Jméno Viktor Lechta je v oblasti logopedie pojmem. Tento renomovaný slovenský logoped vydává spolu s kolektivem autorů vysoce odborný a informacemi nabitý text a to publikaci s názvem Terapie narušené komunikační schopnosti. Ta se v deseti kapitolách věnuje jednotlivým problémům v komunikaci, takzvaným narušeným komunikačním schopnostem, jež byly popsány a definovány v Portálem vydané (2003) odborné publikaci Diagnostika narušené komunikační schopnosti, na kterou kniha navazuje.
Celou knihu spojuje paralelní snaha postupovat v souladu s aktuálními logopedickými trendy, zprostředkovává informace veskrze promyšleně a systematicky. Tak, jak již v úvodu Viktor Lechta předesílá, „logopedickou terapii nechápe jako obyčejnou sbírku instrukcí k eliminaci narušené komunikační schopnosti, ale jako cílevědomou činnost vycházející z určitých teoretických východisek a terapeutických koncepcí. Takto koncipovaná terapie není činností na bázi pokusu a omylu, ale promyšlenou, programovou, plánovitou aktivitou.“.
V prvních dvou kapitolách nám publikace otvírá pohled do teoretické oblasti, a to na metody a techniky logopedické terapie jako takové, zaobírá se principy a cíli logopedické intervence, zamýšlí se nad trendy vývoje současné logopedické péče i nad prolínáním se s jednotlivými stupni logopedické prevence. Podrobně jsou vymezeny metody a cíle terapie narušené komunikační schopnosti, terapeutické strategie i postupy, které může logoped při práci využívat.
Zbývající kapitoly se věnují již plně jednotlivým typům narušené komunikační schopnosti. Ty jsou nejdříve odborně vymezeny a klasifikovány, následně se text zabývá konkrétními terapeutickými postupy. U jednotlivých řečových poruch se čtenář seznamuje s historickými terapeutickými postupy u daných komunikačních problémů, především je však text zaměřen na aktuální terapeutické trendy.
Publikace se věnuje terapii palatolálie, poruch hlasu, dyslálie, afázie, rovněž i koktavosti, dysartrie, breptavosti a terapii při specifických poruchách učení. Autoři předpokládají angažovanost čtenáře v oboru, texty jsou velmi odborné, staví na skutečnosti, že je čtenář s problematikou oboru dobře obeznámen, nebo se prostřednictvím knihy seznamuje. Text může totiž velmi dobře posloužit jako studijní materiál pro obor logopedie i další příbuzné, související vysokoškolské obory.
Oceňuji podrobný rejstřík, který usnadňuje orientaci ve více jak třísetpadesátistránkové knize. Při obsažnosti textu nepřekvapí na závěr uvedený obšírný seznam použité literatury nejenom se jmény českých a slovenských autorů, ale bohatě zahrnující rovněž zahraniční odborné texty a publikace.
Cílem Terapie narušené komunikační schopnosti je nabídnout čtenářům vyzkoušené a osvědčené postupy v péči o jedince s nejfrekventovanějšími druhy narušené komunikační schopnosti. Chce se podělit o funkční terapeutické metody a tipy, jak s těmito jedinci adekvátně a efektivně pracovat. Věřím, že se tato publikace svou obsáhlostí a odborností řadí mezi základní literaturu všech, kteří se v logopedii a příbuzných oborech angažují.
Markéta Boťánková, logopedka
Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál