Peretti, Nathalie: Relaxační desetiminutovky - autor recenze: Pavlína
http://za-listem-list.cz/relaxacni-desetiminutovky-aktivity-ke-zklidneni-deti/
Knížka Relaxační desetiminutovky: Aktivity ke zklidnění dětí zkušené lektorky se specializací na relaxaci dětí a dospívajících poskytuje čtenáři tipy na aktivity, které nezaberou mnoho času, ale z nichž následně můžeme po delší čas těžit klid, vyrovnanost a koncentraci. Pokud máte malé děti nebo s nimi pracujete, jistě mi dáte za pravdu, že je někdy těžké je zaujmout, získat jejich pozornost (nedej bože trvalejší), uklidnit je a nesnižovat jejich vnitřní sebehodnocení tím, že jim budeme ukazovat neustále jen naši pravdu a nenecháme je najít si tu svou vlastní, fantazijní.
V úvodu knihy najdeme motivační část o tom, jak vést děti k relaxaci, jak jim tuto aktivitu předkládat, jak s nimi o ní mluvit, jak ji postupně zavádět do jejich životů, k čemu slouží a proč je důležitá. V další části jsou pak tipy na čtyři možnosti uvolňování těla, a to dotykem, vizualizací, zvnitřněním a pohybem. V každém z těchto čtyř oddílů jsou pak napsány přesné instrukce toho, co máte od dětí vyžadovat, je zde uvedena nejvhodnější cílová skupina, s níž je možné relaxaci tohoto typu provádět. V třetí části jsou pak už konkrétní typy cvičení, které zvládnout jak školkové děti (za mě jsou právě tyto děti nejvhodnější cílovou skupinou, protože snesou doteky, jež jsou součástí mnoha z uvedených cvičení), tak i ty mladší základoškolské.
Autorka v knize poukazuje na téměř léčebné účinky relaxačních cvičení, na jejich nezastupitelné místo v životech již malých dětí, neboť se skrze ně učí děti zklidnit, soustředit se, více se vnitřně nabudit a naladit na práci, učí se mít odstup od problémů a snaží se pojmenovávat, co je tíží, protože při koncentrované mysli jim to zkrátka jde snáze. Kniha je důkazem toho, že pokud se dětem v tomto směru opravdu cíleně pravidelně věnujeme, můžeme u nich vypěstovat návyk k relaxačním technikám a vést je k uvědomělé relaxaci a zklidnění, což je i u malých dětí více než žádoucí.
Pokud bych měla zhodnotit hlavní klady knihy, pak jistě nemohu opomenout fakt, že v knize jsou uvedeny konkrétní texty básniček či písniček, s nimiž je vhodné pracovat (ale lze je samozřejmě při troše umu a zkušenosti libovolně obměnit uživatelem), líbí se mi jednoduchost cvičení, nepotřebnost zbytečných pomůcek. V dnešní hektické době, kdy i děti jsou tlačeny k neustálým výkonům a celodenně jsou vytíženy zájmovými kroužky, aktivitami či pobytem mezi lidmi, je více než užitečné mít v zásobě několik cvičení, které pomáhají děti vrátit zpátky chvíli k sobě samým. Ilustrace v knize jsou černobílé, lze je tedy použít jako odměnu pro děti po cvičení a nechat jim je např. vybarvit apod.
Za menší negativum bych knize vytkla zejména v části o Uvolnění těla, že jsou zde při cvičením používána slova, která nebudou dětem příliš srozumitelná, nebo si v jejich věku nebudou umět správně představit, která část těla je tím myšlena (nárt, zátylek, hýždě, hruď, podbřišek, předloktí apod.), toto ovšem lze řešit jen nahrazením vhodnými výrazy, u nichž jsme si jisti, že je děti skutečně znají, nejde tedy o závažný prohřešek.
V zásadě se tedy jedná o soubor cvičení, funkčních (mám vyzkoušeno!) a propracovaných, s nimiž lze zklidnit jak jednotlivce, tak i celé skupiny. Knihu vřele doporučuji učitelům do mateřských škol, do prvních tříd na základních školách či do zařízení, kde se práci s dětmi věnují a hledají inspiraci na uklidňující aktivity pro mrňousky přibližně školkového věku.
Investice deseti minut denně do relaxace dětí (s dětmi) může přinést velká pozitiva pro všechny zúčastněné strany, a to je, oč tu běží.