Zatloukal, Leoš; Vítek, Pavel: Koučování zaměřené na řešení - recenzent Mgr. Katarína Bradáč
Milý čtenáři, jak se rozhoduješ při koupi knihy? Je u toho důležitá přitažlivost tématu, erudovanost autorů, poutavost textu? Nebo užitečnost obsahu, nadčasová a léty ověřená metoda v různých zemích naší planety a navíc špetka humoru?
Pak možná není potřeba dál číst tuto recenzi, ale místo toho si knížku rovnou pořídit. Pak přečíst. Pak ji doporučit nebo si pořídit další kousek, jako dárek pro spřízněnou duši, obzvlášť je-li ta spřízněná duše pomáhajícím profesionálem.
Čtenář však vůbec nemusí být kouč, terapeut, lektor či supervizor nebo jiný pomáhající profesionál, aby z knížky ke svému užitku vylisoval šťávu, která osvěží, nasytí a přispěje k růstu. Navíc může být pro někoho velmi zajímavé, jak vlastně tihle profesionálové přemýšlí a pracují, aby byli svým klientům užiteční. A taky se inspirovat pro svůj vlastní život, ve kterém každý tu a tam něco řešíme. Obzvlášť pro odborníky je ovšem tato kniha moudrým průvodcem, který nabízí cenné zkušenosti a podněcuje k těm vlastním. Které bývají nejcennější.
Ráda vysvětlím podrobněji, proč je podle mého názoru tahle kniha tak mimořádně přínosná.
Všechno, co potřebujeme k dobrému životu, máme k dispozici. I když o tom třeba nevíme. Že je to odvážné tvrzení? Dle zkušenosti z práce s mými klienty však vím, že je to dokonce zcela přirozené. A tato knížka nabízí velmi pragmatické, ucelené, hluboké a přitom jednoduché vysvětlení, jak je to vůbec možné. A to přímo z pera profesionálů, kteří k nám do České republiky tzv. „Přístup zaměřený na řešení“ přinesli ze zahraničí a pečlivě se věnují jeho rozvoji. Jelikož je oba osobně již léta znám, můžu zvesela zaručit, že pokud se na tuto cestu vydáme a své oči necháme plout po řádcích a pohupovat se po odstavcích, bude to plavba inspirativní, příjemná, profesionální, plna člověčenství, humoru, moudrosti a lásky k člověku. Takoví totiž Leoš s Pavlem (a jejich tým) prostě jsou.
Představme si na chviličku, že bychom toužili přejít skrze zamčené dveře do VYSNĚNÉ BUDOUCNOSTI. Co bychom potřebovali spíš: podrobnou ANALÝZU zámku, nebo KLÍČ, který do dveří pasuje? Když se takhle zeptám, odpověď je zřejmě logická. Z naší denní zkušenosti víme, že to je spíš ten klíč, který otevírá dveře, než podrobná znalost konstrukce zámku.
Dobře, ale jak to obvykle děláme s problémy? No schválně, co nás první napadne? Když jsem se na to lidí ptala, VŠICHNI mi odpověděli, že pak musíme PROBLÉM ŘEŠIT.
I tohle zní velmi logicky, navíc odpovědně a aktivně. Řešit problém. A co když nám někdo nabídne, abychom místo „řešení problému“ raději „ROZVÍJELI ŘEŠENÍ“? Že to zní jako hra se slovy? Jistě, jsou to jiná slova. Ale současně je to odlišný způsob MYŠLENÍ.
Ta věta s tím klíčem a dveřmi, to je parafráze slavného výroku Steve de Shazera, jednoho ze zakladatelů Přístupu zaměřeného na řešení, jímž ho metaforicky a výstižně popisuje. Samozřejmě, tahle knížka je plna různých technik a postupů, které se v tomhle přístupu velmi efektivně a úspěšně používají, no zejména nabízí TRANSFORMACI MYŠLENÍ. Ono totiž problém a jeho plevelové kořeny často s řešením a s jeho voňavými květy či šťavnatými plody vůbec nesouvisí. Je to jiná rostlina. Kterou rostlinu tedy chci pěstovat a zalévat, aby mi rostla a přinášela plody? Té, pro kterou se rozhodnu, té budu věnovat celičkou svoji pozornost a používat veškeré nástroje na její kypření, zalévání a třeba i přivazování k opěrnému klacíku, než sama zesílí. Pokud ovšem věnuji svoji pozornost problémovému plevelu a zalívám ho svými myšlenkami, přihnojuji otázkami, bude mi hezky růst, i když o to nestojím. Můžu plevel šlechtit zkoumavým přístupem, pořád to však bude plevel (problém), o který se zajímám a kterému věnuji pozornost a pak mi nezbývá pozornost a energie na to, co chci MÍSTO problému. Čili mé ŘEŠENÍ uvadá. Takový přístup, který je zaměřený na problém, nám totiž vůbec nic neříká o řešení. A my jsme k problému pořád víc přilepeni. Můžeme namítnout, že pokud dobře známe problém, alespoň víme, co nechceme. Ale ruku na srdce, nepřítomnost problému nám předci pořád nic neříká o řešení. Když totiž vím, že nechci pěstovat plevel ve svém záhonu, nevím ještě, co chci místo toho plevelu zasadit a pěstovat. Ale můžu o tom začít přemýšlet. A to mohu poté, co se zaměřím úplně jiným směrem – čili na řešení.
Poté na pěstění řešení můžu využít ZDROJE, které již mám k dispozici, i když jsem třeba o tom sám nevěděl. Malá semínka v kapse, kousek hnojiva támhle v koutku, pěstitelské zkušenosti z minula, nebo opěrnou tyč, kterou mi věnuje dobrý přítel.
Možná to zní srozumitelně, leckdy je ovšem návyk řešit problém místo rozvíjení řešení zpočátku mocnější. Tímto přístupem jsme totiž obklopeni. Třeba takový autoservis. Pokud bychom tam s autem zašli, protože se porouchalo, pak diagnostické zaměření na problém a následná oprava je, samozřejmě, na místě. To samé s počítačem, telefonem, myčkou nádobí. Je tu jeden nezanedbatelný rozdíl, když jde o člověka. Člověka a zejména jeho duševní prostor není možné redukovat na stroj, jenž je možné mechanicky diagnostikovat a spravovat. Člověka není možné redukovat ani na „kožený vak“ naplněný biochemickými prvky, jež je potřeba přednostně ladit psychofarmaky a potíže jsou rázem ty tam. Člověk je živý a mění se, reaguje v některém kontextu tak a v jiném jinak. Ve své jedinečnosti, komplexitě a hloubce utváří svůj psychický svět v komunikaci s blízkými, své významy a chápaní sebe a světa kolem v řeči a ve vztazích s druhými lidmi. Tady vznikají trápení a tady jsou i řešení a cesty či zdroje pro dobrý život.
Člověk je navíc úžasný tvor, který vlastní veškerý potenciál pro dobrý život dle své vlastní definice nebo se leccos může naučit. A taky má uvnitř odpovědi na všechny důležité otázky. Pouze si je někdy nepoloží, nebo si nepokládá ty užitečné. A tahle kniha nabízí nespočet inspirací právě pro ty užitečné otázky, které otevírají nové způsoby myšlení, nové pohledy a svobodu možností.
A nabízí mnohem víc. Pokud by někdo chtěl inspiraci pro sebe, je tady. Pokud by někdo chtěl navíc kvalitní a ucelenou, nikoli zatěžující, přesto hlubokou orientaci v tématu, má ji mít. Pokud by si někdo přál získat bohatý přehled v relevantní literatuře, najde ho. Pokud by někdo toužil po aplikaci tohoto přístupu okamžitě na některý ze svých problémů, není nic lepšího, než se začíst hned.
Tohle je první a ucelené dílo v českém jazyce, které je postaveno na zkušenostech celosvětově proslulých koučů a terapeutů v Přístupu zaměřeném na řešení, včetně autorů. Je propracováno dvěma profesionály, kteří jsou celým svým umem a navíc i srdcem oddáni myšlenkám, kterým věří a které fungují pro dobré životy mnoha lidí, kterým pomohli a pomáhají.
Pokud jsi, milý čtenáři, profesionálem, ať koučem nebo terapeutem, či jiným pomáhajícím pracovníkem, tato kniha tě nejen obohatí, protože je plodně obtěžkána hlubokými informacemi, navíc seskupenými ve smysluplných souvislostech, no taky ti ušetří roky času a taky spousty peněz. Proč? Protože tyhle vědomosti tzv. postmoderních přístupů v koučinku a terapii jsou ještě pořád dostupné většinou v cizích jazycích, ve finančně náročných výcvicích nebo workshopech a navíc trvá i několik let zorientovat se v rozvětvené sítí navazujících myšlenek, souvisejících přístupů a konceptů. A co teprve je seskupit do přehledné mapy, sítě souvislostí a elegantních „nástrojů“, které jsou k ruce. To vše s logikou a filosofií, které jsou elegantně zabaleny ve smysluplném a praxí ověřeném „modelu Dalet“. Ten má 4 užitečné dimenze a do každé z nich je zařazen balík nástrojů, či svazek „klíčů“, které otevírají dveře k řešení. Každý z klíčů je nejen jasně a stručně vysvětlen, ale i ilustrován v přepisu reálných sezení s klienty. A pak ještě komentován, takže čtenář, ač by byl začátečník v oboru, dostává tímto mimořádně komplexní výklad, jakoby se sám účastnil výcviku v tomto přístupu. No nezní to skvěle?
Není překvapením, že pak je možné každý z oněch klíčů okamžitě použít v praxi. Všechny informace jsou smysluplně zasazeny do kontextu filosofie Přístupu zaměřeného na řešení. Takže jednotlivé vědomosti si čtenář může snadno propojit do přehledného celku, který má hlavu a patu. I když jde o objemný počet zajímavých položek. Mnohá sdělení a inspirace pocházejí nejen z odborné relevantní literatury, jíž je text bohatě sycen, ale i z osobních sdělení předních protagonistů zmíněného přístupu. Právě ty si osobně cením, jelikož sama ráda využívám prostoru v dialogu s těmito lidi, tehdy pro mě totiž vznikají kouzelně užitečná uvědomění. Další sdílení těchto poznatků může obohatit a inspirovat i jiné lidi. Cením si proto velmi, že autoři nabízejí i tyto soukromé zdroje poznání. Taky oceňuji, že návrhy, podněty a inspirace jsou v knize podloženy konkrétními příklady. Tudíž je čtenáři ponechán prostor pro vlastní pochopení a interpretaci vědomostí uvedených v textu a rovněž autoři nabízejí zužitkování vědomosti formou konkrétní aplikace v praxi, jak byly použity v reálním rozhovoru s klientem dle jejich zkušenosti. Jednotlivé „nástroje“, které autoři předkládají, jsou vysvětleny jednoduše a prakticky a, co je velmi přínosné, zejména pro čtenáře, pro které je téma nové, zcela jasně vysvětlují, proč je v konkrétní situaci užitečné ten který nástroj využít. Co je konkrétně jeho přínosem pro klienta, pro proces či sebereflexi kouče a z jakého důvodu autoři doporučují se vydat právě oním směrem. Vědomosti a nabízená doporučení jsou tak zasazeny do kontextu a z čtenáře se nestává „odborník na baterky“, který se něco zpaměti naučil a neví, proč dělá právě teď to, co dělá.
Mám ráda knihy, které jsou prosty zbytečného balastu a opakování již zmíněného pořád dokola. Knihy, které jsou hutné, ani jedna věta v nich není nazbyt, přitom srozumitelné a navzdory komplexnosti témat napsány jednoduše. A tohle je přesně taková knížka. Pro mne je radost ji číst.
Autoři přehledně předkládají 50 klíčů. A já tam vnímám ještě dva, mezi řádky, které bych ráda pojmenovala explicitně, protože si to podle mě zaslouží. Ty dva klíče jsou duše klienta a duše kouče či terapeuta. Tomu prvnímu zcela věřím, že je tím nejsprávnějším nástrojem. Ten druhý je užitečné pečlivě reflektovat, čistit a užívat s dvojím respektem. S respektem ke klientovi a s respektem k sobě samotnému. V této souvislosti si osobně velmi cením, že publikace nabízí zcela konkrétní vodítka k tomu, jak profesionál může reflektovat svou mysl, než vyřkne cokoliv směrem ke klientovi i poté.
Chci dodat ještě jednu věc. Dle mého názoru ten nejkvalitnější učitel se vyznačuje pár nezbytnými charakteristikami: 1. Široké teoreticko-praktické vědomosti neustále rozšiřuje a prohlubuje, v interakci s těmi nejlepšími kolegy z celého světa a pořád zůstává zvídavý a otevřený dalším a novým pohledům 2. Složité umí podat jednoduše, 3. Teorii má protavenou v praktické zkušenosti, 4. Poznatky rozumu mu sestoupali do srdce, 5. Je štědrý v odevzdávání svého know-how, protože věří, že vědomosti mají cenu pouze tehdy, jsou-li recyklovány a sdíleny a slouží-li lidem, 6. Má svého studenta rád a respektuje jeho způsob porozumění, 7. Nešetří oceněním a povzbuzením a má smysl pro humor i sebeironii a 8. od svého žáka (či klienta) je připraven se učit. Dle mé osobní zkušenosti Leoš s Pavlem stejně jako jejich týmoví kolegové, takovými učiteli, profesionály, autory a lidmi jsou. Jak lépe a srozumitelněji doporučit jejich výtvor?
Přeji hezké a inspirativní čtení a rovněž zážitek dobrodružství v otevírání vlastní mysli.
Mgr. Katarína Bradáč
www.katarinabradac.cz
Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál