Vnitřní svět traumatu

Tištěná kniha (2011)

0 % 1 recenze

254 Kč

299 Kč −15 %, ušetříte 45 Kč

Rozebráno

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2011)

Překladatel
Müller, Ivo
Edice
Spektrum
Počet stran
344
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2011
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
13307301
EAN
9788073678777
Nakladatelství
Portál
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

V knize se autor zabývá obrazy, jež se často objevují ve snech a fantaziích lidí, kteří prošli traumatickými životními okolnostmi. Poukazuje na skutečnost, že právě obrazy, které měly zprvu ochranný charakter, se mohou stát destruktivními a přispívat k prohlubování traumatu postižené osoby. Autor pracuje s bohatým klinickým materiálem, věnuje zvláštní pozornost problémům závislosti, psychosomatických poruch a disociace a přístupu k nim. Spojuje jungovské pojetí traumatu se současnou teorií objektních vztahů a teorií disociace. Ukazuje rovněž, jak porozumění univerzální řeči snů, mýtů a pohádek může osvětlit přístup k pacientům s traumatickými životními zkušenostmi a dát nové podněty k práci s nimi. Donald Kalshed je psychoanalytik, působí v soukromé praxi a vyučuje na institutu C. G. Junga v New Yorku.

O autorovi

Kalsched, Donald

Recenze (1)

  • Trauma (psychické zranění) patří nepochybně k nejhorším zážitkům, které mohou člověka potkat a nežádoucím způsobem poznamenat celý jeho příští duševní vývoj. Autor, který je označován za psychoanalytika, provází čtenáře dramatickým světem vnitřního zpracovávání traumatu a možnými alternativami jeho psychických důsledků. Vychází, jak píše, z Freudova a Jungova pojetí traumatu, ale současně je dále rozpracovává. Své pojetí důsledků traumat, utrpěných zejména v ranném dětství, opírá o množství klinického materiálu. Co kniha obsahuje, formuluje sám její autor: „Tato kniha je o vnitřním světě traumatu, tak jak se mi odkryl ve snech, fantaziích a mezilidských zápasech pacientů zapojených do psychoanalytického procesu“. Tomuto vnitřnímu světu traumatu přisuzuje „ďábelskou podobu“ a „démoničnost“ a jde tu skutečně obvykle o téma jakéhosi vnitřního imaginárního inferna i když na základě etymologických analýz chápe autor „démonické“ jako okamžiky rozdělného vědomí, „démon ztělesňuje disociační obrany duše“ a slovo „ďábelský“ odvozuje z řec. slovesa „rozhodit“. Poukazuje tím na dialektickou podstatu vnitřní dynamické obrany proti traumatu, na disociaci a sjednocení, jimiž „duše vnitřně reaguje na zdrcující životní události“. Existují prožitky takové úzkosti, že, že „hrozí úplným zničením lidské osobnosti, destrukcí lidského ducha“. Proti destruktivním zážitkům v ranném dětství, „kdy se ještě neustavilo koherentní ego a jeho obrany“, vstupuje do hry obrana ve formě nevědomých imaginací, které jsou také označovány jako „disociace“ a jinak. V důsledku traumatu duše produkuje „mytopoetické fantazijní obrazy“ (C.G. Jung), často plné krutostí a agrese; vnitřní svět traumatu se někdy promítá v pohádkách a jeho podstata byla interpretována ve vztahu k různým konceptům jako „objektní vztahy“ (D.W. Winnicott), „self-psychologie“ (H. Kohut), „mytopoetický jazyk“ (C.G. Jung). Jak už bylo poznamenáno, „Freudovy a Jungovy prvotní výpravy do vnitřního světa traumatu“ autor naší knihy tvořivě dopracovává a dokládá množstvím klinických případů, které ve smyslu „rozporuplného hlídače“ vnitřní obrany proti důsledkům traumatických zážitků, zajímavě analyzuje.

    Čtenář této knihy se tak má na co těšit: jednak se seznámí s teorií, u nás dosud málo známého psychického vyrovnávání se s důsledky traumatu (např. z incestního sexuálního zneužívání v dětství ) a s mnoha pozoruhodnými případy, z jejichž analýz tato teorie skutečných hlubin lidské duše vychází.

     

    Milan Nakonečný

    Přečíst celou recenzi Zavřít