Ottomanská, Vladimíra: Když se řekne ROZCVIČKA 2 - autor recenze: Žaneta Křížováhttps://vytvarna-vychova.czOd Vladimíry Ottomanské vlastním až na „Když se řekne rozcvička“ všechny knížky, co vydala – Co napoví stromoví, Jógové pohádky, Rok stromů, Svět objevů a vynálezů, kdy mé recenze na jednotlivé knížky si můžete přečíst klikem na odkaz. Prozradím jen, že ani jedna nemá chybu.
„Když se řekne rozcvička 2“ je rozdělena na 2 části: Rozcvičky pro děti od tří do čtyř let a Rozcvičky pro děti od čtyř do šesti let. Každá z nich je členěna na roční období, kdy rozcvičky pro menší děti obsahují 3 podkapitoly v každém ročním období, pro starší 4 podkapitoly. Pro ještě větší přehlednost a orientaci jsou v celé knize použity ikony označující pohybové hry, jednotlivé cviky a seznam pomůcek s organizací. Publikace je v černobílém provedení, doplněná o kresbičky Sáry Koubské.
Rozcvičky pro 3-4 leté děti jsou jednoduché, formátově stejné – začínají krátkou motivací, následuje básnička (ÚVODNÍ ČÁST), krátké protažení (PRŮPRAVNÁ ČÁST), 1 pohybová hra (HLAVNÍ ČÁST) a RELAXACE. Básničky se rýmují, jsou krátké, s doprovodným pohybem, mnohdy i úkolem, jak hlasově pracovat s textem (říkat báseň potichu, nahlas, pomalu, rychle). Každá rozcvička využívá pomůcky pro cvičení – ať už padák, tak třeba skutečný list, papírovou vločku, kubusy. Mnohdy se používají dvě pomůcky v průběhu jedné rozcvičky a učitelka ke změně pohybu, či reakci při hře hraje na Orffovy nástroje. Cviky a hry na sebe s lehkostí navazují, jejich popis je pochopitelný. Pro tuto věkovou skupinu autorka předkládá vždy 3-6 cviků, což je za mě naprosto přiměřené. Témata rozcviček se dají zařadit do témat v průběhu roku – PODZIM: vítr, myška, kapky; ZIMA – vločka, cestička, sněhulák; JARO – kuřátka, pejsek, kočička; LÉTO – žabka, rybky.
Všechny rozcvičky pro 4-6 děti jsou provázané příběhem o skřítkovi Pipovi a holčičce Violce, která díky němu hledá cestu k pohybu. Už v úvodu je hlavní motivací dvou a půl stránkový příběh, kdy se děti dozví o holčičce, co nemá ráda pohyb, a díky skřítkovi ho postupně začne mít ráda. Každá rozcvička pak začíná krátkým pokračováním ve vypravování.Tato část je o polovinu delší než rozcvičky pro 3-4 leté děti a přináší širší nabídku cvičení a her s využitím tradičního i méně tradičního náčiní (stuhy, plyšáci, papírové kapky, švihadla, bambulky, kroužky, kužely šátky…) a jeho rozmanité kombinování a propojování. I zde se jedná o formálně stejné členění (úvodní část, průpravnou část, hlavní část, relaxaci) s tím rozdílem, že rozcvičky obsahují více cviků a pohybových her.
Knížka mi přinesla spoustu inspirace jak v pochopení struktury rozcvičky, o jejím rozsahu pro jednotlivé věkové skupiny, o možnostech kombinování náčiní, zařazení hudebních prvků, o rozmanitosti cviků včetně nápadů pro různé pohybové hry. Je už na každém učiteli, co si z knihy vybere, jak si cviky/hry přizpůsobí, obohatí si je v rámci své fantazie. Pohyb je pro děti velmi důležitý, proto neopomíjejme tuto část a využijme tento didaktický materiál, který nabízí dostatek perfektně zpracovaných rozcviček pro předškolní děti. Mě se knížka natolik do praxe líbí, že si pořídím i její první díl.