Vývojová a vztahová terapie dětí

Tištěná kniha (2022)

0 % 5 recenzí

381 Kč

449 Kč −15 %, ušetříte 68 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2022)

Počet stran
264
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2022
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
22311701
EAN
9788026219583
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1958-3
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Dětský psychoterapeut a psychiatr Peter Pöthe shrnuje ve své knize zkušenosti z více než dvacetileté terapeutické práce s dětmi. Opírá se přitom o aktualizované znalosti a praktické zkušenosti s dětskými klienty, jejich rodiči i s odbornými pracovníky v oblasti péče o psychické zdraví dětí. Zaměřil se na přehledné a systematické zpracování psychoterapeutického procesu s dětmi a dospívajícími, jehož cílem je vedle emoční úlevy a ústupu klinických příznaků i nastartování a podpora psychosociálního růstu. Proces je demonstrován na příkladu úryvků z psychoterapie desítek dětí a dospívajících, které emočně strádají a projevují rizikové chování v důsledku zastaveného nebo zpomaleného emočního vývoje. Autor se specificky věnuje podrobnému „technickému“ popisu terapeutického procesu od začátku po jeho ukončování. Detailně zpracovává nejčastější indikace terapie dětí, násilné a rizikové chování, ztrátu rodiče a náhradní rodinnou péči, vývojová a vztahová traumata, stejně jako terapeutickou práci s rodiči. Kniha může sloužit jako učební text v oboru dětské psychoterapie, jehož potřeba se ukazuje zejména v dnešní postcovidové a váleční době. Je určena jak začínajícím, tak i zkušeným dětským psychoterapeutům, speciálním pedagogům, klinickým psychologům, etopedům, sociálním pracovníkům a dalším reprezentantům péče o trpící a ohrožené děti a dospívající.

MUDr. Peter Pöthe je vystudovaný lékař, během studií absolvoval několik odborných stáží na prestižních univerzitách zaměřených na obecnou a dětskou psychiatrii. Na Harvardově univerzitě se zabýval problematikou sexuálně zneužívaných a týraných dětí. Mimo psychoterapeutickou práci s dětmi, dospívajícími a jejich rodiči přednáší na zahraničních a domácích konferencích, na kurzech pro studenty medicíny, psychiatry, psychology, pedagogy, věnuje se veřejné a odborné publikační činnosti, pomáhá traumatizovaným dětem a rodičům v uprchlických táborech a podílí se na tvorbě zákonů na ochranu dětí. V rámci Institutu psychoterapie dětí a rodičů (IPDAR, s.r.o.) organizuje a vede výcviky dětské psychoterapie v České republice a na Slovensku. V Portále vyšla jeho kniha Síla nevysloveného.

O autorovi

Pöthe, Peter

Další knihy autora

Recenze (5)

  • Autor recenze Chensie Ips Datum 12. 10. 2023


    Pöthe, Peter: Vývojová a vztahová terapie dětí - autor recenze: Chensie Ips
    http://www.svet-mezi-radky.cz/2023/05/recenze-vyvojova-vztahova-terapie-deti.html

    Peter Pöthe není na české literární scéně žádným nováčkem. Já sama jsem vám již představovala jeho výtečný titul Síla nevysloveného, která vypráví o psychoterapii dětí a dospívajících. Autor čtenářům předložil dětské příběhy dle skutečnosti a v této publikaci shrnuje zkušenosti ze své více než dvanáctileté praxe s dětmi.

    MUDR. Peter Pöthe se na Harvardu zabýval problematikou sexuálně zneužívaných a týraných dětí a absolvoval několik odborných stáží na dalších prestižních univerzitách, kde se zaměřil na dětskou a obecnou psychiatrii. Organizuje a vede výcviky dětské psychoterapie v Čechách i na Slovensku a pokud chcete znát celý autorův medailonek, doporučuji navštívit stránky nakladatelství Portál, kde se dozvíte opravdu mnohem víc.

    Publikace čítá 261 stran a dělí se na dvě ústřední části. V úvodu se dozvíte, že autor dílo začal psát během pandemie a rovněž se k ní s ohledem na psychologické problémy lidí a dětí vyjadřuje. Mnoho z nás totiž v té době potřebovalo psychickou podporu více než kdy jindy. Pöthe doufá, že četba dopomůže k tomu, aby děti mohly být samy sebou, což je báječná myšlenka. Může se tak zdát, že je Vývojová a vztahová terapie dětí cílená na děti, ale naopak, měl by si ji přečíst zejména dospělí, aby potřebám dětí a dospívajícím porozuměl.

    První část

    • První kontakty s dětským klientem
    • Cíle vývojové a vztahové psychoterapie dítěte
    • Objektivní parametry terapie
    • Terapeutický vztah jako místo psychického růstu
    • Prostředky terapeutického působení
    • Terapeutické konzultace s rodiči a pečovateli
    • Výhradní terapeutické konzultace s rodiči

    První část se dotýká prvních kontaktů s dětskými klienty z pohledu Petera Pöthea. Mnoho z nás očekává logicky představení cílů vývojové a vztahové psychologie dítěte, k nimž se dostává hned ve druhé kapitole. Není to však tak prosté, aby bylo možné vám to zobrazit v jednom odstavci. Jak někteří čtenáři, zabývající se psychologií tuší, jsou cíle vědomé i nevědomé. Šikovné je, že máte možnost prohlédnout si, jak vlastně taková terapie probíhá z úhlu pohledu terapeuta i dítěte.

    Druhá část

    • Vývojový deficit a regrese
    • Agrese a násilné chování dítěte
    • Adolescence
    • Rozvod a rozpad rodičovského páru
    • Náhradní rodinná péče
    • Psychická traumata v dětství

    Druhá část se více zabývá samotným dítětem a situací, do kterých se během svého dospívání může dostat, jako je rozvod či odloučení od rodiče, náhradní péče a obtíže dospívání. První část je naopak zaměřená na terapeuta a jeho malého klienta. Celá publikace však zobrazuje psychoterapii dítěte. Hodně čtenářů ocení, že autor poskytuje i příklady, a to přímo ze života dětí. Jedná se o autentické záznamy psychoterapie. V publikaci jich naleznete pěkné množství, a to pouze ve druhé části. Vždy jsou opatřeny jménem dítěte a jeho roky. Někdy se však pasáž dotýká přímo dítěte, kdy autor začne mluvit o psychoterapii daného dítka a ukazuje na ní potřebné.

    Počin vám představuje znalosti a zkušenosti z praxe Petera Pöthea. Jeho studie má logická fakta, která nebudou cizí čtenářům, jenž se běžně věnují psychologii, zejména dětské psychoterapii. Samozřejmě, pokud se psychologii nevěnujete, bude pro vás obtížnější se v publikaci vyznat, proto bych doporučila titul spíše čtenářům, kteří již nějaké znalosti s tímto oborem mají. Odpovídá tomu totiž i styl psaní, který není ryze odborný, ale naopak čtivý a rozhodně silně zaujme, máte-li o námět zájem. Ovšem nejedná se o oddechovou četbu, samotný námět je dosti závažný a stejně tak poznatky, které Pöthe atraktivně představuje.

    Já mám práci doktora Petera Pöthea velmi ráda. Už první dílo mě uchvátilo. Je vidět, že autor má nejen praktické zkušenosti a znalosti, ale také potřebný soucit a přitom odstup. Takové vcítění oceňuji, zejména když je mi předloženo spolu s podstatnými informacemi, které jsou pro mě pochopitelné a mnohdy i logické, jen jsem na ně doposud takhle nepohlížela. Myslím, že knížka hodně pomůže rodičům i co se týče pochopení vlastního dítěte, pokud má nějaké obtíže. V případě, že se tématu chcete věnovat pouze z vlastních zájmů jako já, vás čeká kvalitní studie s mnoha případy. Nepopírám, že jelikož se jedná o životní příběhy skutečných dětí, zanechávalo ve mně čtení emoce i spousty myšlenek k zamyšlení.

    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze ? Datum 21. 7. 2023


    Pöthe, Peter: Vývojová a vztahová terapie dětí - autor recenze: ?
    https://www.facebook.com/detipatridomu/

    V knihovně máme díky recenznímu výtisku z Nakladatelství Portál další knihu našeho předního českého dětského psychiatra a terapeuta MUDr. Petera Pötheho. Byť je text primárně určen pro účastníky výcviku vztahové psychoterapie dětí, vnímám jeho důležitost i pro sociální pracovníky doprovázejících organizací, OSPODů nebo informované pěstouny.

    Díky sdílení zkušeností a kazuistik z procesu terapie máme příležitost nakouknout za dveře ordinace a dostat se tak k nám jinak nedostupným informacím.

    V první části knihy je možné se podrobně seznámit s technickým rámcem procesu terapie - od objednání (např. i takového detailu, že není vhodné objednávat klienta telefonicky venku při cestě tramvají nebo v obchodě, kde hrozí pozdější nesprávné zapsání termínu a s rizikem protipřenosu), přes práci na vědomých a nevědomých cílech terapie, ujednání kontraktu, průběhu terapie a následně i její ukončení. Autor uvádí četná doporučení z jeho praxe směřovaná ke kolegům terapeutům/studentům. Z pozice sociálního pracovníka jsou tyto informace cenné především v konkrétní představě o celém procesu terapie. Díky tomu může pracovník pěstounům přiblížit průběh celého procesu a eliminovat tak případný strach a obavy a podpořit tak pěstouny v objednání nebo docházení dítěte na terapii. Důležitá je také část věnovaná indikaci terapie - terapeut na základě rozhovoru s rodičem/pěstounem posoudí zda je lepší začít terapii přímo s dítětem nebo nejdříve s rodiči/pěstounem. V případě adolescentů začíná terapii vždy jako první s nimi.

    Druhá část knihy se věnuje různým oblastem terapie a je doplněná četnými kazuistikami, které vysvětlují a na konkrétních případech ukazují zpracování nejčastějších témat objevující se v autorově praxi. I my z praxe sociálních pracovníků v rodinách vnímáme zvýšený počet dětí, které se sebepoškozují, autor zde používá pojem sebezraňování jako výstižnější, a nedostačující kapacity dětských psychiatrů, psychologů terapeutů a míst v psychiatrických nemocnicích.

    Další pro nás důležitá kapitola je o agresi. Pro většinu z nás nejsou tyto projevy dětí příjemné, vyvolávají v nás vzpomínky na naše dětství, kdy jsme za tyto projevy byli sami jako děti trestáni. Díky kazuistikám získáváme náhled na možné příčiny těchto projevů, což opět vede k lepšímu pochopení a začátku cesty k jejich přijetí (integrování) u nás samotných.

    Inspirativní je všímat si, jak autor pracuje sám se sebou a svými pocity v průběhu terapie. Např. práce s vědomými a nevědomými fantaziemi - jak u klienta, tak i u sebe, práce s přenosem i protipřenosem, případně práce se sny a odehráváním různých her v rámci terapie (např. různé destruktivní, násilné scénáře při zpracování vnitřních traumat a ztrát). Pro laika může tento náhled vypadat děsivě, ale pro dítě je důležité si tyto scénáře odžít, integrovat tak svou část, a to vše v bezpečném vztahu s terapeutem.

    Bohužel i v dnešní době stále existuje spoustu odborníků, kteří nejsou informováni o vývojovém traumatu a jeho projevech, v mnoha případech dochází ke špatné diagnostice - spousta “našich” dětí má nesprávně diagnostikované ADHD, PAS, v “lepším” případě i duševní poruchu. Všechna tato rizika autor rozebírá v kapitole Rizika náhradní rodinné péče. Abych nekončila pesimisticky, situace se postupně a pomalu mění. Přibývá více trauma-informovaných pracovníků, kteří dokáží poskytnout adekvátní pomoc a podporu. A k tomu přispívá i vydávání knih na tato témata.

    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Mgr. et Mgr. Eva Martináková Datum 11. 7. 2023


    Pöthe, Peter: Vývojová a vztahová terapie dětí - autor recenze: Mgr. et Mgr. Eva Martináková
    https://www.online-psycholog.com/l/vyvojova-a-vztahova-terapie-deti-peter-pothe/

    "To, co naše klienty nejvíce posouvá, nejsou nacvičené "techniky", ale sdílení, reflexe a regulace emočního prožitku v daném jedinečném okamžiku jedinečného vztahu."

    MUDr. Peter Pöthe je lékařem a psychoanalyticky orientovaným psychoterapeutem, který se již více než 25 let věnuje nejen dětem a dospívajícím, ale i práci s rodiči, odborné publikační činnosti, přednášení, vzdělávání dalších odborníků i péči o traumatizované děti a jejich rodiče v uprchlických táborech. Jeho druhá publikace, která vyšla v nakladatelství Portál, přináší z mého pohledu opět bravurní propojení zkušeností autora s jeho schopností promyšleně a srozumitelně sdělovat důležité a zajímavé informace a myšlenky. Domnívám se, že se mu jeho záměr, sestavit publikaci, která by mohla sloužit jako pracovní text pro účastníky výcviku vztahové terapie dětí a studijní materiál pro další odborníky, podařilo velmi dobře naplnit.

    Publikace Vývojová a vztahová terapie dětí je rozdělena do dvou částí. V té první se autor věnuje technickým parametrům, materiálním podmínkám, časovému uspořádání, technickým nástrojům a mechanismům psychické změny, ale také průběhu a obsahu sezení a celého terapeutického procesu. Detailně popisuje, na co je dobré myslet při rozhodování, zda do terapie nového klienty přijmeme a za jakých podmínek a proč je důležité pracovat kromě dítěte i s jeho rodiči. Kromě toho se věnuje vybraným teoriím, obranným mechanismům, nastavování hranic, snům, fantaziím i důležitosti práce s pocity všech zúčastněných. Teoretická východiska ilustruje pomocí příkladů z vlastní praxe.

    V druhé části popisuje Pöthe teoretická východiska a praktické postupy pro určité specifické oblasti, jež vybral podle nejčastějších indikací vývojově a vztahově zaměřené a psychoanalyticky orientované terapie ve své praxi. V šesti kapitolách se věnuje vývojovému deficitu a regresi, agresi, období adolescence, rozvodu a rozpadu rodičovského páru, ale také psychickému traumatu v dětství a náhradní rodinné péči. Neklade si přitom za cíl seznamovat čtenáře s objektivními a konečnými daty, ale s hypotézami, vlastními interpretacemi a postupy. I zde je teorie prokládána krátkými konkrétními případy z praxe, a kromě toho je zde pěkně ukázáno, jak autor propojuje terapeutickou práci s dítětem s promyšlenými konzultacemi, jež vede s jeho rodiči. Knížku Vývojová a vztahová terapie dětí vnímám jako cenný zdroj inspirace pro všechny, kdo se věnují péči o děti, ať už se jedná o stávající či budoucí lékaře, psychology, pedagogy, psychoterapeuty, sociální pracovníky či rodiče a pěstouny. Kromě ochoty a odvahy sdílet vlastní zkušenosti a osobní názory oceňuji u autora i schopnost sdělovat informace srozumitelně a strukturovaně, a především stavět individualitu a potřeby každého svého klienta nad teorie a naučené techniky. Kromě odbornosti na mě díky tomu z celé publikace "dýchala" především lidskost a otevřenost vůči jedinečnému příběhu každého člověka, s nímž se setkává.

    Přečíst celou recenzi Zavřít