Ottomanská, Vladimíra: Svět objevů a vynálezů - autor recenze: Žaneta Křížováhttps://vytvarna-vychova.cz/svet-objevu-a-vynalezu/Máte doma knížku: Rok stromů? Pokud ano a pracujete s ní často a rády, tak tahle knížka jí je velmi podobná. Místo stromů se ale zabývá VYNÁLEZY A OBJEVY.
Hrdiny příběhů jsou dvojčata Anička a Honzík, které znáte z knihy Rok stromů případně Co napoví stromoví od stejnojmenné autorky, kdy celý rok se svým dědečkem poznávali 10 stromů a dozvěděli se spoustu informací. Tentokrát najdou badatelský deník dědečkova bratra. Opět na děti čeká 10 kapitol, kdy se seznámí s 2 objevy a 8 vynálezy (Objevení kola, Objevení písma, Vynález knihtisku, Vynález hodinek, Vynález mikroskopu, Vynález dalekohledu, Vynález parního stroje, Vynález telefonu, Vynález elektřiny, Vynález automobilu). S knihou můžete pracovat celý školní rok – co měsíc, to 1 kapitola.
Každou kapitolu zahajuje veršovaná BÁSNIČKA vztahující se k tématu a 2stránkový PŘÍBĚH, kdy se sourozenci snaží na základě různých indicií rozluštit, o jaký objev/vynález se jedná. Následují v bodech 3 TÉMATA pro danou kapitolu, ve kterých se vždy objeví i téma z tematických bloků (kamarádi, vztahy, lidské tělo, povolání, advent, dopravní prostředky, planety atd.). POVÍDÁME SI – v bodech věty k diskusi či obeznámení dětí, TVOŘÍME – dvě pracovní činnosti, CVIČÍME- včetně úvodní části, protažení, pohybové hry a relaxace, ČTEME- tipy na další knihy týkající se uvedených témat na počátku kapitoly, POČÍTÁME, ZPÍVÁME, ÚKOLY PRO BYSTRÉ HLAVIČKY- další tipy co se lze s dětmi přiučit (např. se naučit vlajky dalších asijských států, poznávat různé piktogramy), UČÍME SE NOVÁ SLOVA- seznam slov vázající se k tématu, POKUS (u kola – výroba kladky, u písma vytvoření neviditelného písma atd.) a CO BYCHOM SI MĚLI ZAPAMATOVAT – teorie jako pomůcka pro učitele. Co se struktury textu týká, je velmi přehledná – velká písmena, tučné zvýraznění, odrážky, mezery – radost v knize listovat a číst. Teoretické informace jsou spíše v bodech – takový nástin, o čem můžete s dětmi hovořit, ale vše ostatní zde najdete dopodrobna rozepsané.
Příběhy na sebe navazují, obsahují mnoho přímých řečí dodávající na napínavosti. Hrdinové v nich popisují, co vidí v deníku, na konci vždy najdeme rozluštění. V některých příbězích lze přerušit čtení a nechat zapřemýšlet naše děti anebo se pokusit zkusit o to, co dělají hrdinové knihy– věřím, že je příběh víc nadchne a třeba na řešení přijdou dřív než sourozenci. Škoda jen, že někdy příběh nedokresluje ilustrace, kterou děti v deníku vidí.
Nepočítejte příliš s tím, že se vám do rukou dostává encyklopedie vynálezů – sice se dozvíte/oživíte pár informací, knížka je ale určena pro předškolní věk a autorka k tomu i přizpůsobila šíři poznatků.
Pokud vás téma objevů a vynálezů zajímá a chtěli byste s ním obeznámit i děti, jděte do ní.