Psychodiagnostika v řízení lidských zdrojů

Tištěná kniha (2019)

0 % 5 recenzí

84 Kč

99 Kč −15 %, ušetříte 15 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2019)

Autor
Lisá, Elena
Překladatel
Hubáčková, Tereza
Počet stran
160
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2019
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
12602701
EAN
9788026214724
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1472-4
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Publikace je určená pracovníkům v oblasti lidských zdrojů, manažerům, psychologům, učitelům a studentům psychologie. Shrnuje nejnovější vědecké poznatky v oblasti psychologické diagnostiky lidských zdrojů se zaměřením na výběr a rozvoj a transformuje je do potřeb praxe. Na rozdíl od jiných knih na toto téma se nesoustředí na popis konkrétních psychodiagnostických metod, ale spíše na všeobecné praktické otázky aplikace a interpretace metod. Popisuje, jak se vyhodnocují výsledky psychologických testů, a upozorňuje na různé okolnosti, které ovlivňují hodnocení, takže s pomocí knihy diagnostiku realizuje i začátečník. Ukazuje, kde všude jsou diagnostické metody přínosné a za jakých okolností z nich dostaneme maximum. Přináší rovněž kapitoly o nestandardních metodách. Zabývá se testováním inteligence, řídícího úsudku, temperamentu, psychologických typů a také temných stránek osobnosti. Doc. Mgr. Elena Lisá, Ph.D., přednáší psychodiagnostiku dospělých na fakultě psychologie Panevropské vysoké školy v Bratislavě. Na pozici konzultanta a HR manažera získala praktické zkušenosti s přípravou výběrových řízení, plánem rozvoje pracovníků a realizací dalších projektů v oblasti lidských zdrojů.

O autorovi

Lisá, Elena

Recenze (5)

  • Autor recenze Mgr. et Mgr. Eva Martináková, Datum 29. 5. 2019

    https://www.online-psycholog.com/l/psychodiagnostika-v-rizeni-lidskych-zdroju-elena-lisa/

    Autorka knihy Elena Lisá vystudovala psychologii v Trnavě, kde získala titul PhD. Poté působila na Fakultě sociálních a ekonomických věd UK, na níž v roce 2010 úspěšně habilitovala a od roku 2012 je vysokoškolskou pedagožkou na psychologické fakultě Panevropské vysoké školy v Bratislavě, kde přednáší mimo jiné Psychologii osobnosti, Psychodiagnostiku dospělých a Výcvik diagnostických zručností. Díky práci konzultanta a HR manažera získala řadu praktických zkušeností v oblasti přípravy a realizace výběrových řízení, i v oblasti rozvoje pracovníků a pracovních kolektivů, jež se projevily spolu s velmi dobrým teoretickým základem v její knížce Psychodiagnostika v řízení lidských zdrojů.

    V úvodu této publikace je vyjádřena myšlenka, že by kniha mohla být využita jako učebnice pro studenty vysokých škol v oboru psychologie a v příbuzných studijních oborech a já k tomu dodávám, že jde skutečně o velmi přehlednou a mimořádně čtivou publikaci. Je výjimečná zvláště z toho důvodu, že je psána velmi srozumitelně, čerpá z mnoha výzkumů z oblasti psychodiagnostiky, psychologie práce i psychologie osobnosti a přitom je až neuvěřitelně prakticky orientovaná. Na 140 stranách je čtenář v šesti kapitolách seznámen nejprve s historií pracovní a organizační psychodiagnostiky, s celým procesem psychodiagnostiky od vytýčení cíle, přes výběr metod, administraci, vyhodnocování a interpretaci výsledků až po zprávu z psychologického hodnocení.

    V první kapitole, nazvané jednoduše a stručně Psychodiagnostika, jsou zajímavé kupříkladu nejnovější informace týkající se počítačové administrace testů, či využití smartphonů při diagnostice, protože výzkumy ukazují, že pro tyto formy administrace je třeba vytvářet zvláštní normy. Pozornost je v této kapitole věnována i tomu, jaké náležitosti by měl mít informovaný souhlas, samotnému průběhu testování, a to včetně zajištění pomůcek, testovací místnosti či vlivu napomenutí ze strany administrátora na výsledky testované osoby. Velmi podrobně je zde popsáno, jak postupovat při sestavování zprávy z psychologického hodnocení – jaké údaje uvést, jak výsledky interpretovat a formulovat, na co si dát pozor, jak vyvážit počet silných a slabých stránek apod.

    V druhé kapitole se autorka zaměřuje na psychometrické podmínky, objektivitu, reliabilitu a validitu psychometrických metod, na užitečnost testu a také na psychometrické zásady interpretace výsledků. Pozornost je věnována normám a různým způsobům vyjádření výsledků (z skóre, T skóre, steny, staniny, percentily apod.).

    Třetí část se zabývá účelem a podmínkami psychologického hodnocení, zaměřuje se na to, jaká kombinace prediktorů pomůže odhadnout budoucí pracovní výkon a nasazení testovaného pracovníka, přičemž za hlavní a nejvalidnější prediktory pracovního výkonu považuje obecnou inteligenci, pracovní zkušenosti a rys svědomitosti. Věnuje se zde také tomu, jaký druh výkonu vlastně chce zadavatel zkoumat či predikovat a výběru konkrétních vhodných metod pro jednotlivé druhy, včetně poukázání na ty metody, které se ve výzkumu k predikci budoucího výkonu neosvědčily.

    Ve čtvrté, hlavní části knihy, jsou podrobněji rozebrány různé metody psychologického hodnocení vhodné pro výběr a rozvoj zaměstnanců, mezi něž patří např. rozhovor, pozorování, jsou zde zmíněna úskalí získávání reference při výběrovém řízení s konkrétními tipy pro praxi, seznámíme se s využitím testů kognitivních schopností i nejnovějšími poznatky o psychologii osobnosti. Tato kapitola může sloužit jako velmi konkrétní a praktický návod, jaké metody vybírat, chceme-li co nejpřesněji predikovat příští výkon zaměstnance. Autorka se zde velmi podrobně věnuje osobnosti, zjišťování osobnostních vlastností i komplikacím spojeným s předstíráním žádoucích vlastností při výběrovém procesu. Najdeme zde pět principů dobrého rozhovoru včetně vhodného formátu rozhovorů pro různé účely, konkrétní otázky použitelné v rámci přijímacího rozhovoru (včetně seznamu otázek nevhodných) a praktické tipy pro to, jak rozhovory připravit, vést, vyhodnocovat a na jaká zkreslení či chyby si dát pozor. Tato část knihy je velmi zajímavá, protože je plná mnoha praktických zkušeností týkajících se toho, jak výrazně a v jakém směru zkreslují hodnocení rozhovoru osoby, které jej vedou, ale seznámíme se v ní i s mnoha praktickými poznatky týkajícími se dalších využitelných metod. Velmi zajímavá je část věnovaná testování osobnostních rysů, včetně tzv. „temné stránky osobnosti“ (machiavellismus, narcismus, psychopatie).

    V páté kapitole se autorka na třech stránkách krátce věnuje nejnovějším trendům v oblasti psychodiagnostiky a v závěru publikace předkládá čtenářům ukázky různých zpráv z psychologického hodnocení jak pro účely výběrového řízení, tak i pro účely development centra či personálního auditu, což má opět velký praktický přínos.

    Publikace Psychodiagnostika v řízení lidských zdrojů je velmi dobře a srozumitelně napsanou knihou, u níž hodnotím kladně četné odkazy na starší i nová výzkumná zjištění v oblasti pracovní a organizační psychodiagnostiky (jinými slovy teoretická východiska, na nichž autorka staví), ale za jejíž největší přínos považuji její praktičnost, konkrétní tipy, přehledné tabulky, příklady zpráv, návody, jak testování naplánovat, připravit, provést, vyhodnotit i jak sdělovat výsledky. Doporučila bych ji nejen studentům psychologie, ale i manažerům, supervizorům a specialistům na lidské zdroje. Jde o knihu, která je využitelná jako praktická příručka pro všechny pracovníky v oblasti lidských zdrojů

    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Kristina Sarisová, konzultantka Datum 27. 5. 2019

    Autorka podává ucelený a názorně popsaný přehled využití psychodiagnostiky v řízení lidských zdrojů. Její styl je srozumitelný, jasný, logicky navazuje a rovněž poskytuje příklady pro snadnější pochopení. Opírá se o řadu zdrojů, informace dává do souvislostí. Nezabývá se nepotřebnými detaily, přesto však vystihuje podstatu věci.

    Nejprve zasazuje do kontextu téma psychodiagnostiky jako takové, zmiňuje její historické pozadí. Dále se věnuje samotnému procesu psychodiagnostiky, kde popisuje jeho jednotlivé fáze. Zmiňuje aktuální trend v testování formou smartphonů, jeho výhody a rizika. Navazuje psychometrickými podmínkami vztaženými k personální praxi. Zabývá se podmínkami testování pro osoby znevýhodněné například dyslexií nebo osoby s cizím mateřským jazykem. V rámci kapitoly o interpretaci srozumitelně vysvětluje problematiku norem.

    V části knihy věnované účelu psychologického hodnocení se podrobněji zabývá jeho aplikací v rámci náboru a rozvoje pracovníků. Poskytuje přehled doporučovaných testů vhodných pro pokrytí obou těchto potřeb.

    Také se věnuje různým vlivům, které mohou ovlivnit nestandardní metody výběru, jako je například běžně používaný rozhovor nebo pozorování. Zdůrazňuje potřebu důkladného proškolení pracovníků, kteří tyto metody používají v praxi. Na závěr knihy autorka uvádí tři ilustrativní výstupy v podobě závěrečných zpráv, které mohou být čtenáři inspirací pro jeho praxi.

    Jako celek působí kniha srozumitelným dojmem, podává přehledné shrnutí o oblasti psychodiagnostiky v rámci personální praxe. Autorka propojuje své zkušenosti s výsledky řady výzkumů, teorii doplňuje názornými příklady. Kniha může být vhodným nástrojem pro personalisty (zejména se zaměřením na nábor a rozvoj), kteří se chtějí na poli psychodiagnostiky lépe orientovat a pochopit její principy. Rovněž může být dobrým zdrojem čerpání informací pro studenty psychologie či personalistiky.

    autor recenze: Kristina Sarisová, konzultantka,
    www.tcconline.cz
    Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál
    Přečíst celou recenzi Zavřít