Jak to chodí v lidské hlavě

Jak to chodí v lidské hlavě

Štarková, Petra

Portál, 2016

299 Kč239 Kč

SklademAkce 20 %

plusminusPřidat do košíku

Anotace

Cílem knihy je zprostředkovat dětem co nejpřitažlivější formou základní povědomí o psychologii, a to tak, aby byly informace co nejsnáze pochopitelné i pro nejmladší čtenáře. Jednotlivé kapitoly se věnují například našemu vnímání, citům a pocitům, pozornosti, paměti, učení apod. Celým textem se prolíná příběh kluka Filipa, který tematicky a zábavnou formou doplňuje příslušné odborné informace. Čtenáře při četbě provází mozek Filipa – hlavního hrdiny.
Kniha je určená především dětem školního věku, ale ocení ji i jejich rodiče a pedagogové.
Petra Štarková je psycholožka, autorka článků, povídek, fejetonů a pohádek. Publikovala v řadě časopisů včetně Psychologie Dnes. Přednáší ve školách.

Bibliografické údaje

  • Autor:

  • Podtitul:Psychologie pro děti

  • Ilustrátor:Drobný, Libor

  • Nakladatel:Portál

  • ISBN:978-80-262-1007-8

  • Počet stran / vazba:116 / Pevná

  • Rok vydání:2016

  • Kód:11311301

  • EAN:9788026210078

  • Obálka v tiskové kvalitě:Stáhnout

Čtenářské recenze


  • Já mám mozek, ty máš mozek - autor recenze: Petra Darebníčková

    https://www.ctemeceskeautory.cz/2019/11/recenze-jak-to-chodi-v-lidske-hlave.html

    Petra Štarková je brněnská psycholožka, autorka odborných a populárně naučných článků a spisovatelka, která se ve své literární tvorbě zaměřuje na dětského čtenáře. Čtivou, zábavnou a srozumitelnou formou ve svých knihách zpracovává témata z oblasti lidské psychiky a z oboru psychologie. V roce 2016 vyšla u nakladatelství Portál originální publikace s názvem Jak to chodí v lidské hlavě, která je pravděpodobně první učebnicí psychologie pro děti.

    Zábavnou a srozumitelnou formou předat dětem informace o fungování lidského mozku a o zákonitostech lidské psychiky. To byl cíl, který si vytyčila psycholožka Petra Štarková a naplnila jej knihou Jak to chodí v lidské hlavě. Jedná se o populárně naučnou publikaci, která však v sobě spojuje vzdělávací poslání s narativní složkou – s beletristickým odvyprávěním příběhu.

    Na základě příhody chlapce Filipa, který se po úrazu hlavy dostává do nemocnice, odvíjí autorka svůj výklad o základních psychických jevech. Text je koncipován tak, že každá z kapitol, nesoucích název některého ze základních pojmů z oboru (vnímání, pozornost, temperament...), obsahuje několik barevně odlišených částí. Nejdřív si přečteme úryvek z vyprávění o Filipovi a poté se dozvíme základní informace a zajímavosti k danému tématu. Spisovatelka dává dětem prostor k zamyšlení a podněty k jejich vlastním praktickým pokusům.

    Při psaní naučných publikací pro děti je vhodné dodržet základní didaktické postupy, tak jak je prosazoval už Jan Amos Komenský. Tedy názornost, systematičnost, přiměřenost. Po této stránce kniha svůj účel skvěle plní. Text je srozumitelný, čtivý, jednotlivé části odstupňované podle náročnosti a to vše je ještě podpořeno promyšlenou grafikou, výrazným barevným odlišením a přehledným členěním textu. Pokud bych měla uplatnit subjektivní hledisko, volila bych trochu méně výraznou barevnou škálu a prosadila větší pestrost v ilustracích. Autorce však jistě šlo o jednoduchost a o uplatnění jednotícího grafického prvku, jímž jsou tady obrázky mozků.

    Co se týče beletristické části textu, nečekejte složitou zápletku. Jde o jednoduchý příběh, který má být odrazovým můstkem pro populárně naučný výklad. Převažují dialogy, Filip se seznamuje s dalšími dětskými pacienty a lékař odpovídá na jejich zvídavé dotazy ohledně funkcí mozku. Trochu nereálná představa doktora, který má čas na rozmluvy s pacienty, ale tato idealizace tu plní skvělou vedlejší funkci. Čtenáři se strachem z bílých plášťů ukazuje, že i nemocnice může být přívětivým, přátelským prostředím.

    „Jenže psychologie ve skutečnosti věda je,“ poznamenal doktor. „A docela zajímavá.“ „Psychologie je věda? O tom jsem ještě neslyšel,“ podivil se Filip. „Já mám doma totiž knížky o vědách – encyklopedie. Už mám tři přírodovědné, jednu o dinosaurech, dvě o vesmíru a jednu, ve které jsou chemické pokusy. A ještě tu s lidským tělem, rozkládací.“ „O psychologii moc knížek pro děti není,“ připustil lékař. „A to je, řekl bych, trošku škoda. Protože vyznat se v tom, co se děje v lidské hlavě, je důležité.“ (str. 42)

    Jak to chodí v lidské hlavě je mimo jiné výbornou metodickou pomůckou pro učitele občanské výchovy nebo výchovy ke zdraví na základní škole. Zejména oceňuji podnětné otázky za každou kapitolou, které mohou ve vyučování navodit fázi brainstormingu a společné diskuze. Proto doporučuji tuto publikaci pořídit do každé školní knihovny.

    - 14.01.2020

  • Jak vysvětlit dětem, co se děje v lidské hlavě - Martina Mičková
    martinamickova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=585803

    To, že se psychologie zabývá chováním, prožíváním a jednáním lidí není žádná nová věc pod sluncem. Pochopit lidskou psychiku je složité. Snad proto jsou knihy o psychologii určeny převážně dospělým čtenářům.

    Psychologie pro školáky je vidět na pultech jen velmi zřídka. Velmi mě proto potěšilo, když jsem objevila publikaci Jak to chodí v lidské hlavě s podtitulem Psychologie pro děti. Autorkou je psycholožka Petra Štarková a vydalo ji nakladatelství Portál.

    Ukazuje dětem, jak náš mozek přijímá prostřednictvím pěti smyslů informace, co je to pozornost, motivace, paměť, temperament, inteligence, povaha, vědomí i bezvědomí.

    Celou knihou prostupuje příběh Filipa, který měl úraz a utrpěl otřes mozku. Jeho zážitky jsou vepsány v oranžově zbarvených rámečcích. I ostatní text je barevně odlišen: v modrých rámečcích je to, co „říká“ Filipův mozek, v zelených rámečcích pak složitější informace pro starší děti. Zajímavé je také tzv. Kulturní okénko, které představuje kulturní zážitky, jež se nějakým způsobem dotýkají určité části lidské psychiky (za příklad filmu, který se odehrává ve světě naší fantazie, je považován Nekonečný příběh).

    Vtipné ilustrace Libora Drobného dodávají textu správný šmrnc. Téměř na každé straně najdete „ nějaký ten mozek“. Publikace je určena dětem školního věku. S chutí se do ní začtou určitě i rodiče a pedagogičtí pracovníci.

    - 19.05.2017


  • www.vasedeti.cz/tipy-a-rady/knihy-casopisy-film-divadlo/recenze-jak-to-chodi-v-lidske-hlave-psychologie-pro-deti/

    Štarková, Petra: Jak to chodí v lidské hlavě

    Sylva Beránková

    Taky se dostáváte do situací, kdy nevíte, jak dětem vysvětlit co, jak, proč atd.? Proto jsem se nadšeně pustila do čtení knížky Jak to chodí v lidské hlavě, která je určena pro děti. Jsem strašně ráda, že konečně přišel někdo s nápadem, jak z psychologického hlediska něco vysvětlit dětem.

    Tak takhle začíná publikace určená hlavně dětem. To ale neznamená, že rodičům je vstup zakázán. Kniha je o psychologii, určena nejenom pro dětské čtenáře, ale každému, kdo by se rád dozvěděl něco zajímavého o fungování lidské psychiky, citech, inteligenci, paměti a dalších věcech. Nebo jinak řečeno, jak to funguje v lidské hlavě. Publikace je rozdělena do 31 krátkých kapitol. Celým textem vás bude provázet chlapec Filip, kterému se stane úraz a díky tomu skončí v nemocnici. Zábavnou formou se dozvíte něco o citech i pocitech, vnímání, paměti, učení, inteligenci, myšlení, motivaci, fantazii, o strachu, obavách, soustředění, vědomí a bezvědomí, sebevědomí, sebeprosazování, sebeovládání, kde najít pomoc nebo co můžete udělat pro svůj mozek.

    Je toho teda daleko více, jenom jsem uvedla pár kapitol, na které se můžete těšit. Díky barevnému provedení je čtení knihy opravdu pojato hravou formou. Příběh kluka Filipa provede děti celou publikací a odborné informace zábavně vysvětlí a doplní. Příběh začíná Filipovou nehodou, kvůli které musí do nemocnice, kde se postupně dozvídá všechno o práci mozku. Teda, alespoň to nejdůležitější. V oranžovém rámečku je vždycky příběh Filipa a jeho přátel, rodičů. Tady se dozvíte Filipův příběh, jeho obavy, strach, zvědavost nebo zvídavost dozvědět se nové věci. Modrý rámeček je Filipův mozek. Ten vám bude vyprávět, jak na různé situace reaguje, co se v něm děje a také proč to tak je. Zelený rámeček je určený pro zkušenější čtenáře, protože tady mohou být složitější informace. Např. vysvětlení optického klamu, poruchy paměti, pyramida lidských potřeb, atd. Mozky a ozubená kolečka vám nabídnou lehký úkol nebo něco k přemýšlení. A kulturní okénko zase přirovnání k nějakému filmu nebo pohádce.

    Za sebe publikaci doporučuji všem. Kniha se nemusí číst od začátku do konce. Můžete si vybrat, co chcete číst. Zda jenom Filipův příběh, co říká mozek nebo odborné informace. Tudíž si myslím, že kniha je vhodná pro širokou věkovou skupinu. Děti se lehkou, nenásilnou hravou formou dozvídají základní informace o psychologii. Což je úžasná věc. Také pro rodiče bude publikace určitě přínosem. Číst si můžete společně s dětmi a s těmi většími zároveň různé situace hned probírat a rozebírat.

    - 29.06.2016

  • OBJEDNÁVKY KNIH KNIHKUPECTVÍ

    telefon:
    283 028 202

    provozní doba:
    8.00 – 16.00 hod.
    (každý všední den)

  • OBJEDNÁVKY KNIH JEDNOTLIVCI A ORGANIZACE

    telefon:
    283 028 203
    283 028 204

    provozní doba:
    9.00 – 18.00 hod.
    (každý všední den)

  • REKLAMACE A DOTAZY E-SHOP

    telefon / e-mail:
    283 028 205
    kanclir@portal.cz

    provozní doba:
    8.00 – 16.00 hod.
    (každý všední den)