Simard, Lucie Brault: Hry pro rozvoj řeči pro děti od 2 let - autor recenze: Žaneta Křížováhttp://vytvarna-vychova.cz/hry-pro-rozvoj-reci/Pokud na základě obálky váháte, zda je publikace pro rozvoj řeči přínosná, věnujte chvíli času těmto řádkům. Jak asi tušíte – její obsah vás překvapí. Než se hlouběji začneme věnovat obsahu knihy, hned na začátku bych podotkla, že všechny hry lze modifikovat pro předškolní děti ve věku 5-6 let. Kniha je dobrým zásobníkem her, které využijete od nejmenších dětí a pokud hry vhodně ztížíte, nebála bych se některé nabídnout i mladšímu školnímu věku, protože řeč je potřeba rozvíjet v každém věku.
Ačkoliv kniha v názvu uvádí, že se jedná o hry pro rozvoj řeči pro děti od 2 let, tak v obsahu najdeme jednu hru už od 1 roku. Hry jsou v obsahu i knize řazené podle věku po půl roce – od 1 roku (1 hra), od 18. měsíců (2 hry), od 2 let (11 her), od 2,5 let (4 hry), od 3 let (26 her), od 3,5 let (20 her), od 4 let (6 her), od 4,5 let (1 hra). Publikace čítá přesně 71 her. Doporučený věk však berte jako návrh, je potřeba se řídit řečovou úrovní dětí, protože některé děti mluví daleko dříve a jiné naopak daleko později. Zda jsou hry od 2 let skutečně zvládnutelné s touto věkovou skupinou, nemohu bohužel prakticky ověřit.
Jak můžete vidět na ukázce, celý text je formátově dobře upraven, je přehledný, hry jsou očíslované, vhodně pojmenované, jejich název zlehka napovídá, o čem jsou. Každá hra zaujímá v knize dvoustranu a obsahuje doporučený věk, postup, návrhy (další práce s danou hrou), místo na naše poznámky a co daná hra u dětí rozvíjí/procvičuje/osvojuje. Některé hry navíc obsahují přípravu, předpoklad (co už musí děti umět, aby mohly hrát danou hru) a ilustraci.
Následující body představují druhy her, s kterými se v publikaci setkáme. Nejedná se pouze o hry na rozšiřování slovní zásoby, rozvoj vyjadřovacích schopností, výslovnosti, porozumění pojmům. Aby děti rozvíjely svou řeč, je nutné zároveň rozvíjet všechny smysly, pozornost, paměť, logické myšlení, kreativitu, prostorové pojmy atd. Děti mají za úkol:
- ukazovat na barvy, tvary, obrázky, oblečení,
- opakovat trojice slov,
- zjistit, v čem jsou 2 předměty podobné i rozdílné,
- rozpoznat, které slovo ze dvou je delší,
- určit, co je menší/větší/stejné,
- najít obrázek, který je ve „skutečnosti“ větší (loď x pavouk)
- řadit tři obrázky podle velikosti podle skutečnosti (loď x delfín x jablko),
- vybrat větu, která je logická a větu, která nedává nesmysl,
- doplňovat slova do vět,
- vyprávět příběh podle třech obrázků (z pexesa, lota),
- hádat obrázky podle popisu,
- předvést přesné pohyby podle slovních instrukcí,
- osvojovat si prostorové pojmy – nad, vedle, pod, před, za, na, dole, u, nejblíž, nejdál, daleko…,
- používat 1. a 2. osobu,
- přiřazovat slovesa k předmětům,
- slabikovat slova,
- najít slovo ze stejné významové kategorie,
- třídit předměty podle materiálu,
- hledat slova opačná, synonyma atd.
Hry lze hrát s jednotlivci i ve skupině dětí, proto bych knihu doporučila rodičům, prarodičům a pedagogům MŠ, kteří chtějí u dětí rozvíjet a obohacovat řeč. Věřím, že na základě výpisu her i ukázky z knihy shledáte stejně jako já publikaci za velmi nápaditou, která se vám stane dobrým pomocníkem při práci s dětmi.