Psychická odolnost pro děti

Tohle zvládnu!

Tištěná kniha (2024)

0 % 3 recenze

295 Kč

369 Kč −20 %, ušetříte 74 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2024)

Překladatel
Diestlerová, Petra
Edice
Rádce pro mládež
Počet stran
208
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2024
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
12504701
EAN
9788026221326
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-2132-6
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Opravdu zvládnu všechno? Co když se na některé věci necítím? Jak posílím svou psychickou odolnost? I ty občas čelíš stresu, máš z něčeho obavy a zdá se ti, že nedokážeš to, co si přeješ. Také se možná někdy trápíš a tvoje obavy tě blokují, jako by ti házely klacky pod nohy a nedovolovaly ti dělat vše, co chceš nebo potřebuješ.
Kniha plná her a aktivit ti pomůže získat odolnost, kterou potřebuješ pro zvládání náročných úkolů i každodenních záležitostí. Najdeš v ní křížovky, osmisměrky, hádanky a spoustu dalších zábavných úkolů, díky nimž poznáš a procvičíš své silné stránky.
Caren Baruch-Feldman Ph.D., je klinická psycholožka. Pracuje rovněž jako školní psycholožka.
Rebecca Comizio MA, MEd, se stala školní psycholožkou roku 2019 státu Connecticut.

Ke stažení

O autorech

Caren Baruch-Feldman působí jako klinická a školní psycholožka ve státě New York. Pořádá semináře o technikách KBT a REBT a dále přednáší na téma zvládání stresu a obav a pěstování výdrže a sebeovládání.

Všechny knihy autora

Rebecca Comizio pracuje jako školní psycholožka ve státě Connecticut. Vedle toho působí v Národní asociaci školních psychologů, založila a spoluuvádí podcast School Psyched Podcast.

Všechny knihy autora

Recenze (3)

  • Autor recenze Mgr. et Mgr. Eva Martináková Datum 30. 10. 2024


    Baruch-Feldman, Caren; Comizio, Rebecca: Tohle zvládnu! - autor recenze: Mgr. et Mgr. Eva Martináková
    https://www.online-psycholog.com

    První z autorek, Caren Baruch-Feldman, je americkou klinickou, táborovou a školní psycholožkou, jež se ve své praxi zaměřuje především na zvládání úzkosti a stresu, na školní neúspěch a vzdělávání učitelů, ale třeba také na zdravé hubnutí. Rebecca Comizio, druhá z autorek, působí v Conetticutu a má za sebou rovněž vzdělání v oblasti klinické psychologie a podobně jako její autorská kolegyně je uznávanou školní psycholožkou.

    Nakladatelství Portál přineslo v roce 2024 českým čtenářům skvělou publikaci Tohle zvládnu! s podtitulem Psychická odolnost pro děti. Jedná se o knihu adresovanou přímo dětem a dospívajícím (dle mého názoru přibližně na 2. stupni ZŠ a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií), která je krok za krokem provede cestou budování psychické odolnosti a zvládáním náročných životních situací. Autorky pozvou své dětské čtenáře na dobrodružnou plavbu, během níž se mají naučit lépe zvládat různé výzvy. Připravily pro ně zhruba 200 stran zajímavých informací, obrázků, cvičení, pracovních listů, tajenek a kvízů pro lepší sebepoznání. První část je věnována tématu odolnosti a dopadu stresu na lidské tělo. V druhé části autorky seznamují děti s tím, jak se mohou spřátelit se svými emocemi a jakou mají všechny naše emoce hodnotu. Poradí jim, jak se nenechat zahltit a jak mohou zkusit jednat aktivně a nejen automaticky. Ve třetí části autorky dětem odhalují škodlivé myšlenkové pasti, radí jim, jak se do nich nenechat chytit a učí je vnímat překážky jako příležitosti k růstu. Ve čtvrté části, zaměřené na chování, se učí převádět myšlenky v činy, vytvářet si strategie pro zvládání obtíží a co nejlépe využívat vlastní silné stránky. A konečně v poslední, páté části knížky se děti dozvědí, jak důležité jsou společenské vazby a vzájemná podpora, z níž mohou mít prospěch jak ony samy, tak i jejich okolí, a také jak díky širšímu propojení s ostatními mohou nalézat pocit smyslu v životě.

    Při psaní publikace vycházely autorky ze své mnohaleté práce s dětmi a dospívajícími, což se pozitivně odráží jak ve srozumitelnosti a schopnosti předat dětským čtenářům jednoduše důležité informace, tak i ve velmi dobré volbě prakticky použitelných technik a postupů. Knížka je vlastně manuálem a pracovním sešitem vycházejícím ze základů kognitivně-behaviorální a pozitivní psychologie a myslím, že po ní nadšeně sáhnou nejen školní a dětští psychologové a psychoterapeuti, ale také rodiče dospívajících, kteří si uvědomují důležitost podpory duševního zdraví a odolnosti svých potomků. Sama za sebe ji vřele doporučuji, jelikož má dle mého názoru potenciál rozvíjet schopnosti zvládání dospívajících jak svou srozumitelností, tak i svou přehlednou strukturou, příběhy, zajímavými aktivitami a v neposlední řadě také poutavou grafikou. Autorkám se podařilo propojit teoretické informace s aktivitami k nácviku získání nových dovedností a také s tipy, jak nově nabyté schopnosti upevňovat a využívat. Ideální je, pokud budou mít dospívající možnost procházet jednotlivými částmi knížky s chápavým dospělým průvodcem, jímž může být jak rodič nebo jiný blízký dospělý, tak i profesionál v oboru péče o duševní zdraví. Publikace je nabitá tipy a nápady, takže fakt, že doplňkové materiály, na něž se autorky odkazují, jsou pouze v angličtině, vnímám jen jako drobný a nepodstatný detail.

    autor recenze: Mgr. et Mgr. Eva Martináková
    https://www.online-psycholog.com
    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze ? Datum 30. 10. 2024


    Baruch-Feldman, Caren; Comizio, Rebecca: Tohle zvládnu! - autor recenze: ?
    https://www.instagram.com

    "Tohle zvládnu!" je skvělým průvodcem pro děti, které se učí, jak posílit svou psychickou odolnost. Tato kniha je napsána tak, aby pomohla mladým čtenářům pochopit a zvládat náročné situace a lépe ovládat své emoce.

    Kniha se věnuje tomu, jak překonávat smutek a strach, které děti často zažívají, a nabízí praktické návody na posílení sebevědomí a vnitřní síly. Je určena nejen dětem, ale i dospělým, kteří mohou čerpat z jejích rad a aktivit.

    Kniha je rozdělena do pěti hlavních částí:

    • Porozumění odolnosti
    • Práce s emocemi
    • Jak se naučit odolně přemýšlet
    • Praktické tipy na odolné jednání
    • Budování odolnosti v každodenním životě

    Každá část je protkána různými aktivitami, které děti nejen pobaví, ale také je naučí, jak lépe zvládat stres a nepříjemné zážitky. Děti se dozví, jak pracovat s vlastními emocemi a jak najít radost v činnostech, které je baví.

    Kniha nabízí jednoduché a srozumitelné návody, jak zlepšit odolnost, což z ní činí výborný nástroj pro děti i jejich rodiče.

    "Tohle zvládnu!" je nejen užitečná, ale také zábavná a inspirativní kniha, která dětem pomáhá najít cestu k vnitřní síle a odolnosti. Díky různorodým aktivitám a praktickým tipům se děti mohou lépe vyznat samy v sobě a naučit se zvládat obtížné situace s klidem a sebejistotou.

    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Lucie Rybová Datum 12. 7. 2024


    Doporučujeme: Tohle zvládnu! Kniha a pracovní sešit v jednom vedou děti k odolnosti - autor recenze: Lucie Rybová
    https://eduzin.cz

    Osobně považuju za jeden z nejtěžších rodičovských údělů existenci situací, ve kterých svým dětem nemůžu pomoct. Když jim třeba kamarádka řekne, že si s nimi nechce hrát, nebo jim někdo něco vezme. Nebo se k nim někdo zachová nespravedlivě. Nebo… K situacím, s nimiž je především pro citlivé děti těžké se vyrovnat, dochází každý den hned několikrát. A o většině z nich se jako rodiče nikdy nedozvíme.

    Vždy je mi smutno z komentářů typu „musíš je nechat se otrkat“ nebo „musí si najít vlastní cestu“. Jenže copak jsme jim neukázali, jak se sedí na kole nebo jak se plave? Copak jsme je jen vystrčili před dům s kolem, ať si nabijou, že se poučí? Nebo je hodili do vody a odešli s tím, že se párkrát nalokají a pak zjistí, jak se neutopit? Není snad schopnost vyrovnat se se stresem a zvládnout i situace, které dítěti přidají nezvládnutelné také něco, co si zaslouží návod?

    Kniha Tohle zvládnu! jedním takovým je. Kniha je to tedy jen částečně. Mnohem více je to pracovní sešit, do kterého si mohou děti zapisovat, a dokonce v něm luštit hlavolamy. Obsahuje 32 aktivit rozdělených do pěti částí. Autorkami jsou dvě školní psycholožky, Caren Baruch-Feldman, která je zároveň i klinickou psycholožkou, a Rebecca Comizio, školní psycholožka roku v americkém Connecticutu. S odolností a jejím hledáním v sobě mají navíc obě osobní zkušenost. Oba rodiče Rebeccy Comizio se narodili v Indii a ona vyrůstala v Americe, kde byla široko daleko jediným nebělošským dítětem. Caren Baruch-Feldman se zase potýká s dlouhodobými zdravotními komplikacemi. A jako školní psycholožky vědí, s jakými problémy se současné děti setkávají a musejí je řešit. A také z praxe vědí, že čím dříve se je řešit naučí, tím se jim bude žít šťastněji.

    Podtitulem knihy je Psychická odolnost pro děti a cílem všech aktivit je právě najít způsoby, jak se vyrovnat se situacemi, které je stresují. U knihy není uvedeno, pro jak staré děti je určena, nicméně některé úlohy vyžadují psaní, dá se tak předpokládat, že je zhruba pro děti od třetí třídy a výš. Každopádně se dá jednoduše přizpůsobit i mladším. U dětí zhruba do deseti let bych úvody do kapitol jako rodič či učitel parafrázovala. Osobně mám pocit, že by jejich čtením či předčítáním ztrácely pozornost a bála bych se, že i když jsou krátké, nevydrží mi děti dojít k samotným aktivitám. Starší děti si mohou knihu číst samy, ale možná je i pro ně vhodnější je dělat jako společnou aktivitu s rodiči či učiteli.

    MZT: Aktivity k hraní i luštění

    A jaké aktivity je čekají? Kniha začíná úplně jednoduše. Názorně, na minipříbězích dětí čtenář určuje, jestli jsou odolné vůči stresu. Například: „Maty zjistil, že se nedostal do fotbalového týmu, a je strašně zklamaný. Máma ho obejme a připomene mu, že jeho staršímu bratrovi se to napoprvé také nepodařilo. Maty se cítí lépe, když si uvědomí, že může trénovat dál a na jaře to zkusit znovu.“ Dítě pak má zakroužkovat, zda je Maty odolný, či zatím ještě ne. V první kapitole se tak dozvídají, co je to odolnost, proč je důležitá, a také testují, kolik jí samy mají. Také zjišťují, co je to stres a jestli je či není něčím prospěšný.

    Druhá část je věnována emocím a tomu, že k životu patří i ty negativní a jak se s nimi smířit. V jedné z aktivit děti například hrají piškvorky. Hrací plocha však není prázdná, ale jsou na ní nakreslené různé pocity: vztek, smutek, hravost, osamělost a další. V okamžiku, kdy si dítě políčko „zabere“ svým symbolem, je jeho úkolem si vzpomenout, kdy danou emoci cítil. „Když například označíš „vyděšený“ obličej, můžeš říct: „Tohle jsem cítila, když babička onemocněla“. A pověz svému protihráči, jestli to byl negativní nebo pozitivní pocit,“ píší autorky a pokračují: „Tohle ti pomůže nacvičit si pojmenování pocitů – což je první krok k jejich zkrocení.“ V dalších aktivitách hledají příčiny negativních emocí a učí se naopak všímat nebo si rovnou vytvářet ty pozitivní. Protože, jak píší autorky, je vědecky dokázáno, že nejsilnější budeme, když na každou negativní emoci zažijeme tři pozitivní.

    I když je kniha určena pro děti, i dospělí se v ní budou asi poznávat. Třeba při určování myšlenkových pastí. Tak schválně. Je ta vaše „čtení myšlenek“ – předpokládáte, co si ostatní myslí, a že je to to nejhorší? Nebo „věštíte budoucnost“? Předpovídáte, co všechno hrozného se určitě stane? Nebo „zlehčujete pozitiva“ – věříte, že se pozitivní věci, které se vám dějí, nepočítají? Nebo se trápíte neustálým „měl bych“? O myšlenkových pastech je třetí část knihy, která učí děti zpochybňovat negativní myšlenky, jež nám automaticky naskakují, a budovat si růstový přístup. Děti mají například za úkol popsat formou dopisu náročnou situaci, kterou zažily. A pak napsat další dopis, kde jsou však v pozici kamaráda, který na tento dopis reaguje.

    A pak už jde do tuhého. Čtvrtá část se totiž jmenuje Odolné jednání a děti se učí sedm kroků k řešení problémů. Dělají tak aktivity, které v nich mají podpořit statečnost, naučit je být flexibilní, a když selže plán A, zkusit vymyslet plán B. Nezabývat se věcmi, které nemohou ovlivnit. Soustředit se na to co umí, a ne na to, co neumí, a také o sebe pečovat. Děti si tak třeba zkouší nějaký složitý problém, kterému musí čelit, rozdělit do několika bodů a vytvořit si tak takzvaný žebřík statečnosti. Například Rebečin žebřík pomáhá dívce v knize překonat velký strach, že si ve škole nenajde kamarády. Začíná nejlehčím úkolem, že se bude na spolužáky usmívat. Pokračuje tím, že s některou spolužačkou půjde na oběd a úplně nahoře udělá nejtěžší krok: požádá někoho o telefonní číslo. A jako obvykle následuje po tomto příkladu prázdný žebřík pro čtenáře, kteří si mají podobně rozebrat svůj vlastní problém a najít řešení, kterým budou krok za krokem stoupat.

    A když už tohle všechno umí? Pak je čas pomáhat ostatním. Poslední kapitola je věnována vztahům s ostatními a budování komunity, která dítě podpoří, a které může naopak pomáhat každý z nás.

    I když je kniha logicky uspořádaná a je dobré ji procházet postupně, dá se také každá z aktivit využít namátkově nebo některé přeskočit. Vybrat se z nich dají aktivity pro prvňáčky i deváťáky, volba je vždy na rodiči či učiteli, případně na dítěti, pokud bude knížku číst samo. Osobně bych ale doporučila čtení společné, protože samotné čtení a vyplnění několika aktivit ke změně nestačí. A dříve nebo později se dítě dostane do stresové situace, kterou nebude umět vyřešit. A pak bude na nás, abychom řekli: „Pamatuješ na Rebeku a její žebřík?“

    autor recenze: Lucie Rybová
    https://eduzin.cz
    Přečíst celou recenzi Zavřít