Mlčochová, Markéta: Povídám, povídám pohádku - autor recenze: Lenka Štveráčková
http://www.kritiky.cz/recenze-knih/2018/povidam-povidam-pohadku-pracovni-sesit-pro-rozvoj-vyjadrovacich-dovednosti-predskolaku/
Čtení pohádek, společně strávený čas s rodiči, či prarodiči, ta atmosféra, která vládne při čtení v nás zanechává nezapomenutelné okamžiky. Vzpomínám si, na svou babičku, jak jsme s ní četli pohádku o Popelce. Milovala jsem ji od malička. Čtení knížek je pro mě nostalgie, vzpomínka na mou babičku, vůně bylinek v kuchyni, které sušila u plotny. Děti dnes nebaví číst, příliš nudná klidová činnost. Vyžadují práci na tabletu či počítači.. Jejich slovní zásoba ale velice trpí. Nemají vhodné vyjadřovací schopnosti, mnoho logopedických vad, které se objevují i u dětí ještě ve školním věku. Lidové pohádky, slovesnost, předávání ústní formou dnes není již běžná. Vzpomínám si na večery při svíčkách, kdy jsme společně četli pohádky, prohlíželi na diapozitivech krásné pohádkové příběhy.
V této knize naleznete mnoho lidových i modernějších pohádek. Celkem jich je 17. Např. Byl jeden domeček, O řepě, Boudo, budko, Červená Karkulka, O Koblížkovi, Jak šlo šídlo na vandr, Perníková chaloupka, O neposlušných kůzlátkách, O Budulínkovi, Hrnečku vař, O Smolíčkovi, O kohoutkovi a slepičce, Zvířátka a loupežníci a mnoho dalších. Velice mě zaujala pohádka Tři sekery. Opravdu ji neznám a moc se těším, až ji s dětmi v mateřské škole zdramatizuji.
Každá pohádka má 6 obrázků, které si děti mohou vymalovat, vystřihnout, text celé pohádky si společně přečteme a vysvětlíme si neznámá slova, seřadíme obrázky, jak patří a pohádku můžeme nakonec zdramatizovat.
Skládáním pohádek u dětí podporujeme logické myšlení. 6 obrázků, které seřadíme podle časového sledu podporuje u dětí plynulé čtení. Dále je to logické myšlení. Seřadit obrázky, vymalovat stejnými barvami, procvičujeme znalost barev základních i odvozených. Také domýšlení neuzavřeného příběhu v dětem podněcujeme tvůrčí fantazii. Kartičky jsou určeny pro individuální či skupinou práci v rámci logopedické prevence.
Co budeme k práci potřebovat? Samozřejmě pastelky, nůžky, lepidlo a třeba i pohádkové knihy.
Cíle této knihy je podpořit a rozvíjet vyjadřovací schopnosti u předškolních dětí. Je určena pro mateřské školy i první ročníky základních škol. Součástí publikace naleznete metodická doporučení, jak s ní pracovat.
Knihu bych doporučila všem učitelkám mateřských a základních škol. Především prvňáčkům. Dále rodičům i prarodičům předškolních dětí i logopedickým asistentkám.
Tato publikace mě zaujala, dobře se mě s ní pracovalo. Dětem se obrázky Patricie Koubské moc líbily. Ráda s nimi pracuji. Jsou velice pozitivní a milé.
Markéta Mlčochová je učitelkou na ZŠ, řadu let učila v MŠ. V Portále vydala ŠPL 1, 2, 3, 10 a Neobyčejný rok předškoláka.