Psycholog Karel Hájek, který působí v Ústavu pro humanitní studia v lékařství l.Lékařské fakulty UK v Praze, věnoval svou knihu pomáhajícím profesím. Důvodem je skutečnost, že právě lidé, kteří se profesně starají o své klienty /či pacienty/ k nim nutně zaujímají nejen profesní, ale také citový, resp. emoční, vztah. Bylo by chybou nevěnovat takovým emocím, ať již jsou jakékoliv povahy a „síly“, náležitou pozornost.
V průběhu celého svého pojednání autor přibližuje metodu tzv. interpersonálního focusingu, který zavedl E.T.Gendlin. Připomeňme, že Gendlinova kniha s názvem Focusing vyšla rovněž v češtině /Praha, Portál 2003/. Jedná se o metodu, která dovoluje člověku, aby porozuměl svému individuálnímu prožívání a pochopil, jak se mění v tzv. sdílené prožívání, které nutně ovlivňuje i prožívání každé ze zúčastněných osob. Techniku focusingu nelze pokládat za krizovou intervenci, psychoterapii či poradenství, ale je třeba ji chápat jako psychohygienickou metodu. „Znalost focusingu, tělesně zakotveného prožívání a zkušenost s terapeutickou změnou u profesionála je základem pro profesní dovednosti psychologické pomoci druhému člověku“.
Text knihy je rozdělen do základních tří kapitol. V závěru je uveden návod k použití a v příloze najde čtenář šest kroků techniky focusing. Nechybí seznam literatury a rejstřík.
V první kapitole je nejprve vysvětleno co to jsou emoce a zdůrazněno, že to v žádném případě nejsou nemoce. Na celé řadě příkladů z běžného života i z prostředí pomáhajících profesích se může čtenář poučit jak by měl rozumět svým emocím, které jsou ostatně též tělesně zakotvené.
V druhé kapitole je tematizováno vedení podpůrného rozhovoru. Podstatnou část tvoří návod jak má pomáhající, s vědomím emocí na obou stranách, přistupovat ke klientovi. Jsou probrány fenomény: opravdovost, odpovídající emfatické porozumění a nepodmíněné pozitivní přijetí. V pěti fázích je pak zpřístupněna dovednost naslouchat a vyjádřit porozumění: aktivní naslouchání, vyjádření porozumění, zpřesňování významu, osobní sdělení terapeuta a přijetí klientova odmítnutí. Uvedených pět fází je pak zhodnoceno z pohledu interpersonálního focusingu.
V třetí kapitole s názvem Pro šťastný život lze najít příklady postupů, jak kultivovat pozitivní emoce. Prezentovány jsou ovšem též čtyři prožitkové stavy transcendující utrpení.
Kniha Karla Hájka je přínosná, protože umožňuje každému, aby se na četných příkladech poučil o tom, že je možné porozumět především svému prožívání a tak kultivovat i vztahy k druhým lidem. V textu je celá řada ilustrací /diagramů/ a přehledných tabulek, které přispívají k srozumitelnosti jinak bezpochyby náročné techniky. Knihu lze vřele doporučit všem, kteří se profesně angažují v pomáhajících profesích.
Prof. PhDr. RNDr. Helena Haškovcová CSc.
Zdroj: Vedení lékařské praxe, Praha, Dashöfer 2007