Psychická odolnost předškoláků

Psychická odolnost předškoláků

Rönnau-Böse, Maike; Fröhlich-Gildhoff, Klaus

Portál, 2021

259 Kč220 Kč

Skladem

plusminusPřidat do košíku

Anotace

Psychická odolnost patří k důležitým dovednostem pro život. Jak ji posílit? Z čeho vlastně vychází? Jak dosáhnout toho, aby dítě neupadlo do naučené bezmocnosti, ale aby se naopak stavělo k různým obtížím čelem a dokázalo si s nimi tvořivě poradit? Kniha zkušených autorů vysvětluje, co to psychická odolnost je, jak vzniká, co ji může ohrožovat. Klade velký důraz na socializační vliv vrstevníků v různých skupinách. Poskytuje řadu praktických podnětů, z nich mohou pedagogové mateřských škol čerpat. Autoři knihu napsali velmi srozumitelně, text doplnili různými schématy a výčty, jež čtenáři pomohou orientovat se v daném tématu.
Maike Rönnau-Böse spolu s Klausem Fröhlichem-Gildhoffem napsali řadu knih na téma psychické odolnosti.

Bibliografické údaje

  • Autor:

  • Překladatel:Bezděková, Alena

  • Nakladatel:Portál

  • ISBN:978-80-262-1790-9

  • Počet stran / vazba:120 / Brožovaná

  • Rok vydání:2021

  • Kód:23106401

  • EAN:9788026217909

  • Obálka v tiskové kvalitě:Stáhnout

Odborné recenze


  • Rönnau-Böse, Maike; Fröhlich-Gildhoff, Klaus: Psychická odolnost předškoláků - autor recenze: Mgr. et Mgr. Pavla Koucká

    Kniha určená zejména pedagogům v mateřských školách seznamuje čtenáře s tím, co to psychická odolnost neboli resilience je, k čemu se v životě hodí a jak ji lze u dětí cíleně rozvíjet. Autoři připomínají existenci rizikových i ochranných faktorů jak v psychické, tak v sociální oblasti a upozorňují, jak tyto faktory působí a spolupůsobí.

    Ve vzdělávacích institucích jsou ochrannými faktory zejména:

    – Jasná, konzistentní a transparentní pravidla a struktury

    – uznalé klima: vřelost, respekt a akceptace dítěte

    – vysoký, leč přiměřený výkonnostní standard

    – pozitivní posílení výkonnosti a houževnatosti dítěte

    – pozitivní vztahy s vrstevníky

    – podpora faktorů psychické odolnosti (naznačeno dále)

    – spolupráce s rodiči a sociálními institucemi.

    Ředitelky školek najdou v knize i managerské rady, jak přesvědčit svůj tým, aby přijal rozvoj psychické odolnosti dětí za svůj cíl či jak nabídnout rodičům pomoc tak, aby ji byli ochotni přijmout. Jedna kapitola je věnována podpoře psychické odolnosti a duševního zdraví pedagogického týmu.

    Podrobněji pak autoři popisují čtyři programy rozvoje psychické odolnosti, jejichž účinnost byla vědecky prokázána a které se v Německu využívají. Některé provádějí externí pracovníci, jiné učitelky/učitelé ze školky po proškolení. Některé programy zahrnují i vzdělávací aktivity pro rodiče. I české děti ve školkách různými způsoby rozvíjejí svou psychickou odolnost, žádný systematický program zatím ovšem nemáme.

    Podle autorů mohou právě mateřské školy sehrát v rozvoji psychické odolnosti významnou úlohu: Pečují totiž o děti v ranném věku, navíc mohou oslovovat rodiče dětí a také spolupracovat s jinými institucemi, třeba pedagogicko-psychologickými poradnami či sociálními úřady, jež mohou pomoci s komplikovanějšími případy.

    Určitou nevýhodu knihy je místy přílišná teoretičnost a akademický jazyk. Ilustruji ji na popisu dvou ze šesti faktorů psychické odolnosti, „adaptivního copingu“ a řešení problémů.

    Adaptivní coping: posouzení, vyhodnocení a odražení stresových, zátěžových situací; poznání vlastních strategií a mezí pro překonání stresu. Řešení problémů: pochopení a reflektování komplexních okolností a vývojů a realizace řešení za použití stávajících vědomostí a schopností. Co si však pod tím máme u předškolního dítěte představit? Jak to vypadá, když čtyřleté dítě posoudí, vyhodnotí a odrazí stresovou/zátěžovou situaci? Co u pětiletého znamená „pochopení a reflektování komplexních okolností a vývojů“? Za další nevýhodu považuji absenci českých reálií. Podrobná citace německých zákonů českému čtenáři mnoho nedá.

    I přes uvedené nedostatky lze knihu široce doporučit učitelkám v mateřinkách a dalších předškolních zařízeních. Inspirací by mohla být i pro studenty pedagogických fakult či sociology: Což takhle vytvořit nějaký program rozvoje psychické odolnosti i u nás?

    Zakončím citací jednoho z nejstěžejnějších sdělení knihy: „Základem psychické odolnosti jsou vztahy. Velice důležitými vztahovými partnery jsou rodiče – jako náhradníci mohou blízké osoby představovat i jiní příbuzní, vychovatelky či vychovatelé a pedagogičtí pracovníci. Předpokladem je soustavný vztah založený na důvěře, respektu a uznání.“

    autor recenze: Mgr. et Mgr. Pavla Koucká
    Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál

    -

Čtenářské recenze


  • Rönnau-Böse, Maike; Fröhlich-Gildhoff, Klaus: Psychická odolnost předškoláků - autor recenze: Tereza Macurová

    https://www.instagram.com/p/CU4sq4bhDWv/

    Tahle recenze bude skoro delší než celá knížka. Vlastně jsem nevěděla, co od ní čekat. Vidím školku, beru školku. Podle rozsahu jsem to tipovala na další publikovanou diplomku, uvnitř na vás čeká cca 100 stránek. Nicméně! Malý rozsah skrývá velkou duši. Knížka jede fakt neuvěřitelné bomby, žádné plácání vody kolem jako když se snažíte nahnat znaky v seminárce. Řeší neuvěřitelné množství témat - od resilience přes organizační řízení školky po opatření proti vyhoření. Je to dobře, je to špatně? Nevím, přečtěte si ji taky a diskutujme. Já jsem na ní ocenila především velmi konkrétní popisy postupů, nic není ponecháno abstrakci. Byl to takovej fofr, že vůbec nevím, co si o tom myslet. Asi jako když se učitel snaží zopakovat celý semestr za jednu přednášku. Brain damage. Ve finále je to spíše knížka o řízení školky, což mi potvrzuje stokrát pozorovaný přírodní úkaz, že práce s dětmi je z velké části práce s dospělými, kteří o ně pečují, a pod to se můžu podepsat. Nechávám si ji na poličce jako docela dost komplexní návod jak řídit školku jako stát (je na politické vtipy brzy nebo pozdě?). Macurová approves.

    autor recenze: Tereza Macurová
    https://www.instagram.com/p/CU4sq4bhDWv/

    - 18.01.2022

  • E-SHOP – DOTAZY A REKLAMACE

    telefon / e-mail:
    283 028 205
    eshop@portal.cz

    provozní doba:
    8.00 – 16.00 hod.
    (každý všední den)

  • OBJEDNÁVKY KNIH KNIHKUPECTVÍ

    telefon:
    283 028 202

    provozní doba:
    8.00 – 16.00 hod.
    (každý všední den)

  • OBJEDNÁVKY KNIH JEDNOTLIVCI A ORGANIZACE

    telefon:
    283 028 203
    knklapkova@portal.cz

    provozní doba:
    9.00 – 18.00 hod.
    (každý všední den)