Druhé vydání tohoto obsáhlého díla svědčí o jeho stálé potřebnosti, nejen pro klinické psychology, neboť v něm mohou najít mnoho cenných poučení i    psychologové specializovaní na jiné obory, zejména pak na ontogenetickou psychologii a to i když se v úvodu tohoto díla praví, že jeho záměrem bylo    poskytnout „čtenářům (a to hlavně psychologům) přehled dostupného a u nás používaného instrumentária“, neboť: „V naší psychologické literatuře dosud    setrvávala absence samostatného textu, který by pojednával o dětských diagnostických metodách, podával jejich popis, přehled a možnosti jejich využití“.Kniha také v kategorii psychodiagnostiky doplňuje významné dílo brněnského profesora psychologie Mojmíra Svobody    Psychologická diagnostika dospělých, vydané rovněž nakl. Portál 1999.
    Obsahově velmi bohatá kniha začíná kapitolou o metodologických otázkách psychodiagnostiky, diagnostické metody a diagnostické činnosti, v níž prof. Svoboda    precizně rozlišuje výše uvedené pojmy a psychodiagnostické vyšetření jako zastřešující koncept pak chápe jako „proces získávání relevantních údajů o    psychických jevech člověka tím nejobjektivnějším a nejspolehlivějším a vědecky platným způsobem, který dovoluje jejich adekvátní hodnocení a interpretaci    ve formě nálezu“. Následuje pojednání o pychometrických vlastnostech psychodiagnostických metod (jako jsou standardizace, validita a další), dále pokračuje    cenným nástinem vývoje psychologické diagnostiky, zvláštnosti dětské diagnostiky a klasifikace psycho- diagnostických metod. To je důležitý    teoreticko-metodologický úvod, po němž následuje, podle dané klasifikace, podrobný přehled psychodiagnostických metod v tomto pořadí: klinické metody    (např. pozorování a další), testové metody (např. inteligenční testy, testy specifických schopností, projektivní metody a další). Další část knihy tvoří    problematika speciálních otázek dětské diagnostiky, v níž jde o psychické poruchy dětí a dospívajících (např. inteligence, řeči, motoriky, psychosomatické    poruchy, neurotické a emoční poruchy, diagnostiku školní zralosti, specifické poruchy chování a další). Jsou zde však zařazena také témata poradenství pro    volbu povolání, sociální vztahy adaptace a deprivace, rodinná a forenzní diagnostika. Poslední část knihy je věnována psychologické dokumentaci a    psychologickému nálezu (obsahové a formální zásady pro psaní nálezů s uvedením příkladu příslušného formuláře). Kniha je ukončena slovníčkem a užitečným    rejstříkem testů.
    Recenzované dílo, srovnatelné s reprezentativními cizojazyčnými publikacemi, je nepochybně vynikající vizitkou české psychodiagnostiky, která klade důraz    také na pevné teoretické a metodologické základy svého oboru.
    Milan Nakonečný
    Recenze zpracována pro nakladatelství Portál