Boos, Agnes: 50 krátkých aktivizačních her - autor recenze: Petra Bendová, PhDr., Ph.D. , Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec KrálovéAgnes Boos shromáždila 50 her/herních námětů, které lze funkčně využít k aktivizaci dětí ve věku 6-10 let, a to v průběhu jejich edukace ve škole, ve školní družině či školním klubu, ale i v rámci volnočasových aktivit, na letním táboře či v domácím prostředí.
Pro přehlednost jsou prezentované herní náměty rozděleny do 5 kategorií, jedná se o hry motivační, hry zaměřené na cvičení pozornosti, autorka do souboru her zařadila i koordinační a křížové hry, dále pak hry vyplňující pauzy a hry směřující k uvolnění pohybem (relaxační) a hry podporující učení pohybem. Pro každou skupinu her je v publikaci prezentováno 10 základních námětů, které jsou vždy rozšířeny o další variantu/varianty dané hry v různých prostředích, s jinými pomůckami apod.
Vybrané hry propojují učení a pohyb …, Agne Boos hovoří o „škole pohybem“, která staví na principech neurofyziologie mozku a učení - zapamatování probírané látky a vytváření nových synapsí v mozku, které vznikají díky propojení učiva a pohybu. Autorka publikace filozoficky vychází z Konfuciova tvrzení „Co slyším, to zapomenu. Co vidím, si pamatuji. Co si vyzkouším, tomu rozumím“. Jedná se o jeden ze základních „stavebních kamenů“, na němž je (by mělo být) postaveno učení dětí mladšího školního věku. Výuka na 1. stupni ZŠ probíhá standardně s využitím audio-vizuální podpory, a to i přes poměrně vysoké % dětí, u nichž je učení prokazatelně efektivnější, pokud je osvojování si poznatků založeno či alespoň podpořeno pohybem (pozn. jedná se o tzv. kinestetický styl učení). V praxi se pak hovoří mj. i o výuce se zapojením všech smyslů (= aplikace multisenzoriálního přítupu ve výuce), která bývá primárně doporučována pro optimalizaci průběhu edukačního procesu dětí předškolního věku, na úrovni elementárního vzdělávání (v I. a ve II. třídách ZŠ) a kompenzačně u dětí/žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Lze konstatovat, že řada uvedených her (ačkoli to není v publikaci přímo specifikováno), může sloužit také k eliminaci tzv. dílčích deficitů (tj. oslabení v oblasti zrakové či sluchové percepce, pravo-levé orientace), k rozvoji senzomotoriky a podpořit senzorickou integraci (= propojení vnímání zrakového + sluchového + taktilní-ho/pohybového).
Publikaci lze považovat za inspirativní sumář herních aktivit pro všechny, kdo participují na edukaci dětí mladšího školního věku – pedagogy, a to i pedagogy speciální či sociální, vychovatele, vedoucí školních klubů, vedoucí různých kroužků, ale i rodiče atd..
autor recenze: Petra Bendová, PhDr., Ph.D. , Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové
Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál