Schopnosti zaměření (focusing), uvolnění (relaxation) a soustředění (concentration) jsou klíčem k tomu, aby děti a mladí lidé byli schopni dosáhnout emoční pohody, stejně jako pro rozvoj dovedností a schopností u dětí.
Tato kniha staví na modelu všímavé hry k dosažení pocitu pohody u dětí. Autorka vytvořila tento přístup, který pomáhá dětem uvědomovat si svůj vnitřní a vnější svět. První část se věnuje teoretickým a praktickým základům. Jsou zde popsány zásady při užití modelu všímavé hry při zohlednění emočního prostředí. Vychází z toho, že potřeba se na něco soustředit je přirozenou součástí našeho života. Samotná všímavá hra pak rozvíjí živé interakce, učen při ní probíhá hrou. Při strukturování prostředí je třeba jasně definovat role, pravidla a hranice, aby se děti cítily v bezpečí. Podpůrné prostředí, v němž se uznávají a cení všechny emoce, podporuje motivaci k soustředění a sebezklidnění. Potřeba je k tomu pět základních dovedností: sebekontrola, přizpůsobivost, účinné naslouchání, účinné pozorování a představivost.
Druhá část je zásobárnou her a aktivit od „Zaměření na tělo“, „Konec nervozity“ k „Hudebním kresbám“ a „Předání úsměvu“. Aktivity je vhodné použít jak ve skupinách dětí ve věku 5-12 let, stejně jako s jednotlivci, a mohou být upraveny pro děti se zvláštními potřebami a potížemi se soustředěním, jako je ADHD, a pro starší děti.
U každé hry je přehledná úvodní tabulka (ikony) s údaji o spodní věkové hranici, pro kterou je hra vhodná, délce cvičení, zda je hra pro větší či menší skupiny, zda při hře děti mluví a co jsou základní prvky, schopnosti či dovednosti, které se při hře rozvíjejí (např. sebepřijetí, představivost, sebeovládání, dedukce, naslouchání, sebedůvěra). Kromě popisu základních pravidel hry jsou uvedeny možné úpravy a nápady na její další rozvíjení.
Deborah M. Plummer je vysokoškolská pedagožka (De Montfort University, Leicester) a terapeutka, autorka řady publikací pro práci s dětmi i s dospělými. V Portálu vyšly její knihy Skupinové hry pro rozvíjení sebeúcty (2013) a Učíme děti zvládat úzkost, obavy a stres (2013).
O autorovi
Deborah M. Plummer
Deborah M. Plummer je vysokoškolská pedagožka (De Montfort University, Leicester)a terapeutka, autorka řady publikací pro práci s dětmi…
Plummer, Deborah M.: Hry pro rozvoj všímavosti u dětí - autor recenze: Jarmila Skopalová
Při pohledu do usměvavých očí profesorky Deborah Plummer je jasné, že dětský svět je tomu jejímu opravdu blízký. Taky jej dokáže pozorovat s otevřenou myslí. Zatímco my často vidíme jen dítě, které si něco brumlá a při tom nějak otáčí hračkou či postrkuje autíčko, ona vidí skutečnou práci, náročný úkol, který si dítě dalo a které teď řeší úplně mimo svět dospělých. Neumíme už zachycovat tyto dětské chvíle a cílenou komunikací je v dítěti zafixovat. Proto se tak rychle ztrácejí schopnosti, které děti mají – pozorování, spontánnost, schopnost aktivně reagovat a vidět toho druhého v jeho momentálním rozpoložení. A protože z dětí rostou dospělí, ztrácíme tuto schopnost my jako lidstvo. Takže je jen dobře, že jsou stále kolem nás lidé, kteří vracejí do našeho života dětské a často podceňované schopnosti. Kniha her pro rozvoj všímavosti je sice pro děti, ale když byste si vzali jednu hru po druhé a zkusili si ji zahrát třeba na silvestra nebo při kempování, zjistíte, kolik toho už neumíte. Tolik pomíjené dětské schopnosti jako vidět, slyšet, představit si, vytvořit díky své fantazii nový svět nebo situaci, najednou my, velcí a úspěšní dospělí, už nemáme! Ztratili jsme je díky tomu, že vnímáme telefonem, skrz mejly, sociální sítě, snažíme se často spíš nereagovat než dát něco najevo. V tom taky – možná často nevědomky – vychováváme své děti. Knížka profesorky Plummerové nabízí soubor velmi jednoduchých her pro děti od pěti do dvanácti let. Pro ty starší by to bylo možná příliš jednoduché a „trapné“, ale já bych klidně navrhla některé hry vyzkoušet i s náročnými puberťáky. Jen tak, pro legraci. U každé hry je nejen postup, ale také „další podněty k rozvoji“ – otázky, které můžete klást dětem stejně jako sobě. Pro ty, kteří potřebují hlubší porozumění principu mindfulness a jeho praktickému využití, poslouží první část knihy. Za velkou přednost považuji stručnost, skoro až neamerickou schopnost jasně a bez emotivních příběhů popsat strukturu práce a procesy, kterým se hry věnují. Knihu doporučuji rodičům a zvláště pak učitelům, kteří si už vyzkoušeli intuitivní hry. Pro ty z vás, kteří se s mindfulness setkáte díky této knize poprvé, bude skvělým průvodcem do světa sebeuvědomění.
autor recenze: Jarmila Skopalová Recenze byla zpracována pro časopis Knižní novinky
Přečíst celou recenziZavřít
Omlouváme se, ale tyto webové stránky nejsou optimalizovány pro tento prohlížeč. Použijte prosím aktuální verzi prohlížeče Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge, popř. Safari.