gynekologii, sexuologii a dalších lékařských specializacích popisuje principy moderních přístupů k pacientovi. Je určena lékařům, psychologům a ostatním zdravotnickým pracovníkům, zvláště pak jejich pacientům.

O autorech

Janáčková, Laura

Janáčková, Laura

Všechny knihy autora

Weiss, Petr

Weiss, Petr

Všechny knihy autora

Matulová, Barbora

Matulová, Barbora

Všechny knihy autora

Recenze (1)

  • Nikdo nezpochybňuje názor, že správná komunikace s pacienty je nejen důležitá, ale je i alfou a omegou, která pomáhá léčit, ustavuje a posiluje důvěru ke zdravotníkům a má podstatný vliv na celkovou spokojenost s péčí. Jenomže jak správně komunikovat? K početným vzdělávacím akcím na toto téma a k celé řadě vysoce odborných i populárně naučných knih teď přibyla další publikace. Společně ji napsali Laura Janáčková, vedoucí psychosomatického oddělení Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a Petr Weiss, který pracuje jako psycholog v pražském Sexuologickém ústavu. Recenzovaná publikace je rozdělena na tři části a celou řadu kapitol a podkapitol. V první části je po obvyklém a stručném úvodu čtenář seznámen s ontogenezí lidské řeči. Následuje klasické pojednání o verbální a zejména neverbální komunikaci ve zdravotnické praxi a pasáž o obecných přístupech ke studiu komunikace. Druhá část je uvozena popisem různých modelů vztahů lékaře a pacienta a je zdůrazněna důležitost vzájemné spolupráce. O tom jak ji docílit pojednává řada následných kapitol. Jsou uvedeny též základní strategie, které je třeba používat v komunikaci s problémovými pacienty. Obsahem třetí části jsou zvláštnosti a pravidla komunikace v některých oborech medicíny, jmenovitě v onkologii, ve vnitřním lékařství, v chirurgických oborech, v gynekologii a sexuologii. Zvláštní pozornost věnují autoři specifické komunikaci s handicapovanými pacienty. Publikace uzavírá seznam literatury, který správně favorizuje i další české autory, kteří se zabývají komunikací. Celý text obou autorů je přehledný, čtivý a mimořádně instruktivní. To proto, že je doplněn sérií ilustrativních kreseb, jejichž autorkou je Barbora Matulková. Kniha je v nejlepším slova smyslu elementarikou základních metod komunikace a proto ti zdravotníci, případně sociální pracovníci a další reprezentanti pomáhajících profesí, kteří s komunikací „začínají“, by měli sáhnout právě po ni. Chybička se ovšem občas vloudí i do pěkného textu. V tom recenzovaném nejsou přesně uvedeny názvy jednotlivých fází psychické křivky na příchod a rozvoj závažného onemocnění, /podle Kübler-Rossové/. I když jsou oba autoři psychologové a jejich primární zájem je pochopitelně směřován k psychické pohodě nemocných, je škoda, že nikde nezmínili institut informovaného souhlasu, který dává každému pacientovi právo rozhodnout se, zda si přeje či nepřeje být informován o svém zdravotním stavu. To by se ovšem pak muselo odrazit také v některých doporučeních, která jsou právě z hlediska informovaného souhlasu a jeho konotací už nepoužitelná, i když se realita praktické medicíny za stávajícím ideálem /včetně informovaného souhlasu/ stále opožďuje. Každém případě jsem však přesvědčena o tom, že publikace Laury Janáčkové a Petra Weisse bude dobře sloužit svému účelu a že přispěje ke kýžené kvalitativní změně komunikace s nemocnými.Prof. PhDr. RNDr Helena Haškovcová, CSc. Zdroj: Bulletin odborového svazu zdravotnictví a sociální péče ČR, 2009, č.7 /ze dne 24.7.2009/ str. 26.
    Přečíst celou recenzi Zavřít