Vánoční výprodej: sleva 30 % na knihy z Portálu!

Psychologie Atkinsonové a Hilgarda

Tištěná kniha (2012)

0 % 3 recenze

1 749 Kč

2 499 Kč −30 %, ušetříte 750 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2012)

Překladatel
Antonínová, Hana
Počet stran
888
Vazba
Vázaná
Rok vydání
2012
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
21109301
EAN
9788026200833
Nakladatelství
Portál
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Přepracované vydání jedné z nejužívanějších učebnic psychologie na světě. podává ucelený přehled nejdůležitějších psychologických poznatků a nových výsledků výzkumů, přičemž kombinuje vědecký přístup se srozumitelným jazykem. Autoři zdůrazňují propojenost psychologického a biologického bádání. V knize jsou pokryty hlavní oblasti psychologie:
  • historie a metodologie oboru
  • neurobiologické základy lidského chování
  • kognitivní psychologie
  • emoce a motivace
  • psychologie osobnosti
  • psychický vývoj
  • sociální chování
  • psychopatologie
  • psychoterapie
  • Text je doplněn množstvím schémat, fotografií a grafů. Vede čtenáře k utváření vlastních názorů a umožňuje důkladné opakování získaných poznatků. V Portálu rovněž vyšly Testy k Psychologii Atkinsonové a Hilgarda (2011) od Johna G. Carltona, obsahující testové otázky a úkoly k procvičení nesmírného množství dat této učebnice. Kniha vychází v novém českém překladu. Ten měl za předlohu patnácté anglické vydání, které bylo důkladně přepracováno a aktualizováno. Kniha je určena vysokoškolským studentům psychologie, učitelství, lékařství a různých sociálních oborů, psychologům, pedagogům, sociálním pracovníkům, zdravotníkům, středoškolákům připravujícím se na studium psychologie a dalším zájemcům o psychologii.
    První vydání moderně pojaté učebnice psychologie připravil Ernest Hilgard, profesor psychologie na Stanfordově univerzitě (USA). Postupně se učebnice stala známou jako dílo editorů Atkinsonové a Hilgarda. Dnes je tato nesmírně úspěšná kniha průběžně aktualizována týmem, který se vydání od vydání mění.

    O autorech

    Hoeksema - S. Nole

    Hoeksema - S. Nole

    Všechny knihy autora

    Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., Wagenaar, W.A.

    Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., Wagenaar, W.A.

    Všechny knihy autora

    Recenze (3)

    • Datum 17. 12. 2013

    • Kniha nazvaná „PSYCHOLOGIE ATKINSONOVÉ A HILGARDA“ je patrně unikátem ve světě učebnic. První vydání z roku 1953(!) napsal americký profesor E. R. Hilgard. Jeho spoluautorkou se pak stala Rita L. Atkinsonová. Ta později převzala hlavní autorství, Hilgard ustoupil do pozadí. Ještě později přešli oba z pozice autorů do názvu knihy, kde vyjadřují kontinuitu velké americké tradice ve výuce psychologie, přičemž „štafetu“ převzali jiní. Hlavními autory posledního, patnáctého přepracovaného vydání (z roku 2009) jsou Susan Nolen-Hoeksema, Barbara L. Fredrickson, Geoff R. Loftus a Willem A. Wagenaar, spolu s „přispěvateli“ Christel Lutzovou a Markem Reinitzem. Nakladatelství Portál vydává tuto knihu už potřetí, poslední české vydání vyšlo před 10 lety.

        Jde o dílo vysoce ambiciózní. Autoři se snaží skloubit srozumitelnost s pedagogickou efektivností a zároveň i s vědeckostí. Odvolávají se na více než dva tisíce odborných publikací, převážně výzkumných studií, ze kterých čerpali; z toho 350 je nových, opírá se o ně až nynější, patnácté vydání. Srozumitelnost je zřejmě dána pedagogickou zkušeností autorů, a také nahromaděnou zkušeností s předcházejícími vydáními, z nichž studovaly již miliony amerických, později i evropských vysokoškoláků. Aby kniha nebyla „příliš americká,“ tedy aby reprezentovala i evropskou psychologii, jsou dva ze současných autorů Evropané a na knize spolupracovalo i dalších 13 evropských recenzentů. Zajímavé je, že nejsou uvedeni autoři jednotlivých kapitol, každý z autorů tedy svým jménem ručí za celý text.

        První dojem, že jde o psychologické kompendium (skoro 2.000 normostran), je mylný. Knihu je skutečně možno číst jako učebnici, a stačí k tomu kvalitní středoškolské vzdělání. Poznatky, jež kniha předkládá, jsou vybrány tak, aby seznámení s nimi zároveň učilo psychologicky myslet. Obrazový materiál, většinou barevný, je bohatý, velmi instruktivní a esteticky působivý. Aniž bych podceňoval kvalitu českých univerzit, doporučil bych každému psychologovi, který si to může dovolit, aby si na knihu udělal týdenní dovolenou a prošel si ji od začátku do konce. Obohatí ho to, zaplní mezery (které se zvětšují s odstupem od pobytu na fakultě), osvěží myšlení a upozorní na souvislosti, které se nám v důsledku specializace snadno ztrácejí. Těm, kdo nejsou profesionálními psychology, ale pro které je psychologie významným pomocným oborem (např. pedagogům a psychiatrům), dodá Atkinsonová-Hilgard solidní, byť nikoli kompletní, přehled po celém spektru „psychologických věd.“

      Pavel Říčan

      Přečíst celou recenzi Zavřít
    • Recenzovaná kniha je úvodem do psychologie a v češtině nyní vyšla již ve třetím vydání. Druhé vydání (též nakladatelství Portál) přišlo u nás na pulty knihkupců v r. 2003. V angličtině máme k dispozici patnáct vydání, prvně kniha spatřila světlo světa v r. 1953 a byla přeložena do řady jazyků, včetně čínštiny a hebrejštiny.

       

      Jedná se o osvědčenou učebnici úvodu do psychologie, tedy prvého přiblížení k velmi rozsáhlé oblasti lidského poznání, která je srovnatelná s lékařskými vědami, proto nám autoři této práce mohou poskytnout jen opravdu základní orientaci v psychologických vědách, avšak co je stejně cenné, seznamují nás se způsobem myšlení dnešní psychologie. A to je důvodem, proč recenzované dílo lze doporučit ke čtení naší lékařské obci, zejména té její části, jež se zajímá o psychosomatickou medicínu, psychoterapii, případně si přeje více porozumět teoretickým základům lékařské psychologie.

       

      Autory této obsáhlé učebnice jsou severoameričtí psychologové – Susan Nolen – Hoeksemaová, Barbara L. Fredricksonová, Geoff Lotus a holandský psycholog Willem A. Wagenaar. Do učebnice dále přispěla Holanďanka Christel Lutzová a Američan Mark Reinitz.

       

      Ve srovnání s posledním českým vydáním knihy z r. 2003 zde nalezneme zejména více poznatků z oblasti kognitivních neurověd, genetické a evoluční teorie osobnosti, přítomno je genderové hledisko a práce je obohacena o více než 350 nových odkazů a informací o aktuálním psychologickém výzkumu. Důraz je položen na poznatky a názory podložené empirickým výzkumem.

       

      Učebnice je rozdělena do osmnácti kapitol a dodatku, seznamujícího nás ve zkratce s některými statistickými metodami a měřením v psychologii. Kapitoly mají jednotné členění, každá začíná názorným příkladem ilustrujícím problematiku v ní obsaženou, závěrem nalezneme shrnutí obsahu, aktualizované internetové stránky, klíčové pojmy a část týkající se nových oblastí psychologického výzkumu. Kritické myšlení čtenáře je rozvíjeno otázkami rozvíjejícími kritické myšlení a příspěvky vždy dvou autorů, jejichž názory na určitou problematiku jsou právě opačné.

       

      Kniha sestává z těchto kapitol:

      1. Předmět psychologie – Předmět studia psychologie, Historické základy psychologie, Moderní psychologické přístupy, Jak se provádí psychologický výzkum, ad.

      2. Biologické základy psychologie – Studium biologických základů psychologie, Neurony, základní stavební kameny nervové soustavy, Uspořádání mozku, Autonomní nervová soustava, Endokrinní soustava, Evoluce, geny a chování, ad.

      3. Psychický vývoj – Dědičnost a prostředí, Schopnosti novorozence, Kognitivní vývoj v dětství, Osobnostní a sociální vývoj, Vývoj v adolescenci, ad.

      4. Senzorické procesy – Charakteristika smyslových orgánů, Zrak, Sluch, Ostatní smysly, ad.

      5. Vnímání – K čemu slouží vnímání?, Pozornost, Lokalizace, Rozpoznávání, Abstrakce, Percepční konstanty, Dělba práce v mozku, Vývoj vnímání, ad.

      6. Vědomí - Aspekty vědomí, Spánek a sny, Meditace, Hypnóza, Psychoaktivní látky, Fenomény psí, ad.

      7. Učení a podmiňování – Přístupy k učení, Klasické podmiňování, Instrumentální podmiňování, Učení a poznávání, Učení a mozek, Učení a motivace, ad.

      8. Paměť – Tři důležité rozdíly, Senzorická paměť, Pracovní paměť, Dlouhodobá paměť, Implicitní paměť, Konstruktivní paměť, Zlepšování paměti, ad.

      9. Myšlení a jazyk – Jazyk a komunikace, Vývoj jazyka, Pojmy a kategorizace: základní stavební kameny myšlení, Usuzování, Imaginativní myšlení, Myšlení v praxi: řešení problémů, ad.

      10. Motivace – Pudy a homeostáza, Incentivní motivace a odměna, Hlad, příjem potravy a jeho poruchy, Gender a sexualita, ad.

      11. Emoce – Složky emocí, Kognitivní hodnocení a emoce, Subjektivní prožitky a emoce, Tendence myslet a jednat v souvislosti s emocemi, Tělesné změny a emoce, Výraz obličeje a emoce, Reakce na emoci: emoční regulace, Emoce, gender a kultura, Agrese, ad.

      12. Inteligence – Posuzování intelektových schopností, Soudobé teorie inteligence, Dědičnost a inteligence, Emoční inteligence, Mentální retardace, ad.

      13. Osobnost – Diagnostika osobnosti, Psychoanalytický přístup, Behaviorální přístup, Kognitivní přístup, Humanistický přístup, Evoluční přístup, Dědičné aspekty osobnosti, ad.

      14. Stres, zdraví a zvládání – Typické znaky stresových událostí, Psychické reakce na stres, Fyziologické reakce na stres, Psychologické faktory stresových reakcí, Dovednosti zvládání stresu, Zvládání stresu, ad.

      15. Psychopatologie – Definice abnormality, Úzkostné poruchy, Poruchy nálady, Schizofrenie, Poruchy osobnosti, Pervazivní vývojové poruchy, ad.

      16. Terapie mentálních poruch – Historický vývoj, Techniky psychoterapie, Biologická terapie, Péče o duševní zdraví, ad.

      17. Sociální vliv – Přítomnost druhých, Vyhovění a poslušnost, Internalizace, Skupinová interakce, ad.

      18. Sociální kognice – Utváření dojmu, Postoje, Interpersonální přitažlivost, ad.

      Dodatek : statistické metody a měření – Deskriptivní statistika, Statistická indukce, Koeficient korelace, ad.

      Závěrem této rozsáhlé učebnice psychologie je slovník pojmů, seznam literatury, a co je důležité – seznam literárních zdrojů, které byly přeloženy do češtiny, nebo slovenštiny. Dále zde nalezneme jmenný a věcný rejstřík. Celá kniha pak končí didaktickými testy – jsou zde odkazy na strany současného vydání, neboť tyto testy byly publikovány v nakladatelství Portál v samostatném vydání r. 2003 a lze si je též stáhnout z internetu.

       

      Recenzovaná učebnice je didakticky výborně propracovaná a je radost ji listovat, číst, případně z ní studovat. Zkušenost patnácti vydání se nezapře. Napsána je zcela srozumitelně, čtivě, obsahuje velké množství osvětlujících příkladů, fotografií, grafů, atd. Vysoká odborná úroveň je samozřejmostí.

       

      Z velkého množství pro lékaře zajímavých (a často i překvapujících) zjištění vybírám jako ukázku následující poznatky a souvislosti. Největší dopad na zdravotní stav obyvatelstva začíná mít internet. Milióny lidí získává denně zdravotní informace (jejíž kvalita je opravdu různorodá, často pochybná). Tyto informace mění chování obyvatelstva žádoucím, ale i nežádoucím směrem – o čemž se i u nás běžně přesvědčují lékaři v klinické praxi. Bylo také zjištěno, a to je pozitivní konstatování, že internet přispívá k šíření kognitivně behaviorální terapie depresí v rozvojových zemích, kde nemocní lidé prakticky nemají přístup k odborné psychoterapeutické péči. Zajímavý je i poznatek, zjištěný na vzorku cca. 30 000 osob v 52 zemích, že asi třetina rizika vzniku srdečních chorob souvisí se stresujícím charakterem prostředí, v němž lidé žijí. Kupříkladu vykonávají náročnou práci, přičemž tuto situaci nemají pod kontrolou, vlivy jsou pro ně nevypočitatelné a jimi neovlivnitelné. Pozornost zasluhují i výzkumy dokládající význam psychoneuroimunologie a psychologické péče o nemocné rakovinou, jejíž užití prokazatelně a signifikantně prodlužuje u některých skupin nemocných rakovinou délku jejich přežití.

       

      Recenzovaná učebnice úvodu do psychologie je reprezentativní publikací, kterou lze jednoznačně doporučit pozornosti lékařské obci i studentům medicíny. Je tomu proto, že obohacuje lékařovo poznání a porozumění lidské, psychosociální dimenze pacientů – ale i jeho samého.

      prof. PhDr. Jan Vymětal
      Ústav pro humanitní studia v lékařství
      1. lékařská fakulta UK v Praze
      Karlovo nám. 40
      128 00 Praha 2

      Přečíst celou recenzi Zavřít