Právě probíhá akce Den D: 20 % sleva z původních cen na všechny tištěné knihy.

Metody a aktivity k rozvoji myšlení a kultivaci osobnosti dětí

Učíme děti ptát se a přemýšlet

Tištěná kniha (2012)

0 % 1 recenze

127 Kč

149 Kč −14 %, ušetříte 22 Kč

Rozebráno

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2012)

Autor
Zoller, Eva
Překladatel
Jindrová, Stanislava
Počet stran
96
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2012
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
23104201
EAN
9788026200963
Nakladatelství
Portál
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Metody a aktivity k rozvoji myšlení i kultivaci osobnosti dětí Publikace vychází z metodiky „Filosofie pro děti“ a představuje program pro všechny, kdo pracují s dětmi předškolního a mladšího školního věku a chtějí využít potenciál přirozeného dětského údivu, zvídavosti, tázání a touhy porozumět k rozvíjení kritického myšlení a prosociálního cítění dětí. V tomto přístupu se prolínají metody zážitkové pedagogiky (metody dialogické, slovní, práce s příběhy, dále činnosti hudební, výtvarné); hry a aktivity lze uplatnit ve dvojicích i větších skupinách. Podstatou je vhodná formulace otázek ze strany pedagoga, nikoli „předávání informací“, ale společné objevování, dítě v živém dialogu pod vedením pedagoga zkoumá pojmy, využívá vlastní zkušenost, pomocí her ověřuje hypotézy, hledá paralely v příbězích, formuluje a prezentuje vlastní názory. Aktivity využívají běžných, přirozených situací, které lze chápat jako motivační základ pro řízené rozvíjení rozlišovacích, argumentačních a obecně vyjadřovacích dovedností dětí. Hry podporují kritické a tvořivé myšlení, zároveň však v hodnotové dimenzi (etická výchova), otevírají dětem přirozenou hravou cestou oblast logiky, etiky a poznání. Eva Zoller je pedagožka, žije ve Švýcarsku, kde už přes 20 let propaguje pedagogický směr Filosofie pro děti; publikovala množství knih s uvedenou problematikou.

O autorovi

Zoller, Eva

Recenze (1)

  • Kniha Učíme děti ptát se a přemýšlet švýcarské autorky Evy Zoller čtenářům představuje po-hled na děti jako „malé filozofy“ (toto je ostatně originální název knihy). Nezůstává však u poměrně obvyklého konstatování, že ptát se, zkoumat a objevovat svět kolem nich je dětem vlastní. Připouští, že také děti již v  poměrně raném věku přijímají svůj svět jako „hotový produkt“, který stačí „zkonzumovat“. Často namísto hledání odpovědi na otázku, s níž se setkají, odpoví prostě: „Nevím.“ Očekávají, že správnou odpověď jim záhy někdo dodá. Eva Zoller se tedy, jak už název knihy naznačuje, věnuje tomu, jak dětskou schopnost ptát se a přemýšlet dále rozvíjet a pěstovat. Dostává se tak na pole filozofie a „filozofování s dětmi“ (srov. také knihu R. Fishera Učíme děti myslet a učit se). Touto filozofií, jak naznačuje úvodní kapitola knihy, se ovšem nemyslí filozofie akade-mická, ale filozofování v duchu sokratovské každodenní praxe: „Kdo filozofuje s dětmi, vy-chovává z nich (a zároveň ze sebe) pečlivé a samostatně myslící lidi, kteří jsou schopni rozli-šování, lidi schopné jednat statečně a zodpovědně.“ Podstatou filozofování v tomto pojetí je tázání, „umění položit správnou otázku ve správnou chvíli“. Po kapitole úvodní je následují-cích šest kapitol věnováno nejrůznějším oblastem, v nichž děti i dospělí mohou nacházet podněty k zamyšlení: otázky vztahující se ke smyslu věcí, ke vnímání a smyslům samotným, otázky zkoumající rozdíly a podobnosti věcí, otázky o fantazii a skutečnosti, o podstatě pojmů a jmen, o identitě, o lidech a zvířatech, mluvení a myšlení, otázky etické i náboženské. Závěrečná shrnující kapitola se pak opět vrací na počátek a filozofování s novým vhledem obohaceným o podněty předchozích kapitol představuje jako „pedagogický postoj“. Součas¬ně nabízí stručný přehled „nástrojů“ (tj. určitých postupů či dovedností), které filozofování umožňují, a oblastí, v nichž se mohou uplatnit.Z knihy je patrná letitá praxe autorky, a to jak praxe v samotné práci s dětmi, tak praxe v oblasti vzdělávání učitelů a vychovatelů. Nabízí řadu zcela konkrétních ná¬mětů pro práci s dětmi: od pomocných cvičení (rozvoj smyslového vnímání, fantazie aj.) až po náměty pro filozofické dialogy, tj. dialogy, v nichž jde o samostatné uvažování, zdůvodňo¬vání vlastních stanovisek, posuzování těchto důvodů, zkoumání problémů z více perspektiv, postižení pro-blému v celistvosti, v širších souvislostech, v různých kontextech apod. Pro přístup autorky, na rozdíl od některých jiných přístupů k filozofování s dětmi, je přitom charakteristické, že se nesoustředí pouze na „myšlení“ v užším slova smyslu, ale zahrnuje stránku kognitivní (vní-mání, porozumění), afek¬tivní (city, hod¬noty, postoje) i konativní (jednání).Eva Zoller dokázala také velmi působivě zúročit svůj hlubší teoretický vhled do problema-tiky. Vyjadřuje se stručně, velmi rychle se do¬stává k podstatě věci. Tento přístup samozřejmě ocení především čtenáři–praktici. Z širší perspek¬tivy se ovšem text může zdát místy až příliš zjednodušující či „instruktivní“. Někdy se vyjad¬řuje velmi kategoricky; i když před¬kládá tvrzení, která jsou diskutabilní, ne vždy navrho¬vané postupy či zásady dů¬sledně zdů¬vodňuje. Proto je třeba neustále si při¬pomínat, jak uvádí sama autorka v úvodní kapitole, že kniha nechce nabídnout re¬cepty jediných mož¬ných postupů, spíše zve k objevování nových cest. Knihu lze vřele doporučit všem, které zajímá praxe rozvíjení dětského myšlení – ať už jsou to rodiče, učitelé, vychovatelé ve školních družinách či dětských klubech, nebo také jiní zá-jemci, kteří si chtějí rozšířit svůj rozhled o možných podobách aplikace pedagogického pří-stupu tradičně nazývaného „Filozofie pro děti“. Ačkoli je kniha zaměřena na práci s dětmi předškolního či mladšího školního věku, v principech, které představuje, může být inspira¬tivní pro všechny věkové kategorie.Na závěr je třeba ocenit redakční péči nakladatelství Portál. Kniha nejenže vypadá atrak-tivně a je přehledně uspořádána, ale především každá kapitola nabízí také cenné odkazy na českému čtenáři dostupné další zdroje. Jedná se zejména o literaturu pro děti, kterou je možné kromě běžného čtení také dále vhodně využít pro inspiraci při filozofo¬vání s dětmi.PaedDr. Petr Bauman, Ph.D.Teologická fakulta JU v Českých Budějovicích, katedra pedagogikybauman@tf.jcu.cz

    Recenze zpracována pro nakladatelství Portál.

    Přečíst celou recenzi Zavřít