Autorka, působící v Českém centru pro sanaci rodiny, nabízí v době, kdy se blíží úpravy v systému péče o děti, téma případových konferencí, které mají být nedílnou součástí řešení situací dětí, nacházejících se v ohrožení. Vychází z pojetí, že případová konference je „plánované, koordinované a pevně strukturované setkání rodičů, dítěte a odborníků, kteří pracují, pracovali nebo budou pracovat s ohroženým dítětem, jeho rodiči, popř. i s členy širší rodiny“ (str. 14). Cílem případové konference je sanace rodiny, o níž autorka ve spoluautorství s M. Konvičkovou vydala knihu v roce 2008. Případových konferencí je 5 typů: případové konference klasické, urgentní, motivační, metodické a expertní. Každý z typů těchto konferencí má svoje principy, které autorka nabízí ke zvážení – a jejichž základním zdrojem je respekt a úcta k dětem a k jejich rodinám, bránící předsudkům a stereotypům ve spolupráci s rodinami a jejich světem. Každému z typů případové konference je věnován popis a případně příběh z praxe, inspirující pracovnice a pracovníky, působící v oblasti sociálně – právní ochrany dětí (SPOD) a čtenáře k objevování námětů, které pak mohou v rámci „zamyšlení“ dále zvažovat a rozvíjet – a to od důvodů pro svolání případové konference a určení těch, kteří se jich zúčastní, až po vymezení procesní role odborníků, kteří jsou iniciátory případových konferencí a koordinátory jejich průběhu.
Autorka tak zdůvodňuje význam dnes již poměrně rozšířené metody případové konference, přinášející větší zapojení rodiny do rozhodování o jejím vlastním osudu a snižující výlučné „právo na pravdu“ odborníků. Případové konference tak získávají na oblibě nejen u nevládních organizací, ale též u pracovníků OSPOD. V dobře vedené případové konferenci je vyzdvižena účast a spolupráce rodiny, umožněné respektujícím přístupem zúčastněných odborníků. Díky tomuto přístupu rodič nebo jiná pečující osoba i dítě vyvíjejí větší úsilí ke změně a k převzetí celkové odpovědnosti za svoji situaci. Z pozice souzeného a kontrolovaného člověka je klient povýšen na partnerskou úroveň a může se aktivně zapojit do řešení své situace. Současně se učí, jak řešit problémy, se kterými se setkává a uvědomuje si i svoji spoluzodpovědnost za řešení.
Proces, průběh a strukturu případové konference autorka popisuje od 6. kapitoly, v níž konkretizuje základní pravidla – od pragmatických požadavků (pozvánka na případovou konferenci, pracovní list moderátora) až po popis metody SMART, vyjadřující specifičnost konkrétnosti, měřitelnosti, aktuálnosti a reálnosti cílů. Dále čtenáře seznamuje s navazujícími požadavky na splnění cílů případové konference - od koordinační porady a výběru odborníků do týmu, až po vymezení role moderátora a popis průběhu případové konference a vyúsťujícího vzoru zápisu z případové konference.
V 8. kapitole věnuje autorka pozornost preventivním strategiím moderátora, jejichž cílem je vrátit do pracovní skupiny dobrou pracovní atmosféru, přispívající k podpoře účastníků a ke společnému pocitu bezpečí při řešení tématu, které vyvolalo potřebu případové konference. Autorka nabízí alternativy typů intervencí, reagujících na negativní chování a využívajících použití preventivních i intervenčních strategií.
To vede v 9. kapitole k popisu komunikačních technik (od přeznačkování až po přerámcování) s rodiči, účastnícími se případové konference – a to i s rodičem, trpícím duševní poruchou (s rodičem depresivním, manickým, úzkostným či s hraniční poruchou osobnosti).
A to vše pak vyúsťuje v 10. kapitole popisem vyhodnocení situace dítěte a rodiny. Jedním z významných principů pro vyhodnocení situace dítěte a rodiny je práce s empatií a s empatickými reakcemi, které mohou být nevědomě ovlivněny např. popřením anebo projekcí vlastních pocitů do ostatních aktérů konference. I v této kapitole autorka uvádí příklady z praxe, umožňující porozumět smyslu vyhodnocování průběhu, který je spoluurčen situací rodiny a aktuální situací dítěte. Autorka zdůrazňuje ohled na kontext rodiny – od věku dítěte až po důvod, který vedl k tomu, že se rodina dostala do situace, vyžadující potřebné „sanace rodiny“, jejímž základním cílem je pomoc dítěti, poskytovaná prostřednictvím práce s rodinou, tedy např. pomoc dítěti, kde byl diagnostikován syndrom týraného dítěte, zneužívaného a zanedbávaného dítěte.
Autorka nabízí inspirativní pohled na uvedené téma – a současně svými výzvami k zamyšlení, jimiž končí každou kapitolu, vyzývá k dalším tvořivým úvahám, připomínajícím čtenářům, aby využili i svých vlastních zkušeností. Přináší teoreticky podnětný zdroj poznatků, inspirujících k využití v praxi – a to nejen v oblasti služeb sociálních, ale i pedagogicko-psychologických a psychoterapeutických. Lze ji proto doporučit jako zdroj podnětů, nabízející a vyzývající, aby práce s ohroženou rodinou nebyla ohrožující.
Zdeněk Rieger
Recenze zpracována pro nakladatelství Portál.