Montessori školka

Montessori školka

Slabá, Hana

Portál, 2020

299 Kč239 Kč

SklademAkce 20 %

plusminusPřidat do košíku

Anotace

Montessori pedagogika se mezi rodiče stále více šíří. Vzniká stále více mateřských škol, které mají v názvu montessori. Rodiče často vůbec nevědí, co od montessori zařízení čekat, případně se těžko orientují v tom, jak vypadá dobrá montessori mateřská škola, která plně naplňuje dané principy. Cílem knihy je ukázat rodičům, jak taková autentická školka vypadá, a také odpovědět rodičům na otázky, které je při návštěvě montessori školky napadají. Zároveň kniha zdůvodňuje, proč se zde s ohledem na vývoj dítěte a teorii montessori pedagogiky určité věci dějí, např. proč nejsou na nástěnkách sněhuláci, proč je ve školce pracovní ticho, proč se ráno všichni nescházejí na společném kruhu, proč se zde nečtou pohádky, zda není v montessori málo pohybu, jak je to s kreativitou, proč nejsou ve třídách hračky apod.? Rodiče se tak stanou vědomými a poučenými partnery pedagogů, budou vědět, na co se učitelů ve vybrané školce ptát a budou se moci poučeně rozhodnout, která školka je pro jejich dítě nejvhodnější.
Mgr. Hana Slabá je lingvistka, lektorka a pedagožka se zkušeností s prací s dětmi od 1,5 roku po dospělé. Učila na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy. Absolvovala mezinárodní diplomový kurz pro učitele dětí ve věku 3-6 let u Association Montessori International (AMI). Jako hlavní pedagog vedla montessori mateřskou školu, kde později pracovala jako zástupkyně ředitelky. Má zkušenosti ze zahraničních škol v Německu, Nizozemí, Británii, Francii a z mnoha v Čechách. Pracuje jako montessori metodička a odborná asistentka mezinárodních výcviků v Montessori Institutu Praha. Má tři děti, které vede v duchu montessori principů.

Bibliografické údaje

  • Autor:

  • Podtitul:Jak to v ní chodí?

  • Nakladatel:Portál

  • ISBN:978-80-262-1647-6

  • Počet stran / vazba:208 / Brožovaná

  • Rok vydání:2020

  • Kód:12114801

  • EAN:9788026216476

  • Obálka v tiskové kvalitě:Stáhnout

Čtenářské recenze


  • Slabá, Hana: Montessori školka - autor recenze: Klára

    https://www.maminkoutek.cz/2021/04/kniha-montessori-skolka/

    Nastává období, kdy rodiče řeší, jako školku zvolit pro své dítě. Doba hodně pokročila a možností je nyní spousta. Jednou z nich je přitom montessori školka kterých vzniká stále víc a víc. V čem je taková školka jiná?Jak se zde přistupuje k dětem? A na co je kladen největší důraz? Pokud si kladete podobné otázky, tak by vás mohla zaujmout knížka z Nakladatelství Portál, která se právě těmto otázkám věnuje.

    Obsah knihy

    Jako první se kniha věnuje tématu viditelné principy montessori pedagogiky, kde shrnuje nejčastější monte prvky jako soustředění, svoboda, zodpovědnost, řád, struktura, využití absorbující mysli, skutečnost a pravdivost nebo aktivní učení.

    Kromě popisu obsahuje každá oblast shrnutí v podobě tabulky, kde je uvedeno, co byste měli dle daného principu ve správné montessori školce najít a co byste tam naopak vidět neměli (např. dle principu skutečnosti a pravdivosti by děti měly pracovat s reálnými pomůckami a neměli byste tedy ve školce najít hračky, které skutečné předměty nahrazují).

    Další výzmanou kapitolou je připravené prostředí, což je takové prostředí, kdy jsou uspokojené všechny potřeby dítěte. V knize autorka postupně upřesní všechny jeho části – fyzické vnitřní prostředí, fyzické vnější prostředí, pomůcky a jejich vlastnosti. Nechybí opět přehledné tabulky, jak tyto parametry sledovat při rozhodování o školce.

    Zmíněné jsou také jednotlivé vzdělávací oblasti – praktický život, smysly, jazyk, matematika a kulturní oblast.

    Třetí část se zaměřuje na dospělé, především tedy na učitele a další personál školky. Jací by měli být? Co by měli zvládat? Jaká je praktická role učitelky? To vše je v knize podrobně rozepsáno.

    Poté už se dostáváme k dítěti, kde se autorka zaměřuje hlavně na sociální vývoj dítěte, vnitřní disciplínu, poslušnost a laskavou komunikaci (pod ní spadá vyjadřování potřeb a pocitů, pozitivní vyjádření pokynu či přání, aktivní naslouchání, řešení konfliktů či ocenění).

    Poslední významnou oblastí, na kterou bychom se měli zaměřit, je program. Zde by nás měl zajímat hlavně denní řád, adaptace či pobyt venku.

    Na závěr knihy jsou připojené odpovědi na nejčastější otázky rodičů. A poté následuje několik přehledných tabulek, které si můžete vyplnit, abyste viděli, do jaké míry splňuje školka uvedené oblasti a principy.

    Formát knihy

    Kniha má je podobná formátu A5, jen je trochu užší. Má měkkou vazbu.

    Celkové hodnocení

    Kniha se zaměřuje na to, jak to chodí v montessori školce. Dává praktické rady, na co je důležité se dívat, abychom vybrali takové zařízení, které se skutečně o montessori pedagogiku opírá. V dnešní době, kdy “papír snese všechno” je bohužel mnohdy důležité si věci ověřovat, protože vše nemusí být tak, jak bychom čekali. Proto je fajn, že vznikla tato publikace, která obsahuje jak teoretické vysvětlení, tak praktickou sadu otázek.

    - 07.05.2021


  • Slabá, Hana: Montessori školka - autor recenze: Žaneta Křížová

    http://vytvarna-vychova.cz/montessori-skolka/

    Kniha je primárně určena rodičům, kteří uvažují o umístění svého dítěte do montessori školky a zajímá je, jak to v ní doopravdy chodí. Pokud i pedagogy klasických MŠ zajímá, jak školka funguje, v čem se liší od státní, doporučuji vám si ji přečíst také – mohu slíbit, že ji přečtete skoro jedním dechem. Autorka v knize popisuje autentickou montessori školku dle globálního standardu, jejíž patronkou je zakladatelka Maria Montessori. Kniha NENÍ teorií montessori školky, neobsahuje proto ukázky práce s pomůckami, avšak všímaví pedagogové pochytí hrstku zajímavých nápadů, které lze využít i v běžné MŠ.

    O montessori školce jsem věděla jen velmi málo, líbilo se mi (stejně jako asi každé učitelce), že je ve třídě ticho, děti si pomáhají, neruší ostatní, umí se soustředit na činnost, uklízí si po sobě bez napomínání pomůcky. Jak je možné, že my s tím i přes veškerou snahu bojujeme? Přitom pracují se stejným počtem dětí jako my. To byly důvody, které mě motivovaly si knihu přečíst a dozvědět se něco nového, co by mě třeba i trochu inspirovalo v mé práci. Velmi mě překvapilo, jak se zde pracuje s chybou, že každá věc má ve třídě nějaký význam, nic tam není zbytečně a pokud část hračky chybí, je odstraněna a děti si s ní už nehrají.

    Školka pracuje i s principy, se kterými ne každá učitelka/maminka bude souhlasit. Je potřeba si proto uvědomit, že pokud dáte dítě do této MŠ, nebo budete chtít v této školce pracovat, tak budete muset respektovat i to, že si děti ve školce nebudou nikdy hrát s autíčky, panenkami; na nástěnkách ani oknech nebudou viset dětské práce, nebudou poslouchat pohádky o krtečkovi, Červené Karkulce a musíte se připravit i na to, že učitelé dětem sdělí, že čerti, Ježíšek a zoubková víla neexistuje. Důvodem je to, že školka děti učí skutečnosti a pravdivosti, ne si hraní života na jako. Děti tak přijdou do styku se skutečnou ledničkou, žehličkou, nožem, přípravkami na úklid – nic nebude jako, ale doopravdy. Naučí se dovednostem, které málokdo v tomto věku bude ovládat.

    Každá kapitolka sděluje, na jaké věci byste se ve třídě měli dívat a co byste rozhodně vidět neměli. Na konci knihy jsou všechny tyto body na jednom místě a navíc s prostorem pro zaškrtávání při přímém pozorování v montessori školce.

    Velkým přínosem (hlavně pro učitele) je rozsáhlý obsah s nabídkou knih určených pro děti řazených podle témat. Jedná se o knihy od různých nakladatelství, které už svým názvem vypovídají o tom, že se jedná o velmi kvalitní dětskou literaturu.

    Přiznávám se, že jsem od knihy čekala míň, ale svým obsahem psaným srozumitelným jazykem mi dala jako učitelce a zároveň mamince daleko víc než jsem přepokládala.

    autor recenze: Žaneta Křížová
    http://vytvarna-vychova.cz/montessori-skolka/

    - 12.03.2021


  • Slabá, Hana: Montessori školka - autor recenze: Luci

    https://www.psyhub.cz/litrevue/temamesice/unor-2021-pedagogicka-psychologie/

    Publikace provede čtenáře zákoutími alternativně – vzdělávacího programu Montessori pedagogiky. Nabízí přehled základních principů aplikovaných v zařízení mateřské školky. Na začátku nejprve ujasní, co by podle zásad pedagogiky mělo být přítomné ve školce a v programu dětí, a čeho by se měla vyvarovat. Autorka téma pojala ryze prakticky. Pro rodiče, kteří by se rádi dozvěděli bližší informace o procesu vzdělávání, autorka popsala aspekty prostředí, péče a edukační proces u dítěte, roli rodičů a učitelů. Každé pravidlo a zásady je v knize srozumitelně vysvětleno. Pokud by však někoho zajímala historie přístupu či životní osud jeho zakladatelky, Marie Montessori, po informacích bude muset pátrat jinde. Samotným vznikem, vývojem metody a jejímu pozadí se kniha nevěnuje.

    Kniha perfektně splňuje název na titulní stránce – Montessori školka: jak to v ní chodí? Nebála bych se přirovnání k návodu, jak to chodí v Montessori školce. Kniha mi tak přijde jako výborná volba pro rodiče, kteří přemýšlí nad tím, že do školky svěří své dítě. Nicméně hlubším vývojovým souvislostem a odbornějšímu pozadí metody se kniha nevěnuje.

    - 12.03.2021

  • E-SHOP – DOTAZY A REKLAMACE

    telefon / e-mail:
    283 028 205
    eshop@portal.cz

    provozní doba:
    8.00 – 16.00 hod.
    (každý všední den)

  • OBJEDNÁVKY KNIH KNIHKUPECTVÍ

    telefon:
    283 028 202

    provozní doba:
    8.00 – 16.00 hod.
    (každý všední den)

  • OBJEDNÁVKY KNIH JEDNOTLIVCI A ORGANIZACE

    telefon:
    283 028 203
    knklapkova@portal.cz

    provozní doba:
    9.00 – 18.00 hod.
    (každý všední den)