Hovory o filmu

Woody Allen - Hovory o filmu

Tištěná kniha (2008)

0 % 2 recenze

254 Kč

299 Kč −15 %, ušetříte 45 Kč

Rozebráno

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2008)

Autor
Lax, Eric
Překladatel
Loupová, Hana
Počet stran
392
Vazba
Vázaná
Rok vydání
2008
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
14102801
EAN
9788073673734
Nakladatelství
Portál
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Woody Allen je jedním z mála amerických filmařů, kteří se dokázali prosadit především jako tvůrci autorských filmů. K tomu, aby se tak stalo, potřeboval široké spektrum různých zájmů a mnoho talentu. Woody Allen je nejen režisérem, ale i hercem, spisovatelem a v neposlední řadě i jazzmanem a hráčem na klarinet. I přesto, že na Newyorské univerzitě skončil už v prvním semestru, hned poté se nechal zaměstnat v NBC jako scenárista. Přitom se snažil prosadit jako tvůrce vtipných gagů pro komiky a pro různá vystoupení v nočních podnicích.
E. Lax, americký novinář, začal svá interview s W. Allenem v roce 1971 a po dlouhých třicet šest let měl možnost sledovat vývoj nezaměnitelného režiséra, dramatika a herce od experimentátora až po světově uznávaného tvůrce.

O autorovi

Recenze (2)

  • Nová kniha rozhovorů s Woodym Allenem poodhaluje mimo jiné roušku jeho minulosti stand up komika a námezdného pisálka.Allen se nebojí vyznat se ze svých ne zcela naplněných ambic, ale činí tak se sebeironií, humorem a hlavně, zdá se, poctivě.
    V roce 2007 vyšla v Americe a letos i u nás v českém překladu (Hana Loupová) kniha rozhovorů s „brooklynským a broadwayským vtipálkem, který měl velké štěstí“ – s Woodym Allenem. Kniha vznikala dvacet šest let (1971–2007) a její autor, novinář Eric Lax, prošel u Allena jakousi zkušební lhůtou a uspěl pilotním rozhovorem zamýšleným pro New York Times Magazine, který nakonec nevyšel. Důležitější však bylo, že se rozhovor líbil Allenovi (zdá se, že z příznačného důvodu: „Ocenil jste moje vtipy.“). Tak mohla v prohlubující se atmosféře důvěry začít vznikat kniha Woody Allen – Hovory o filmu, což je štěstí pro každého, kdo se o tomto režisérovi pokoušel něco dozvědět prostřednictvím dokumentu či rozhovoru, kde by byl Allen pokud možno takový, jakého jej zná z filmů. Hlavní devízou nové knihy je zjištění, že se o komedii i vážně míněných dramatech dá mluvit i věcně, obyčejně a prostě, byť ne bez ironie. Dozvídáme se v ní o problémech s vytvářením autorských snímků a s filmováním od někoho, kdo je řeší bez zbytečného mudrování, zato prakticky. Jsou to pro něj zkrátka základní nástroje jeho práce, ve které si Allen zdaleka nepřipadá nejlepší.

    Komik s touhou po vyšších metách

    Už dlouho se tento komediální režisér netají vyššími ambicemi na dramatický film, které se pokouší čas od času naplnit. Dramatické filmy zkrátka považuje za daleko vážnější a serióznější práci a víceméně i zajímavější cíl: „Řekl bych, že génius komedie se ke skutečnému géniovi má asi tak jako prezident svazu skautů k prezidentu Spojených států.“ Často se ale právě ke komediím znovu vrací, nikoliv však ze zatrpklosti ke svým výsledkům v oblasti podle něj „vyššího“ umění, ale podle toho, jaké má náměty. Allen má před sebou vždy několik titulů, jako by je dostal zadané, a stejně tak smířeně (a bez afektů) k nim také přistupuje. Přitom nehledí na to, co po něm chtějí diváci: „Když jsem natočil Prokletí žlutozeleného škorpióna, Hollywood v koncích a Cokoliv (v letech 2001 až 2003), začali se mě lidé ptát: ,Proč točíte tyhle lehké komedie?‘“ Ale stejně tak se ho lidé ptali, když začal s „vážnými“ filmy (Interiéry, Vzpomínky na zlatý prach), jestli by raději neměl pokračovat v komediích.

    Woody Allen na stojáka

    U Woodyho Allena nejsou – samozřejmě – pózou ani prohlášení typu: „Rád bych na -točil nezapomenutelný film, ale za předpokladu, že nebudu muset zrušit rezervaci na večeři v restauraci.“ V jeho případě jsou takové glosy součástí tvorby. Poukazují jako leccos v této knize i ve filmech k jeho začátkům stand up komika, tedy klubového baviče, který se postaví za mikrofon a promlouvá ke svým divákům. K těmto počátkům se vztahují rovněž některé vnitřní monology je -ho postav i kousavé poznámky ve filmech, pronášené jakoby v sebeobraně. Je to jeden z původních zdrojů jeho filmové tvorby. Byť není kniha zaměřena přímo na tuto část Allenovy kariéry, jsou poznámky přínosné pro českého čtenáře, který nemá přímou zkušenost s touto Allenovou ranou tvorbou a je odkázán na fragmenty v jeho následné tvorbě nejen filmové, ale i literární. Kniha tak může poskytnout i užitečné rady, jako například tu následující, která dokumentuje Allenovu potřebu dramatizace i jeho vlastní pojetí sólového vystupování: „Ti námezdní pisálkové, co se objevovali v programu Eda Sullivana, odrovnali publikum a zmizeli, protože mezi jejich příběhy a vtipy nebyly žádné věrohodné postavy. Jejich vtipy vypadaly na papíře dobře a lidi se jim smáli, protože nebyly špatné. Ale vtipy jsou jenom prostředkem, který má prezentovat postavu.“ Dodejme, že námezdný pisálek byl Allenovou úplně první profesí. Kromě zajímavého propojování různých oborů Allenovy činnosti je ovšem kniha zaměřena především na to hlavní, tedy film. Její oddíly jsou členěny tematicky na fázi prvotního nápadu, psaní, obsazení, režii či střih. Jako téměř nezprostředkovaný a velice autentický pohled do režisérovy autorské kuchyně je kniha spolehlivým svědectvím o tomto mimořádném úkazu a cennou příručkou pro jeho obdivovatele, kteří se chtějí dozvědět něco nad rámec pravidelných premiér jeho filmů. A abych se ubránil dojmu případné apologetičnosti tohoto článku, připojuji jeden Allenův citát na závěr: „Jediná věc, která stojí mezi mnou a velkolepostí, jsem já sám.“

    Petr Vydra
    (Autor je rozhlasový moderátor, divadelní dramaturg a stand up komik)

    Vyšlo: Kulturní týdeník A2, (červenec 2008)
    Přečíst celou recezi Zavřít
  • Nikdy nepřemýšlím o práci během milování

    S velkou nedůvěrou přistupoval jsem k „nejstaršímu trvale udržovanému rozhovoru v New Yorku" mezi americkým publicistou Ericem Laxem a režisérem, hercem a spisovatelem Woody Allenem. Kniha nazvaná Woody Allen: hovory o filmu (1971-2007) - v originále Conversations with Woody Allen: His Films, the Movies, and Moviemaking (Random House, 2007) - obsahuje do osmi tematických okruhů - Nápad / Psaní/ Obsazení, herci, herecké výkony / Natáčení, scény, exteriéry / Režie / Střih / Hudba / Kariéra -uspořádané dialogy mezi oběma muži, které spolu vedou od roku 1971. Allen pojal v roce 1971 během natáčení filmu Zahraj to znovu, Samek Laxovi, který tam s ním dělal rozhovor, výjimečnou důvěru, a sám inicioval další schůzku. Od té doby se spolu setkávají a rovnocenně diskutují, uvažují nad právě skončenými filmy či se ohlížejí dozadu. Lax Allena provokuje svými kulturně široce pojatými otázkami, Allen se mu velmi ochotně svěřuje se svými úvahami, pochybami a zkušenostmi. Přepisy jejich rozhovorů zabírají údajně víc než tisíc hustě popsaných stránek.
    Co však takový rozhovor může obsahovat jiného než dobové životní intimnosti, nebo filosofující úvahy nad prací, uměním nebo existencí, jež knižní rozhovor neunese?, myslel jsem si. Eric Lax je však zkušený publicista a editor, autor několika biografií- vedle tří Allenových ještě Paula Newmana, Humphreyho Bogarta (s Ann M. Sperbergovou) a vynálezce penicilinu Howarda Waltera Floreyho - dopisovatel prestižních amerických periodik, jeden čas dokonce president západního centra amerického PEN klubu, a vědom si možných úskalí, volí literární přístup. Rozhovory s Allenem tematicky i časově rozstříhal a vytvořil v podstatě nové dialogy. Ty podává s typicky woodyallenovskou roztržitostí, tedy s jakousi vnitřní neurózou doprovázenou mírnou skepsí a občasnou ironií typickou pro jeho filmy. Každá zmínka o filmu či jen nějakém detailu z něj je přímo v textu okomentována a vysvětlena. Knihu můžete číst od začátku do konce, ale bez jakékokoli újmy lze začít i skončit kdekoli. Vždy se dozvíte něco podstatného a inspirativního z Allenova přemýšlení i díla, vždy se setkáte s jeho typickým suchým humorem a nikdy se vám nepodaří zachytit jeho život či názory v úplnosti. Ač se tomu Allen po celou dobu rozhovorů brání, je - zdá se - ve svých filmech a hrách zachycen dokonale jako intelektuál se suchým humorem, plným ironie, nadhledu, skepse a obdivu a lásky k němým groteskám, New Yorku, ženám, jazzu, Bergmanovi, Čechovovi či krásnému umění. V knize to lze dokumentovat na mnoha vtipných, přitom seriózně míněných pasážích. Jde o autorsky propracovaný dokument ve stylu Cokoli jste chtěli vědět o Woody Allenovi a báli jste se na to zeptat, který se obloukem vyhýbá bulvárnostem a banalitám (o soukromém životě se čtenář dozví jen základní fakta), a přitom ve výsledku vytváří komplexní mozaiku života, díla i přemýšlení Woody Allena. Allen je ve svých názorech konsistentní po celých třicet šest let, co rozhovor trval, v každé tematicky uzavřené pasáži, v každém krátkém útržku náhodného setkání.
    Ptáš se, jak jsem vydržel a jak jsem přežil - vezmeme-li v úvahu všechny moje nedostatky, umělecká i osobní omezení, moje fobie, výstřednosti, mou uměleckou samolibost a absolutní tvůrčí požadavky v prodejném a vražedném oboru - s tak nepatrným talentem? Zde je odpověd: Jako dítě jsem miloval magii a možná bych se stal kouzelníkem, kdybych neodbočil na jinou cestu. S pomocí všech svých podvodných dovedností, drobných lstí a uskoků a předstírání- tedy s pomocí všeho, co jsem jako dítě podrobně nastudoval ze svých kouzelnických knih - se mi podařilo vyvolat dokonalou iluzi, která vydržela už více než padesát let a k níž patří desítky filmů. Houdini, Blackstone, Thurston, všichni ti velcí kouzelníci mého mládí by na mě byli pyšní. ... Kéž by to všechno byl jenom vtip.

    Vladimír Hulec

    Zdroj: Divadelní noviny, 27.5.2008

    Přečíst celou recezi Zavřít