Dva naši významní odborníci, Stanislav Štech, profesor psychologie na Univerzitě Karlově a Jana Zapletalová, bývalá ředitelka Institutu pedagogicko -psychologického poradenství s vlastní dlouholetou zkušeností z práce školního psychologa, spojili své síly a kompetence k napsání publikace, která je v našich podmínkách opravdu prvním vážným pokusem představit obor školní psychologie.
Postavení školních psychologů je v České republice právně zakotveno teprve od roku 2005, ale školní psychologové pracovali na školách již dříve v různě definovaném profesním zařazení. V roce 1994 byla totiž založena Asociace školní psychologie Slovenské a České republiky, která se po určitých peripetiích udržela i po rozdělení státu (v současnosti fungují dvě samostatné sekce), a která je také členem mezinárodní společnosti ISPA. K dnešnímu dni, podle autorů, pracuje ve školách okolo 350 psychologů a jejich počet roste, resp. zvyšuje se jejich potřeba a naléhání ředitelů škol na jejich pravidelné a stále působení ve škole. Rozvoj teorie a praxe oboru je tak jedním z úkolů, který autoři publikace definují jako nezbytný z hlediska budoucnosti školní psychologie u nás.
Pro lepší pochopení současného stavu jsou hned zpočátku zařazeny kapitoly o historii školní psychologie, postavení školního psychologa a určitý souhrn dosavadních zkušenosti ze zahraničí. Výzkumy provedené v zahraničí ukazují na různé modely školní psychologie a jejich fungování v kontextu tradic poradenských služeb. První výzkumné projekty popsaly také situaci mezi školními psychology v ČR a SR. Na jejich základě se dozvídáme významné informace o vymezení profesního postavení, nečastějších činnostech a dilematech, které tato profese přináší. Ale také o podobách práce školního psychologa v rámci psychologických služeb, zejména o propojení a rozdílech práce vykonávané psychology v pedagogicko- psychologické poradně, případně v dalších institucích.
Dosavadní zkušenosti z praktické práce na školách nebo z výzkumu pomohly odkrýt kritická místa oboru. První definují autoři jako ambivalentní spojení se školou. Těsné spojení se školou, edukací a významem školy a vzdělání pro učitele, rodiče a děti je právě tím hlavním důvodem, proč se školní psychologie prosazuje a nejspíš našla již své stabilní místo v našem školním systému. Každodenní vztah na mnoha úrovních však vytváří jistá dilemata cílů školního psychologa vzhledem k cílům školy, podobně funguje také provázání na další školní profese (zejména učitele, rodiče, ředitele, poradenské instituce).
Dalším kritickým místem je model práce, který vytváří odlišné fungování školního psychologa v praxi, např. právě ve srovnání s psychologem v jiné instituci. Především se ve škole rozšiřuje definování klientů. Klientem jsou děti nebo učitelé, případně i rodiče definičně ve smyslu kolektivu třídy nebo učitelského sboru, případně cílů práce, které škola produkuje (učení žáků, didaktické postupy učitelů, školní třída jako celek). Klienti a jejich problémy mohou být vymezeni jinak, v kontextu různé pojaté školní existence, nikoliv jako izolovaný problém klinické situace jednotlivce.
To vše současně vede k obohacení technik a metod práce. Právě to nás ovšem vrací zpět k problému vymezení role, činností a přínosů školního psychologa, jiných, než jak je známe z dalších poradenských institucí - intervence přímo ve škole (a to i intervence nepřímé), mediace problémů a důraz na prevenci. Tato část publikace ukazuje, jakou udělali autoři velkou pojmovou práci, která teorii oboru školní psychologie zdařile konstituuje.
Druhá část publikace otevírá další podstatný pohled, je úvodem do profese školního psychologa u nás. Zde autoři vyzdvihují jednotlivá témata, významná místa profese. První v řadě je především působení psychologa ve vztahové síti školy. Odhaluje problémy člověka vrženého do terénu samostatně, mezi školní profese déle a přesněji definované, které však odkrývají tolik problémů k řešení, i řadu nejasnosti. Role nenápadné intervence, mediátora nebo vyjednavače jsou velmi citlivé, ale obtížné pro vysvětlení efektů a cílů, i hodnocení ze strany dalších aktérů.
Vztahové problémy řeší kapitola „Kritická místa ve vztahové síti školního psychologa“. Tato část vymezuje praxí a zkušeností autorů ověřená témata. Jsou to témata závažná, protože je běžné v práci psychologa v jiných institucích nenacházíme. Jako příklad můžeme jmenovat důležité otázky okolo nejasného očekávání školního prostředí, zejména vedení školy od práce psychologa a možnosti jejich domluvy, vyjednávání zakázky, splnění úkolů, komunikace. Dalším momentem je velmi citlivá práce s učiteli, které je věnována velká pozornost, práce se žáky a jejich učebními strategiemi a postupy, která nebývá běžným obsahem práce ani v poradně, ani v jiné poradenské instituci. Tyto kapitoly jsou velmi důležité pro pochopení profese školního psychologa. Poskytnou začínajícím psychologům ucelenou představu o jeho možnostech, ale mohou pomoci i ředitelům nebo učitelům v pochopení specifik jeho práce a tím také možných přínosů pro školu jako celek.
Na závěr jsou vymezena specifika psychologické práce ve škole, jako jsou organizace, vyšetření, psaní zpráv, seznamování s výsledky a doprovodné etické otázky. Nováčky v profesi osloví přílohy, kde naleznou příslušné zákonné normy, etický kodex, náplň práce školního psychologa v různých oblastech a další důležité informace.
Doporučit můžeme publikaci nejen psychologům, ale i dalším pracovníkům ve školství, případně široké pedagogické veřejnosti.
PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
recenze zpracována pro Portál s.r.o.